کاهش 50 درصدی مبتلایان به تب مالت در ابرکوه

یزد (پانا) - مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کاهش ۵۰ درصدی مبتلایان به بیماری تب مالت انسانی در شهرستان ابرکوه خبر داد.

کد مطلب: ۹۹۰۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 50 درصدی مبتلایان به تب مالت در ابرکوه

«علی اکبر حدادزاده» ضمن تقدیر از مجموعه همکاران شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه، از کاهش ۵۰ درصدی مبتلایان به بیماری تب مالت در شهرستان با توجه به آمار ارسال شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد خبر داد.

به گفته‌ی این مسئول، تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که به دلیل سختی تشخیص آن، به بیماری هزار چهره معروف است و باکتری بروسلا که ایجادکننده این بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

«علی فاتحی‌نیا» رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه در این رابطه تصریح کرد: در سال گذشته با توجه به نامه‌های ارسالی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان و همچنین گزارشات مردمی در خصوص ابتلا به بیماری تب مالت‌، این شبکه با وجود تلاش‌های قبلی، بر آن شد تا جهت کنترل این بیماری با برگزاری جلسات متعدد با مرکز بهداشت و مدیریت جهاد کشاورزی و همچنین بخش خصوصی اقدامات مناسب‌تری را در این زمینه انجام دهد.

وی در مورد این اقدامات نیز اضافه کرد: علاوه بر واکسیناسیون بیش از ۱۷ هزار رأس دام سبک که در جمعیت کره و بره توسط اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان، کلاس‌های آموزشی و آشنایی دامداران با بیماری تب مالت با شرکت بیش از ۵۰۰ دامدار با همکاری جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت شهرستان برگزار شد.

فاتحی‌نیا، نظارت بر مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی و لبنی را از دیگر این اقدامات برشمرد و اظهار کرد: در این خصوص مراکز فروش لبنیات سنتی ملزم شدند دامدارانی که شیر مورد نیاز آن واحد را فراهم می‌کنند نامه سلامت دام را از شبکه دامپزشکی شهرستان تهیه کنند که در همین راستا در سالی که گذشت بیش از پنج هزار رأس دام سبک و سنگین مورد تست و خونگیری تب مالت قرار گرفتند و تعداد ۵۹ رأس دام سبک و پنج رأس دام سنگین بعد از مثبت شدن تست جهت حذف به کشتارگاه منتقل شدند.

وی بر خرید و فروش و جابه‌جایی دام‌ها با نظارت دامپزشکی و در دست داشتن مجوز حمل و نامه سلامت دام از مبدا به مقصد تاکید کرد و گفت: نمونه‌گیری منسجم از ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر و خون‌گیری از واحدهای گاوداری‌های تحت پوشش را از اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش تب مالت در این شهرستان بوده است.

فاتحی‌نیا در ادامه بی‌اشتهایی، تعریق شبانه، سردرد، دردزانو و مفاصل و کمردرد را از علایم ابتلا به تب مالت عنوان کرد و گفت: افراد در صورت مشاهده این علایم باید به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های انتقال این بیماری در جمعیت‌های روستایی از طریق ترشحات جنینی یا زمان‌های سخت‌زایی است که می‌تواند از طریق خراش‌های دست دامدار به فرد منتقل شود. البته طبخ نیم پز گوشت، خوردن جگر خام، تنفس هوای آلوده آغل، تماس با مخاط هنگام شیردوشی، لمس حیوان بیمار و تماس با اشیاء آلوده و به طور خلاصه مصرف پنیر، بستنی، سرشیر، خامه و آغوز دام آلوده نیز از راه‌های انتقال تب مالت به انسان است.

این مسئول در پایان نیز تأکید کرد: بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری معدوم نمودن بهداشتی جنین‌های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه حین انجام فعالیت در محیط دامداری، و پنیر تازه را حتما به مدت دو ماه در آب نمک نگهداری و سپس مصرف کنند و شیر خام قبل از مصرف جوشانده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار