نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان افتتاح شد

اصفهان (پانا) - نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در منطقه 10 شهر اصفهان گشایش یافت.

کد مطلب: ۹۹۱۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان افتتاح شد

ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی با هدف محقق کردن عدالت اجتماعی، ارتقای سطح زندگی، دانش شهروندی و رفع معضلات مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کلانشهرها از دو سال پیش از سوی وزارت کشور آغاز شده است.


در همین راستا پیشنهاد ایجاد دفتر تسهیلگری در مناطق کم‌برخوردار شهر اصفهان سال گذشته از سوی شهرداری و شورای شهر اصفهان به وزارت کشور ارائه شد و نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری روز سه‌شنبه دهم دی ماه با حضور مسئولان شهری، استانی و کشوری در فرهنگسرای سراج منطقه 10 گشایش یافت.
معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در آیین افتتاح این دفتر، پیش‌قدم شدن مدیریت شهری اصفهان برای ایجاد دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی را شایسته تقدیر دانست و اظهار داشت: حاشیه‌نشینی در کشور ما به دلیل جمعیت حاشیه‌نشین و کیفیت زندگی در این بافت‌ها موضوع بسیار مهمی است و موثرترین رویکرد در مواجهه با مناطق کم‌برخوردار در دنیا، تسهیلگری و توسعه محلی با تکیه بر مشارکت ساکنان همان محله است.
رضا محبوبی افزود: تاکنون در بیش از ۲۰۰ محله از هزار محله درگیر حاشیه‌نشینی در کشور دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی راه‌اندازی شده که بیش از سه میلیون نفر از ساکنان این بافت‌ها را تحت پوشش قرار داده است.
وی تأکید کرد که تسهیلگری فعالیتی کاملاً تخصصی و کارشناسی است و نمی‌توان نام هر اقدامی را تسهیلگری و توسعه محلی گذاشت و این امر باید از پروتکل‌ها و قواعد خاصی پیروی کند.
معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: تسهیلگری باید مبتنی بر مشارکت ساکنان محلات باشد و فلسفه این دفاتر جلب مشارکت ساکنان است و نخستین دستاورد این رویکرد، ایجاد حس تعلق در آنها است. میانگین زمان حضور 11 میلیون ساکن مناطق حاشیه‌نشین کشور در محله خود کمتر از دو سال است که نشان‌دهنده نبود حس تعلق بوده و بیش از دغدغه بهبود کالبد در محلات باید دغدغه این را داشته باشیم که ساکنان به محله حس تعلق پیدا کنند.
محبوبی گفت: امسال در سازمان امور اجتماعی وزارت کشور حدود 400 میلیارد تومان منابع مالی در اختیار داشتیم که بیش از 75 درصد آن را به معضل حاشیه‌نشینی و سکونت‌های غیررسمی اختصاص دادیم، بنابراین مدیریت شهری نیز باید چنین اقدامی انجام دهد و همان‌طور که ایجاد دفاتر تسهیلگری مهم است، این اهمیت باید خود را در تخصیص بودجه نیز نشان دهد تا این امر تنها در حد یک شعار نباشد.
او با بیان اینکه وزارت کشور مسئولیتی برای ایجاد دفاتر تسهیل‌گری ندارد اما بزرگ‌ترین حامی مدیریت شهری برای تقویت این دفاتر است، تصریح کرد: امیدوارم افتتاح نخستین دفتر تسهیلگری و توسعه شهری شهرداری اصفهان مقدمه همکاری بیشتر وزارت کشور و مدیریت شهری اصفهان باشد تا به عنوان الگو در کشور مطرح شود و تا دو سال آینده تمام 44 محله درگیر این موضوع در استان اصفهان صاحب دفاتر تسهیلگری شوند.
معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور بیان کرد: ما نیامده‌ایم که در محلات بمانیم و حقوق بگیریم تا مسائل محله را جلو ببریم بلکه باید محله را طی 2-3 سال توانمند کنیم تا روی پای خود بایستد تا پس از چند سال دیگر نیازی به حضور نهاد تسهیلگر نداشته باشد.
در ادامه این مراسم، شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد که سایر محلاتی که نیازمند چنین خدماتی هستند نیز از دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی بهره‌مند شوند.
قدرت‌اله نوروزی با بیان اینکه ایجاد این دفاتر مأموریت جدیدی برای شهرداری اصفهان نیست و بار مالی و نیروی انسانی به شهرداری تحمیل نمی‌کند، گفت: ایجاد دفاتر تسهیلگری سیاست‌گذاری و راهکاری برای جلب مشارکت همگانی برای رفع مسائلی است که منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
او بیان کرد: در چند منطقه شهر اصفهان به دلیل حاشیه‌‌نشینی و عدم دسترسی به مسئولان و امکانات، برخی شهروندان احساس می‌کنند دچار طرد اجتماعی شده‌اند و نمی‌توانند در تصمیمات شهری و سرنوشت اجتماعی خود در شهر مشارکت کنند و می‌خواهیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مشارکت همگانی به عنوان اصل رکین نظام جمهوری اسلامی و مندرج در قانون اساسی شامل هر فردی در شهر بشود، فارغ از اینکه متعلق به کدام طبقه اجتماعی و اقتصادی یا وابسته به چه قوم و محله‌ای است.
شهردار اصفهان تأکید کرد که باید عالمانه و حساب‌شده به سمت افزایش مشارکت اجتماعی برویم تا مناطق در معرض آسیب‌های اجتماعی رشد و توسعه یابند.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین، افتتاح دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در محله هفتون را جبران قصور و تقصیرهایی دانست که مسئولان در گذشته درباره منطقه ۱۰ شهر اصفهان داشته‌اند.
علیرضا نصر اصفهانی اظهار کرد: درباره آسیب‌های اجتماعی باید برخی اوقات انگشت اتهام را به جای دیگران به سمت مسئولان بگیریم و امیدوارم راه‌اندازی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرداری اصفهان در این منطقه گوشه‌ای از این قصور را جبران کند.
او با اشاره به اختصاص بودجه برای ایجاد چهار دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در شهر اصفهان در بودجه سال ۹۸ افزود: مدیریت شهری در تمام امور به شدت نیازمند مشارکت مردم است و با ایجاد این دفاتر به‌دنبال جلب مشارکت همه‌جانبه آنها است.
نصر اصفهانی توسعه امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و در نهایت توانمندسازی اهالی محلات را از اهداف ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی دانست و گفت: باید از توانمندی‌های موجود در منطقه 10 برای توانمندسازی مردم آن استفاده کرد و این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم تا پایان سال سه دفتر تسهیلگری دیگر نیز در شهر اصفهان ایجاد شود.
همچنین محمد عیدی رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز ابراز امیدواری کرد که طبق سیاست‌های شورای شهر درباره اینکه شهرداری باید تسهیلگر و زمینه‌ساز فعالیت‌های مدنی باشد و فعالان مدنی کنشگران اصلی این امور باشند، این دفاتر بتوانند در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی با کنشگری فعالانه تمام حوزه‌های مدنی موفق باشند.
مدیر منطقه 10 شهرداری اصفهان نیز در حاشیه این مراسم دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی را پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دانست و گفت: قرار است در مرحله نخست موسسه کشتی نجات به عنوان سازمانی مردم‌نهاد با استفاده از متخصصان توانمند در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و رفتارشناسی، مسائل و مشکلات محله را شناسایی کند و برای اقشار گوناگون ساکن در این منطقه برنامه‌ریزی کند.
حمید شهبازی اضافه کرد: از تنوع قومی و فرهنگی موجود در مناطقی مانند منطقه 10 شهر نهایت استفاده را می‌بریم تا به همگرایی و هم‌افزایی بیشتر بین شهروندان بینجامد.
او تصریح کرد: با رویکردی که امروز شهرداری در حوزه اجتماعی دارد می‌توان بخش زیادی از مشکلاتی که زیر پوست شهر وجود دارد را کاهش داد.
به گفته مدیر منطقه 10 در این دفاتر از تجربیات معتمدان و افراد تأثیرگذار و ذی‌نفوذ در این محله استفاده خواهد شد که باعث می‌شود مردم ارتباط راحت‌تر و سالم‌تری با دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی برقرار کنند.
در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ بین شهرداری اصفهان، وزارت کشور، استانداری اصفهان و شورای شهر برای ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به امضا رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار