مدیر اداره پرستاری دانشگاه: وضعیت مطلوب تعداد پرستاران استان نسبت به میانگین کشوری

یزد(پانا)- استان یزد از لحاظ تعداد پرسنل پرستار با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی دارد.

کد مطلب: ۹۹۱۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیر اداره پرستاری دانشگاه: وضعیت مطلوب تعداد پرستاران استان نسبت به میانگین کشوری

مدیر اداره پرستاری دانشگاه گفت:در بخش‌های ویژه حداقل باید به ازای هر۲ تخت یک پرستار و در بخش های داخلی هم به ازای هر پنج تخت یک پرستار وجود داشته باشد."علی اکبر جراحی" افزود: طبق استاندارد جهانی، نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ نفر است در حالی که در کشور نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی زیر یک نفر و در استان یزد ۱.۱ نفر است.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور اظهار داشت: تاپایان برنامه پنجم توسعه نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی باید به ۱.۸ نفر برسد که امیدواریم این امر محقق شود.وی با بیان اینکه ۲۰ درصد پرستاران کشور مرد و ۸۰ درصد زن هستند اظهار داشت: در استان یزد ۳۰ درصد مرد و ۷۰ درصد پرستار زن است.

جراحی خاطر نشان کرد: کمبود پرستار در استان از طریق ۲ شیفته یا اضافه کاری جبران می شود البته نتایج استخدام ۱۲۰ پرستار ظرف ۲ هفته آینده اعلام و بخشی از این کمبود رفع می شود.وی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد پرستاران استان به صورت مشترک در بیمارستاهای دولتی و خصوصی در شیفت‌ها مختلف خدمت ارائه می دهند.مدیر اداره پرستاری دانشگاه ادامه داد: طبق اعلام وزیر بهداشت چهار هزار و ۵۰۰ پرستار تا پایان سال در مراکز درمانی کشور جذب می شوند که بخشی از این تعداد هم سهمیه استان است که امیدواریم با جذب نیرو کمبود پرستار جبران شود.

جراحی افزود: پرستاران به غیر شرح ظایف حرفه خود، برخی از کارهای اداری و پشتیبانی هم بر عهده آنها گذاشته است بدین ترتیب نیاز است که مسوولان به این قشر پرتلاش در عرصه سلامت بیش از بیش توجه کنند.وی به طرح پرستاری و مراقبت در منزل اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در استان یزد و چهار استان دیگر کشور در حال اجراست و تاکنون موفق هم بوده است.

جراحی بیان کرد: از سال آینده خدمات مراقبت در منزل زیر پوشش قرار می گیرد و مردم می توانند خدمات مراقبتی را که نیاز دارند با حمایت بیمه ها در منزل بگیرند و همان هزینه ای را که در بیمارستان باید متحمل شوند، در منزل پرداخت می کنند و به صورت دولتی محاسبه می شود.

عضو هیات رییسه شورای عالی نظام پرستاری کشور به برنامه‌های هفته پرستار در استان اشاره کرد و افزود: دیدار تعدادی از پرستاران با رهبر معظم انقلاب، دیدار با مقامات استانی ، حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان‌ها و قدردانی از کادر پرستاری ، همایش پیاده وری و تجلیل از پرستاران از جمله برنامه های این هفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار