سلطان مار در انزلی به صحنه می رود

انزلی (پانا) - " سلطان مار" نمایشی نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی بهزاد دوگهرانی و به نوازندگی رامین راقب،محمود اسدی و امیر حسین قویدل ، توسط گروه تئاتر تلخک در انزلی اجرا می شود.

کد مطلب: ۹۹۱۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
سلطان مار در انزلی به   صحنه می رود

نمایشنامۀ "سلطان مار"، داستانی طنز از زندگی شاه و وزیری است که فرزند ندارند. به توصیه درویشی از درختی که باغ آن توسط دیوها محافظت میشود، دو سیب سفید و قرمز چیده و به همسرانشان می دهند تا صاحب فرزند شوند. پسر شاه به صورت مار متولد می شود. شاه با شنیدن این خبر به پیشنهاد وزیر خودکشی میکند و مقام او به طور موقت به وزیر واگذار می شود. پسر بزرگ می شود و متوجه می شود هر گاه بخواهد میتواند از جلد مار خارج شود. او باید بنا به وصیت پدر با خانم نگار دختر وزیر ازدواج کند. وزیر وقایع ثبت شده را عوض می کند تا مانع این ازدواج شود. سلطان مار جلد را کنار می نهد و خود را به دختر می نمایاند. دختر با راهنمایی دایه خود جلد مار را میسوزاند. سلطان مار به نزد دیوها می گریزد. دختر سر به بیابان می گذارد و به جست و جوی شوهر می پردازد. بعد از فرسودن هفت دست لباس آهنین، به شوی خود می رسد و او را راضی می کند تا بازگردد و مردم را از ظلم و ستم داروغه و سفرای خارجی نجات دهد.

بهزاد دوگهرانی کارگردان نمایش گفت : در اجرا از انواع تکنیک های نمایش ایرانی نظیر نقالی، تعزیه، روحوضی استفاده شده و فضای کار مثل مجلس های تقلید در نمایش ایرانی بیشتر شادیانه است .

در بخشی از نمایش نامه چنین آمده : هیچ چیز برای همیشه نمی ماند. زمان در حرکت خود به چیزی ارزش می بخشد و چیزی را نابود می کند. کسی برای همیشه عزیز نمی ماند و بسا که آفتاب از سیاه چالی بتابد. میوۀ رسیده اگر بماند فاسد می شود و دانۀ حقیر میوه بر می آورد. احمق کسی است که دل به مال دنیا ببندد. او که تا چند لحظه پیش جهانی غرور بود حالا ارزشی بیش از یک مشت خاک ندارد.

زمان اجرا شنبه ۱۴ تا چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸ ساعت شش

مکان اداره فرهنگ و ارشاد انزلی جنب باشگاه صیدگر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار