آتش‌سوزی در سفارت آمریکا در بغداد و حمله به آن + ویدئو

تهران (پانا) -  بعد از اینکه مراسم تشییع پیکر شهدای حشد شعبی که یکشنبه شب بر اثر حمله آمریکا به استان الانبار به شهادت رسیدند، به حمله به مقر سفارت آمریکا و تحصن در آنجا انجامید، نیروهای امنیتی وارد عمل شدند؛ نخست‌وزیری عراق از معترضان خواست سفارت را تخلیه کنند و وزیر کشور در مقر سفارت آمریکا حاضر شد. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سفیر آمریکا و کارمندان اصلی سفارت،‌ عراق را ترک کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۹۱۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
آتش‌سوزی در سفارت آمریکا در بغداد و حمله به آن + ویدئو

به گزارش ایسنا از سایت شبکه الجزیره، بعد از رسیدن نیروهای آمریکایی معترضان از داخل سفارت آمریکا در بغداد به اطراف سفارت عقب‌نشینی کردند.

نیروهای عراقی نیز گفتند، موفق شدند تظاهرکنندگان را از داخل سفارت بیرون کنند. همزمان عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق از همه تحصن کنندگان خواست هرچه سریع‌تر سفارت آمریکا و اطراف آن را تخلیه کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توییتی در واکنش به حمله هزاران معترض به سفارت آمریکا در بغداد انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و آن را مسؤول هر گونه حمله به سفارت کشورش در بغداد دانست.

وی از دولت عراق خواست به حمایت از سفارت آمریکا بپردازد.

وزارت دفاع عراق نیز اخبار منتشر شده درباره ورود وزیر دفاع به ساختمان سفارت آمریکا در بغداد را تکذیب و اعلام کرد، دولت به حفاظت از سفارتخانه ها و هیأت‌های دیپلماتیک اهتمام می‌ورزد.

یاسین الیاسری، وزیر کشور عراق نیز تاکید کرد، تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع و متفرق کردن تحصن مقابل ساختمان سفارت آمریکا در جریان است.

شبکه الحره به نقل از وزیر کشور عراق آورد: من مقابل سفارت آمریکا در منطقه الخضرا (سبز) هستم و تلاش‌ها برای آرام کردن و کنترل اوضاع ادامه دارد.

جواد الربیعاوی، از رهبران حشد شعبی در تماس تلفنی با شبکه الجزیره گفت: ما دستورات نخست وزیر عراق را اجرا می‌کنیم.عبدالمهدی مخالف حمله به سفارت آمریکا است اما منع تظاهرکنندگان از این اقدام دشوار است.

شبکه المیادین گزارش کرد، بالگردهای آمریکایی بر فراز سفارت آمریکا در بغداد به پرواز درآمده و به تظاهرکنندگان هشدار می‌دهند که محوطه اطراف سفارتخانه را ترک کنند.ائتلاف آمریکا در عراق اعلام کرد: بالگردهای تهاجمی از نوع آپاچی برای حمایت از سفارت ارسال کرده‌ایم.

منابع عراقی به المیادین گفتند، تحصن‌کنندگان با توافق دولت اجازه دادند یک گذرگاه هوایی و زمینی برای خروج کارکنان سفارت آمریکا ایجاد شود.

پیشتر تعدادی از تظاهرکنندگان به اولین ایست بازرسی مقابل سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و بخش‌هایی از دیوار اصلی سفارت و برج‌های مراقبت سفارت را آتش زده بودند.

معترضان خشمگین در مراسم تشییع شهدای حشد شعبی بخش‌هایی از دیوار اصلی سفارت را آتش زدند. معترضان در عین حال پرچم‌های آمریکا را مقابل این سفارتخانه به آتش کشیدند.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از ورود معترضان به منطقه الخضرا از طریق پل معلق به سمت سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده است.

به گفته یک منبع امنیتی،‌ تجهیزات امنیتی نیروهای ویژه به سمت سفارت آمریکا فرستاده شده است و نیروهای امنیتی درصدد متفرق کردن تظاهرکنندگان هستند.

منابع به شبکه آر تی گفتند، شمار زخمی‌های تیراندازی‌ها مقابل سفارت آمریکا در بغداد به ۲۰ زخمی رسیده است.

این منبع افزود: نیروهای تیپ ۶۵ مقابل ساختمان سفارت مستقر هستند. سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم نیز گفت: هیچ نیرویی به جز نیروهای سازمان در اطراف سفارت آمریکا نیستند، ماموریت ما تنها مبارزه با تروریسم است.

این منبع افزود، در اثر شلیک گاز اشک آور برخی تظاهرکنندگان دچار حالت خفگی شدند، ۱۴ خودروی آمبولانس نیز اقدام به انتقال مصدومان کردند.

گفته شده است، برج‌های مراقبت اطراف سفارت از نظامیان آمریکایی تخلیه شده‌اند.

تظاهرکنندگان خشمگین همچنین پرچم‌های عراق و حشد شعبی را بر دیوارهای این سفارت نصب کردند.

سفارت آمریکا از دولت عراق خواست مداخله کرده و حفاظت از سفارت را افزایش دهد.

گردان‌های حزب‌الله عراق امروز از تحصن نامحدود مقابل سفارت آمریکا در بغداد تا زمان بسته شدن سفارت و اخراج سفیر خبر داد.

جعفر حسینی، سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق در کنفرانسی خبری گفت: هیچ قصدی برای یورش یا حمله به سفارت نداریم فقط می‌خواهیم تحصنی نامحدود تا زمان بسته شدن سفارت آمریکا و اخراج سفیر داشته باشیم.

در همین راستا، یک منبع وزارت خارجه عراق اعلام کرد که سفیر آمریکا به همراه کارمندان اصلی سفارت واشنگتن در عراق به دلایل امنیتی از بغداد خارج شدند.

‏صبح امروز مراسمی مردمی برای تشییع پیکر شهدای حشد شعبی برگزار شد.

خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق و هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر در مقابل سفارت آمریکا در میان تشییع کنندگان بودند.

به گفته این منابع، آغاز مراسم تشییع در تقاطع میدان الحریه تا تقاطع دانشگاه بغداد با حضور شخصیت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی بود اما تشییع کنندگان به منطقه الخضرا وارد شدند و به سفارت آمریکا رسیدند.

تشییع کنندگان در بغداد با حمل تابوت شهدا از مقابل سفارت آمریکا عبور کردند.

هزاران عراقی معترض مقابل سفارت واشنگتن تجمع و اعلام کردند می‌خواهند آنجا چادر بزنند، آنها در شعارهایی حملات آمریکا به عراق را محکوم کردند و به درب اصلی سفارت آمریکا حمله کردند. تظاهرکنندگان خواستار بستن سفارت و اخراج سفیر آمریکا هستند. تشییع کنندگان پرچم‌های عراق و پرچم‌های حشد شعبی را مقابل سفارت آمریکا در دست داشتند.

تحصن مقابل سفارت آمریکا در بغداد با هدف مطالبه برای بستن پایگاه‌های آمریکایی و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است.

گردان‌های حزب‌الله عراق پیشتر اعلام کرده بود، امروز پیکر شهدای حملات آمریکا به شهرستان القائم در مرزهای عراق و سوریه را در بغداد نزدیکی منطقه به شدت محافظت شده الخضرا؛ جایی که مقر سفارت آمریکا قرار دارد، با حضور مردم تشییع می‌کند؛ اقدامی که به نوعی نمایش قدرت این گروه خواهد بود.

گردان‌های حزب‌الله عراق گفته بود: راهکارهای ممکن و در دسترس برای پاسخگویی به حملات هوایی آمریکا را بررسی می‌کند. این گروه برای پاسخگویی منتظر دستور فرماندهان است.

این در حالی است که پارلمان عراق در برگزاری جلسه‌ای برای این بمباران ناکام ماند.

اعضای فراکسیون‌های شیعه نزدیک به حشد شعبی درصدد جمع‌آوری امضا برای بررسی درخواست اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در جلسه پارلمان بودند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا پارلمان نتوانست در این باره تشکیل جلسه دهد.

همچنین سازمان حشد شعبی عراق در پیامی از اهالی شهرستان القائم به دلیل پشتیبانی و کمک در جریان حملات اخیر آمریکا قدردانی کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: از مردم القائم به دلیل کمک‌شان به نجات زخمی‌ها و خارج کردن شهدا از پایگاه‌های حشد که در معرض حملات آمریکا قرار گرفت، قدردانی می کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است، مردم القائم پس از کمک به عملیات نجات، برای اهدای خود به زخمی‌ها به بیمارستان‌ها رفتند و علاوه بر آن برای ممانعت از نفوذ تروریست‌ها، کمبود نیرو را در پاسگاه‌های مرزی جبران کردند.

آمریکا در آخرین اقدام خصمانه خود پایگاه‌های نیروهای حشد شعبی عراق در شهرستان القائم در استان الانبار را هدف قرار داد که این تجاوز آمریکا ۲۵ شهید و ۵۱ زخمی برجای گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار