برگزاری همایش رونمایی از اولین پروژه شبکه علمی بر بستر بلاکچین در ایران

اسلامشهر(پانا) - با حضور مدیران، اساتید، کارشناسان ، پژوهشگران و دانشجویان، اولین همایش رونمایی از سامانه هرمس و پروژه علمی بر بستر بلاکچین در ایران در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۹۰۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری همایش رونمایی از اولین پروژه شبکه علمی بر بستر بلاکچین در ایران

در این نشست علمی که با اجرای سید بدرالدین احمدی پژوهشگر و مدلساز همراه بود، امید علی مسعودی دانشیار و مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه سوره در سخنانی به تحلیلی در رابطه با برخورد تاریخی جامعه ایرانی،اسلامی با فن آوری در مراحل سه گانه امتناع،اکتفا و انتظار پرداخت و اظهار کرد: اولین برخوردما در زمینه امتناع به جنگهای زمان نادرشاه برمی‌گردد که سپاهیان جنگ با توپ و گلوله را منصفانه نمی‌دانستند و در جنگ چالدران هم استفاده از شمشیر و ابزار سنتی برای ما شکست رابه همراه داشت.

او در ادامه افزود: در جریان نبردهای عباس میرزا هم او برای ورود فن آوری جدید دانشجویان را می‌خواست به خارج بفرستد که این مرحله هم امتناع بود و در زمان شکست سپاهیان که با شمشیر کار می‌کردند، ناچارا"به مرحله دوم پذیرش فن‌آوری و بخش اکتفا رسیدند و ورود اولین دستگاه چاپ هم باحضور تکنولوژی در ایران همراه بود و در نهایت تا گذراندن دوره تحصیل دانشجویان در خارج هم دوره انتظار نام گرفت .

مسعودی، حضور دانشجویان دراز کشور خارج با آسیب‌هایی همراه دانست که نوعی غرب گرایی را ترویج می‌کرد و به سخنان مسئولین آن دوره هم اشاره کرد که از سر تا نوک پا غربی شدن را بیان می‌کردند.

سپس داود فرج زاده،کارشناس ارشد هوش فناوری و مدیر شرکت EMEWمستقر در کانادا نیز در بیاناتی بلاکچین را عامل شناخت دنیای فناوری برشمرد و افزود:با توجه به توسعه پذیرش و گستردگی بلاکچین، محدودیت علم بشر اینجا ملاحضه نخواهد شد .

صادق دری نوگرایی استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و مدیر آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه تربیت مدرس هم در سخنانی خاطر نشان کرد: اسناد و مدارک در سیستم بلاکچین از امنیت خاصی برخوردار هستند. در اینجا حذف، نظارت پذیری قوی، رمزنگاری قدرتمند و تغییر ناپذیری به چشم میخورد.

او بیان کرد: در دولت الکترونیک که اکنون در جامعه ما مطرح است از یک سند شخصی ده‌ها کپی در ادارات مختلف پخش می‌شودو در بحث مدارک تحصیلی هم امکان جعل بسیار است، اما در روش بلاکچین یک نسخه با امضای دیجیتال و همراه بودن مالکیت معنوی فضا، احراز هویت افراد و مدارک آنها سریع اجرا می‌شود.

سخنرانان بعدی این همایش علمی، حجت عباسی مدیر شرکت اینتلاویژن ،قریب مدیر عامل و بنیامین عباسی مدیر بخش فنی سیتکس بودند که از ایجاد اعتماد به صورت مکانیزه و بدون نهادهای واسطه ،حضور بلاکچین در حوزه کسب و کاراز جمله گردشگری با تسهیل در امور ارزی گردشگران ،ارائه محصولات بلاکچین و مشارکت غیر متمرکز سامانه نام بردند.

هرمس، یک پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری دانش بر پایه شبکه اتریوم بلاک‌چین است که استادان را به هم متصل می‌کند و در عین‌حال این فرصت را به کاربران می‌دهد که با یکدیگر از طریق اشتراک‌گذاری علم تعامل داشته باشند. این پلتفرم یک منبع برای دانشجویان و افراد علاقه‌مند به دانش بوده و یک ساختار جدید را برای به اشتراک‌گذاری مقالات و ثبت مالکیت معنوی عرضه می‌کند و تلاش می‌کند که تغییراتی را در شیوه دسترسی افراد به دانش از طریق تکنولوژی بلاکچین عرضه کند و ایجاد یک شبکه دانش غیرمتمرکز اصلی‌ترین هدف این پلتفرم است.

فاز اول پلتفرم هرمس روی توسعه کاربران تمرکز دارد و سازندگان در تلاش هستند با استفاده از روش‌های انگیزشی و اشتراک‌گذاری دانش افراد را جذب کنند و فاز دوم این پلتفرم نیز روی توسعه شبکه خود تمرکز می‌کند، به‌گونه‌ای که با حذف افراد واسط در صنعت، منابع مالی بهتری را برای تولیدکننده دانش به ارمغان بیاورد.

گزارش:ساسان حق‌شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار