رعایت توصیه های بهداشتی تنها راه مقابله با بیماری هاری است

یزد(پانا)- کارشناس بیماری های مشترک اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: رعایت توصیه های بهداشتی تنها راه مقابله با بیماری هاری است

کد مطلب: ۹۹۱۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
رعایت توصیه های بهداشتی تنها راه مقابله با بیماری هاری است

ابوالقاسم محمدی اظهار کرد: بیماری هاری یکی از بیماریهای مشترک انسان وحیوان است که در نوع خود بسیار مهلک بوده و در صورتی که فرد هارگزیده قبل از ورود به مرحله بروزعلایم بالینی تحت مراقبت قرار نگیرد مرگ او حتمی است. همچنین براساس برنامه مبارزه با هاری سازمان دامپزشکی کشور دام های مبتلا به هاری پس از تشخیص بایستی معدوم شوند. بنابراین آموزش عمومی و رعایت توصیه های بهداشتی اصل اساسی مقابله با این بیماری است.

وی ضمن تأکید بر نقش مهم مردم در ریشه کنی و جلوگیری از سرایت این بیماری خطرناک و مشترک گفت: مبارزه پیشگیرانه و پیگیر با بیماری هاری همواره جزو رئوس برنامه های اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد بوده است. با این همه در این مورد نیز مانند سایر برنامه های کنترل بیماری ها، همکاری و مشارکت عموم مردم به خصوص صاحبان سگ های گله و خانگی و پرورش دهندگان دام به منظور موفقیت هر چه بیشتر ضروری است.

محمدی تصریح کرد: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلاء به این بیماری، سگ های نگهبان گله را سالانه واکسینه کرده و با حصار کشی دامداری خود از ورود سگ های ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری نمایند. همچنین به افرادی که سگ وگربه های خانگی نگهداری می نمایند توصیه می شود طبق زمان بندی مشخص معاینات دوره ای توسط دامپزشک و واکسیناسیون حیوان را انجام داده و از بردن سگ های خانگی به معابر و مراکز عمومی و تماس آنها با حیوانات مشکوک خودداری کنند.

کارشناس بیماری های مشترک اداره کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به این موضوع که به باور عامه بیماری هاری مختص سگ سانان بوده و تنها به وسیله این حیوانات منتقل می شود گفت ابتلا به هاری طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را دربر می گیرد. که دام های پرورشی (گاو، گوسفند، بز، شتر، اسب و...) نیز از آن جمله اند.

بر این اساس در صورت مشاهده حیواناتی که رفتاری غیر عادی توأم با علایم عصبی (بی قراری یا افسردگی بیش ازحد) دارند از نزدیک شدن به آن ها خودداری نمایند. ترس از نور و پناه بردن به جاهای تاریک، تحریک پذیری شدید، ریزش شدید بزاق و کف کردن دهان، تغییر صدای حیوان، بروز حالت های تهاجمی و حمله و گاز گرفتن آنچه که در اطراف حیوان باشد نیز از جمله نشانه های ابتلا به این بیماری است که پرورش دهندگان در صورت مشاهده آن در حیوانات خود بایستی در اسرع وقت دامپزشک خود را مطلع کنند و در صورت گزیده شدن توسط سگ، روباه، شغال و گرگ بلافاصله حداقل به مدت 15 دقیقه محل را توسط آب فراوان و صابون شستشو و به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنند و توجه داشته باشند که تنها راه ابتلاء به هاری گاز گرفته شدن توسط حیوان وحشی مبتلا به هاری نیست بلکه تماس بزاق و برخی ترشحات دام یا حیوان ناقل با پوست زخمی و یا مخاطات بدن می تواند باعث ابتلاء به این بیماری شود.

محمدی در پایان تأکید کرد: در صورت عدم درمان سریع و به موقع، متأسفانه باید گفت که فرد مبتلا به مرض هاری پس از طی چند روز از مشاهده اولین علایم، از بین خواهد رفت و از همین نکته می توان به میزان اهمیت توجه به اقدامات پیشگیرانه و درمانی پی برد. مجددا تأکید می شود هر نوع گزشی از سوی حیوانات در انسان باید به عنوان هاری تلقی شده و مراقبت های پزشکی در خصوص آن اعمال گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار