شناسایی یک هزار و ۱۰۰ بازی بومی و محلی در ایران

اردبیل (پانا) - رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی - محلی گفت: یک هزار و ۱۰۰ نوع بازی بومی – محلی در کشور شناسایی شده و در قالب اطلس ۳۴۰ بازی با هزار صفحه به چاپ رسیده است.

کد مطلب: ۹۹۰۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی یک هزار و ۱۰۰ بازی بومی و محلی در ایران

غلامرضا جعفری، رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی - محلی در شهرستان خلخال اظهارکرد: این اطلس با هدف معرفی بهتر و بیشتر بازی‌های بومی ایران در جهان تدوین و با حضور نماینده یونسکو در قزاقستان رونمایی شد.

او با بیان اینکه طی مجلدهای بعدی بازی‌های باقیمانده نیز مستندسازی می‌شوند، افزود: با توجه به شرایط بازار معرفی ۳۴۰ بازی در کتابی با هزار صفحه بیش از ۲۵۰ میلیون ریال هزینه داشته و از این رو مستندسازی همه بازی‌ها نیازمند کمک‌های ویژه است.

جعفری از برنامه‌ریزی مدون برای اجرای جشنواره‌های ورزش‌های بومی و سنتی در ۴۴۰ شهرستان کشور در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: انتظار از همه مسوولان دست‌اندرکار برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی همکاری لازم با هیات‌های ورزش روستایی و بومی و محلی در اجرای بهینه این جشنواره‌ها است.

او افزود: در زمان حاضر ۲۷ صدم درصد از مجموع اعتبارات مالیات برارزش افزوده کشور به توسعه ورزش روستایی ، بومی و محلی اختصاص یافته است.

رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی - محلی بیان‌کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور رشد و توسعه ورزش روستایی ، بومی و محلی و نیز توسعه متوازن و توزیع مساوی اعتبارات و امکانات مورد نیاز این ورزش در سر لوحه امور فدراسیون ورزش روستایی ، بومی و محلی قرار گرفته است.

جعفری رویکرد جدید فدراسیون را بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی برای ارتقای مهارت زندگی در بین جامعه روستایی کشور ذکر کرد و اظهارداشت: همانندسازی و ارتقای سطح سلامت و بهره‌وری روستاییان و عشایر یکی از اولویت‌های فدراسیون ورزش روستایی است.

او افزود: معرفی فرهنگ ارزشی ایرانی در دنیا یکی از اهداف اصلی ما در عرصه بین‌الملل است و برای احیا و ترویج بازی‌های سنتی و بهره‌مندی از کارکردهای علمی بازی‌ها با رویکرد فرهنگی تلاش می‌کنیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی، محلی همچنین گفت: ارزش‌های فرهنگی در عرصه بین‌المللی از طریق برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی معرفی خواهد شد.

او اظهارکرد: جشنواره‌های معرفی اقدام ایرانی و آیین و رفتارهای اجتماعی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس جامعه محسوب شده و تلاش می‌کنیم تا با توسعه این جشنواره‌ها این میراث گران‌بها را حفظ و احیا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار