حاجی‌میرزایی: حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی سیاست‌گذار امر تربیت است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی را سیاست‌گذار امر تربیت دانست و تاکید کرد:" اجازه ندهیم غلبه کارهای اجرایی ذهنمان را ازمسائل و اهداف دور کند."

کد مطلب: ۹۹۰۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی: حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی سیاست‌گذار امر تربیت است

محسن حاجی‌میرزایی در نشست صمیمی با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز در سالن جلسات این معاونت برگزار شد گفت: «بین پدیده‌هایی که با آنان مواجه‌ایم، با پیدایش آنان رابطه‌ای برقرار است؛ نه هر محیطی مستعد پذیرش پدیده است و نه هر پدیده‌ای در هر محیطی می‌تواند رشد کند.»

او مثالی را زد و افزود: «فهم من از حوزه فعالیت‌های تربیتی این‌ است که چگونه می‌توانیم محیطی به‌وجود بیاوریم که عرصه برای شکل‌گیری مفهوم‌ها فراهم شود زیرا انگیزه باید درونی باشد انگیزه ای که با عوامل بیرونی ایجاد شود بادوام‌ نیست.»

حاجی‌میرزایی گفت:" اگر سند تحول بنیادین معیار کار ما است، لذا همه اهداف آموزش و پرورش تربیت است و حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی، سیاست‌گذار امر تربیت است."

وی با طرح این سوال که باید دید سیاست‌گذاری ما در حوزه تربیت چیست، گفت: «به‌طور مثال باید بدانیم در دوره ابتدایی چه مفاهیمی مهم است و چگونه می‌توانیم این مفاهیم را در این دوره پیش ببریم لذا به سراغ علت‌های مسایل بروید.»

حاجی‌میرزایی گفت: «کمبود ایده‌های عمیق و تفصیلی برای ورود به این عرصه مهم و تعیین‌کننده مهم است. درخواست من از شما این است که پاسخ دهید چطور می‌توانیم ظرفیت ۱۵ میلیون دانش‌آموز را که در ۱۲ سال در اختیار ماست، بیشتر از وضع موجود فعال کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه "اجازه ندهید غلبه کارهای اجرایی ذهن شما را از این مسائل و اهداف دور کند زیرا بهترین بستر فعالیت جهان خلقت به معلمان داده شده است"، گفت: «رفع مشکلات و چالش‌های حوزه معاونت به دست کارکنان این حوزه است. خمودگی و کسالت نتیجه کارهایی است که روح ندارد و حس پیشرفت و موفقیت را منتقل نمی‌کند.»

حاجی‌میرزایی وابستگی به کارهای گذشته را یکی از چالش‌های موجود دانست و گفت: «به‌ دنبال برنامه‌های جدید و ایده‌های نو باشیم. ما اکنون در بحث اردوها و اردوگاه‌ها نیازمند کارهای ویژه هستیم؛ اعتبارات و نیروی انسانی مشکل اصلی اردوگاه‌ها نیستند بلکه وجود افراد فکور می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را رفع کند تا بدانیم دانش‌آموزان در هر سطح و پایه به چه میزان و چه‌نوعی اردویی نیاز دارند‌.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «به استناد ۴۰ سال تجربه مدیریتی در کشور تاکید می‌کنم که توجه به اثربخشی طرح‌ها جز مغفول‌ترین و فراموش‌‌شده‌ترین ضرورت‌های حیاتی نظام مدیریت است که همواره مورد غفلت قرار گرفته شده است.»

او خطاب به مدیران و کارکنان معاونت افزود: «تمام تکنیک‌های جدید مدیریت در وزارت خانه‌ها اجرا شده اما خروجی مطلوب را نداشته است. برای همین لازم است فعالیت‌ها را مجددا ارزیابی کنید و برای آنها ایده و حجت داشته باشید.»

حاجی میرزایی در ادامه افزود: «هر فرصت و انتخابی، شما را از اختصاص به کار دیگر منع می‌کند لذا این هزینه‌ای است که باید فایده داشته باشد. هیچ‌وقت با مشکل کنار نیایید و با پذیرش مشکل، زندگی نکنید، اگر با مشکلی مواجه هستید آن را حل کنید اینکه ذهن ما مشکلی را بچرخاند و حل نکند بی‌نشاطی را به دنبال می‌آورد.»

وزیر آموزش و پرورش درباره بحث آسیب‌های اجتماعی و جریان غربالگری گفت: «باید ببینیم در چه جایگاهی برای مصون نگه داشتن دانش‌آموزان هستیم سپس آثار را غربالگیری و در بحث درمان و مشاوره ورود کنیم لذا استراتژی ما در این کار بسیار حیاتی که شاید نقطه عظیمت تحول ما در این نقطه باید متمرکز شود عمیق تر فکر کردن است. افراد باید در این حوزه تجهیز شوند چون مهارت‌ها ذاتی نیستند اکتسابی هستند‌. در این حوزه به‌عنوان دغدغه رهبری و یک نیاز حیاتی کشور متمرکز شوید زیرا می‌تواند یک محور وحدت بخش تمام فعالیت‌ها شود.»

او در پایان افزود: «شما دغدغه ملی و دینی و تبعیت از رهبری دارید اگر به خود هم فکر کنیم در می‌یابیم محیط کار را باید اثربخش کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار