آشنائی با استاد چیره دست و چهره ماندگار هنر سنتی نیشابور، ایران و جهان

نیشابور (پانا)- سید محمد میرقاسم اخویان در سال ۱۳۰۵ در خانه کوچک در کوچه تکیه ابوالفضل پشت مسجد جامع نیشابور به دنیا آمد. این هنرمند هنر سنتی نیشابور خدمات هنری زیادی به کشور ارائه داده ، اما کمتر شناخته شده است.

کد مطلب: ۹۹۱۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
آشنائی با استاد چیره دست و چهره ماندگار هنر سنتی  نیشابور، ایران و  جهان

او در دوران کودکی به مکتب رفت و در مدت دو سال قرآن را کاملا یاد گرفت و سواد خواندن نوشتن آموخت. در آن زمان مدرسه نبود و درس خواندن در حد سواد قرآنی بود و اگر بیشتر از این خواستن یاد ایران باید پای کرسی داستان رستم و سهراب لیلی و مجنون غیره که در منازل یا قهوه خانه ها تشکیل می شد می نشست.

اولین تجربه کاری در سن ۸ سالگی بود زمانی که خانه شان را می ساختند جلو دست استاد بنان با بازیگوشی آجر می‌برد و تشویق می‌شد آن زمان روی آجرها صاف نبود و گاهی اوقات آجر را داخل آب می گذاشت و آبساب می‌کرد تا صاف شود این کار مورد توجه چند بنای محل قرار گرفت.

در آن زمان بازی بچه بیشتر با خاک و گل سر و کار داشت، بچه های گل بازی می‌کرد محمد قاسم اخوی یان در این دوران به جزء آشنایی با مواد و مصالح آجر و که با صنایع دستی مان مانند فرت بافی ،کلاه مالی، حلب سازی و آهنگری هم آشنا شد، بعد از مدتی استاد نورالله صحت یکی از معماران خوب آن زمان که متوجه علاقه او به خاک و گل و آجر شده بود به پدرش پیشنهاد داد به محمد قاسم اجازه بدهد به او در کار بنایی کمک کند اولین کاری که محمد قاسم با استاد صحت انجام داد نیمه و چارک کردن آجر هایی بود که باید دور یک پنجره کار می شد

مشهورترین اثر او ستون های آجرین ورودی بلوار خیام در نزدیکی آرامگاه عمر خیام در شهر نیشابور است.

محمدقاسم اَخَویان او در خلال برگزاری کنگره جهانی عطار از شاهکار خود که آجرکاری هفت شهر عشق و سیمرغ بود رونمایی کرد. بیشتر بناها و آرامگاه های مهم امروزین نیشابور توسط وی بازسازی شده اند.

در رشته های آجرتراشی، قلم زنی، آسیاب سازی، گنبدسازی، مرمت، آهنگری، پنجره سازی فعال بوده است.

پس از پژوهشهای باستان شناسی در نیشابور وی برای اولین بار طرح استفاده از طرح های آثار مکشوفه از نیشابور قدیم را بر روی آجر مطرح و اجرا کرد. تکنیک ویژه او فی البداهه کار کردن در هنرهای سنتی بدون پیش فرضی در ذهن و بعد از یک تمرکز خاص، آنچه در خیال دارد را به ظهور می رساند.

استاد اخویان انسانی بزرگ، مخلص، خلاق، راستگو، درستکار و بی ادعاست که حضور، تلاش و زندگی اش تلنگری برای ماست تا بزرگانی هم چون استادرا که در گوشه گوشه شهر زندگی می کنند قدر دانی کنیم.

وی را در کشورهای های اروپایی بیشتر از ایرانی ها و خراسانی ها می شناسند، استاد اخو یان به صفحه اول بسیاری از روزنامه ها و مجله های تخصصی معماری ایتالیا رفته است اما در خراسان کمتر این دانش و توانایی اش ارج نهاد شده است.

در نیشابور انسان های بزرگی هم چون استاد اخو یان وجود دارند و باید از فردی که بیش از نیم قرن تلاش کرده میراث دار و میراث بان فرهنگ و تاریخ این سرزمین باشد و عمرش را صرف احیای هویت نیشابور و باز آفرینی هویت نیشابور کرده قدر دانی کنیم که آئین نکوداشت این پیشکسوت مرمت بناهای تاریخی و معماری سنتی ایران در سال97 در دبیرستان ماندگار خیام با حضور مسئولین ومردم برگزار شد.

استاد محمد قاسم اخویان با ٩3 سال سن، از هنرمندان ایرانی در هنرهای تجسمی و استاد پیشکسوت معماری سنتی خراسان است و جزء معدود استادان تیشه‌ داری زنده در ایران در بیمارستان بستری است و برماست که برای سلامتی این استاد چیره دست وچهره ماندگار هنر سنتی نیشابور،ایران وجهان دعا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار