رو نمایی سردیس دکتر آذر اندامی مخترع واکسن وبا و دکتر میرجعفر ابریشم چیان داروساز و نیکوکار گیلانی به مناسبت روز رشت

رشت (پانا) - به مناسبت روز رشت (12 دی ) سردیس دکتر آذر اندامی مخترع واکسن وبا و دکتر میرجعفر ابریشم چیان داروساز و نیکوکار گیلانی در رشت رونمایی شد.

کد مطلب: ۹۹۱۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
رو نمایی  سردیس دکتر آذر اندامی مخترع واکسن وبا و دکتر میرجعفر ابریشم چیان داروساز و نیکوکار گیلانی   به مناسبت روز رشت

به گزارش پانا ، سردیس دکتر آذر اندامی در بلوار آذر آندامی بلوار دیلمان و سردیس دکتر میر جعفر ابریشم چیان در دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی و مسئولان شهرداری رشت رونمایی شد.

دکترآذر اندامی در سال ۱۳۰۵ در محله ساغریسازان رشت متولد شد ، این پزشک و باکتری‌شناس ، مخترع واکسن وبا و از پژوهشگران انستیتو پاستور ایران بود. بخاطر خدمات علمی و انسانی او یکی از حفره‌های روی سیاره ناهید، به نام وی «اندامی» نامگذاری شده‌است.او سال ۱۳۶۳ در سن ۵۸ سالگی بر اثر آمبولی شش ها درگذشت .

دکتر میر جعفر ابریشم‌چیان متولد ۲۰خرداد سال ۱۳۰۹ بود که وزارت علوم و تعلیمات عالیه در زمان قبل از انقلاب میزان تحصیلات ایشان را با درجه معادل دکترای شیمی و داروسازی ارزیابی کرده‌است؛ دکتر ابریشم چیان در امور عام‌المنفعه زیادی در استان در دانشگاه گیلان و بیمارستان آریا حضور داشت.

این نیکوکار گیلانی با هزینه مالی خود در کار تکمیل دانشکده علوم انسانی گیلانی شامل :تالار ، کلاس های آموزشی، بخش اداری،کتابخانه،آزمایشگاه به مساحت ۷۵۰۰مربع مشارکت داشت.

۴۶۱ سال پیش در زمان صفویه در ۱۲ دی ماه، رشت به عنوان مرکز استان گیلان نامگذاری شده به همین مناسبت از سال ۹۳، ۱۲ دی بر اساس مصوبه شورای اسلامی رشت به عنوان روز رشت نام گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار