آپارتاید علمی علیه ایران راه افتاده است

تهران (پانا) - به‌گفته قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محققان ما با تحریم علمی مواجه هستند و دشمنان ما سعی می‌کنند دسترسی‌های بین‌المللی ما را از جمله حضور در مجامع علمی بین‌المللی و چاپ مقاله در نشریات بین‌المللی قطع کنند که تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

کد مطلب: ۹۹۱۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آپارتاید علمی علیه ایران راه افتاده است

به‌گزارش ایرنا، "شاهین آخوندزاده" اظهار کرد: محققان ما در چاپ مقالات در نشریات بین‌المللی با مشکل مواجه هستند، مقاله‌ای که از ایران به‌دست آنان می‌رسد یک ربع بعد با ایمیل به آنان اطلاع می‌دهند که مقاله شما رد شده است. در این مدت کوتاه حتی فرصت مطالعه مقاله هم وجود ندارد، این نشریات فقط یک فیلتر گذاشتند و با مشاهده اسم محققان ایرانی، آنان را ریجکت می‌کنند.

آخوندزاده افزود: ما از دشمنان انتظاری جز این نداریم، مشکل ما از داخل کشور است یعنی کسانی در داخل کشور هم می‌خواهند ما را تحریم علمی کنند و نگذارند ما در خارج از کشور حضوری پررنگ داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در این شرایط محققان ما نیاز به حمایت دارند، ادامه داد: محققان ما مورد نامهربانی‌های داخلی هم هستند و این قسمت اگر برداشته شود با پشتکار بیشتر می‌توانند، جبران بخشی از کمبودها را بکنند.

زنگ افول پژوهش به صدا درآمد

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثابت ماندن بودجه‌های پژوهشی ۳ سال اخیر این وزارتخانه، عدم تخصیص ۳ درصد تولید ناخالص ملی به پژوهش، تورم و کاهش ارزش پول، در کنار بی‌مهری مسؤولان به این حوزه از مهمترین دلایلی است که روند فعالیت‌های تحقیقاتی را در کشور بسیار کند کرده و به‌عبارتی "زنگ افول پژوهش در کشور به صدا درآمده است".

کمبود بودجه‌های پژوهشی علاوه‌بر به‌خطر افتادن آینده پژوهی در کشور، زیرساخت‌ها را با تهدید جدی مواجه می‌کند و در نهایت این اقدامات سبب متوقف شدن رشد علمی و کاهش رتبه‌های ایران در منطقه و دنیا خواهد شد.

او بیان کرد: محققان ایرانی علیرغم کمبودها و بی‌مهری‌ها توانستند رتبه‌های علمی کشور را در منطقه و دنیا ارتقاء دهند و در حوزه پزشکی از تنها رقیب جدی خود در منطقه (ترکیه) پیشی گیرند، اما ادامه این روند با وضعیت موجود، میسر نبوده و مسؤولان باید چاره‌ای جدی برای رفع موانع و مشکلات پژوهش کنند.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مسؤولان فقط "پز " پژوهش را ندهند، گفت: آنان باید موانع و چالش‌های محققان را برطرف کنند تا پژوهشگران با خاطری آسوده به فعالیت‌های پژوهشی بپردازند.

او ضمن انتقاد از کسانی که مطرح می‌کنند، "دانشگاهیان چه اقدامی برای کشور انجام داده‌اند یا آنان فقط مقاله چاپ می‌کنند، گفت: این افراد چرا بیان نمی‌کنند که صنایع دارویی در شرایط تحریم، چگونه سرپا است؟ مگر می‌شود تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی انجام نگیرد و ما کمترین نیاز دارویی به کشورهای دیگر داشته باشیم و در شرایط تحریم صنعت داروسازی همچنان سرپا باشد.

ثابت ماندن بودجه پژوهشی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت

او ادامه داد: در سه سال گذشته بودجه اختصاصی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ثابت باقی‌مانده و از طرف دیگر، تخصیص هم کامل داده نمی‌شود. به طور مثال سال گذشته ۶۵ درصد بودجه را تخصیص دادند.

آخوندزاده، تخصیص کم و نامنظم پرداخت آن را از مشکلات اساسی بخش پژوهش اعلام کرد و گفت: در این شرایط ما چاره‌ای جز تعیین اولویت برای کارها نداریم و برخی از کارها را مجبور هستیم انجام ندهیم.

رنگ و بوی پژوهش در سایه بی‌مهری‌ها در کشور پخش است

او به برگزیدگان شهرستان‌های غیر تهران در بیست و پنجمین جشنواره رازی از جمله مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اشاره کرد و گفت: این روند نشان می‌دهد که رنگ و بوی پژوهش در سایه همه بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها، هنوز در کشور پخش است و اگر برنامه‌ریزی جدی برای رفع موانع نشود، این رنگ و بو هم به زردی می‌گراید.

آخوندزاده افزود: هرچند بزرگ‌ترین بی مهری اعتبارات محدودی است که در اختیار پژوهش قرار می‌گیرد، اما تعداد زیادی از ۱۹ هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور سعی می‌کنند پژوهش کشور را به جلو ببرند و مسؤولان نباید بگذارند که بار بر دوش محققان باشد.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برگزیدگان خاصی در جشنواره رازی هستند که یک عمر به کار تحقیق مشغول بوده و معمولا مورد بی مهری قرار گرفته‌اند که روند بی‌مهری به آنان باید تغییر پیدا کند.

او با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تیپ‌های ۲ و ۳ هم در بیست و پنجمین جشنواره رازی خوش درخشیدند، گفت: این حسی که فقط در تهران می‌توان کار تحقیقاتی کرد، دیگر در سایر مناطق کشور وجود ندارد و محققان صاحب نامی در اقصی نقاط کشور مشغول فعالیت های پژوهشی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار