گزارش پانا از برجسته‌ترین نکات لایحه بودجه سال ۹۹

تسهیلات ویژه دولت برای ایجاد نیروگاه‌ خورشیدی در مناطق محروم

تهران (پانا) - لایحه بودجه سال آینده کل کشور به بانک مرکزی اجازه داده از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات به تعداد ۱۰۰ هزار نفر برای ایجاد نیروگاه‌خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان اقدام کند.

کد مطلب: ۹۹۱۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
تسهیلات ویژه دولت برای ایجاد نیروگاه‌ خورشیدی در مناطق محروم

طبق بند «هـ» تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آینده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و عادی بانک‌ها برای پرداخت به تعداد ۱۰۰ هزار نفر برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه و نرخ ۴ درصد اقدام کند.

مابه‌التفاوت نرخ سود تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از محل منابع بند«الف»تبصره(١۸) این قانون پرداخت می‌شود. مسوولیت نصب و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها به صورت رایگان برعهده سازمان بسیج مستضعفین است.

استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی شرکت تابعه وزارت نیرو است.

کارشناسان معتقدند یکی از راه حل‌های کاهش دمای زمین استفاده از منعکس کننده‌های نوری است و در این بین مسلما پنل‌های خورشیدی علاوه بر انعکاس نور آفتاب می‌توانند از آن برق نیز تولید کنند.

بحران انرژی کشورها را به استفاده از انرژی‌های نو سوق داده است

با بحران انرژی سال 1973 ، توجه به کاربرد انرژی خورشیدی بالا گرفت و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در غالب کشورهای جهان (به خصوص کشورهای صنعتی) برای پژوهش و دستیابی به طرحهای بهینه کاربردهای مختلف انرژی خورشیدی انجام پذیرفت.

در دهه 1980 با از بین رفتن بحران انرژی، توجه به انرژی خورشیدی تقلیل یافت و در حال حاضر مهمترین موضوعی که در کشورهای صنعتی به آن توجه قابل ملاحظه ای می‌شود سلولهای خورشیدی است. علاوه بر این، روش‌های گرمایش طبیعی خورشیدی در بسیاری از کشورهای جهان (به خصوص آمریکا) در دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

مطالعات در زمینه انرژی خورشیدی در ایران از حدود 35 سال قبل و به طور تقریبا همزمان در دانشگاههای شیراز و صنعتی شریف شروع شد. از جمله طرحهای مهم مورد توجه در این مراکز طرح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در دانشگاه شیراز و طرح و توسعه و ساخت سلولهای فتوالکتریک در مرکز فوق الذکر بوده است. پروژه هائی در زمینه انرژی خورشیدی هم اکنون در کشور توسط سازمان انرژی های نو ایران در جریان است.

امکان تولید 9 میلیون مگاوات برق تنها از یک درصد مساحت ایران

کارشناسان بخش انرژی معتقدند اگر تنها از 1% مساحت ایران انرژی خورشیدی را جذب کنیم و راندمان سیستم دریافت انرژی تنها 10% باشد. باز هم میتوانیم روزانه 9.000.000 مگاوات ساعت انرژی از خورشید دریافت کنیم.

با مطالعات انجام شده توسط DLR آلمان، در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از 60000 MW نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد. اگر مساحتی معادل 100×100 کیلومترمربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در سال 1389 خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار