ظرفیت قانونی درآمد استان در بودجه ۹۹ کاهش یافته است

یزد(پانا)- رییس مجمع نمایندگان استان یزد از کاهش ظرفیت قانونی برای درآمد استان در بودجه سال ۹۹ انتقاد کرد.

کد مطلب: ۹۹۰۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت قانونی درآمد استان در بودجه ۹۹ کاهش یافته است

به گزارش ایرنا کمال دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در نشست این مجمع با موضوع بررسی بودجه سال ۹۹ استان یزد گفت: در دوره های گذشته سابقه نداشته که مجمع نمایندگان و مدیران اجرایی استان به این شکل مرتب باهم جلسه داشته باشند و برای رفع مشکلات استان برنامه ریزی کنند که این موضوع در زمان استانداری آقای طالبی بهتر شده و جلسات با حضور شخص استاندار برگزار می شود.
وی افزود: این تعامل مسئولان در استان ظرفیت مهمی است که باید نتیجه آن پیشرفت فزاینده، رونق تولید، کارآفرینی بیشتر و افزایش اشتغال در استان باشد.
وی با اشاره به اصلاح ساختارهای قانونی در این دوره مجلس، گفت: مجلس شورای اسلامی تدابیر خوبی را در راستای اصلاح ساختار بودجه و زیرساخت های درآمدی اتخاذ کرده است.
نماینده تفت و میبد افزود: مجلس شورای اسلامی سال گذشته با اصلاح قانون عوارض یک درصد فروش معادن یک ظرفیت جدیدی را برای استان ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۷ اعتباری که جهت وصول یک درصد عوارض فروش معادن در نظر گرفته بودند ۸ میلیارد تومان بود که بسیار ناچیز بود و ما آن را برای امسال به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رساندیم.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه برای وصول این مالیات مجمع نمایندگان استان جلسات مختلفی با مسئولان مختلف و با دعوت از مسئولان عالی تشکیل داد، گفت: طبیعی است که چون برای اولین بار این وصول انجام می شود قدری کار سخت باشد.
وی با انتقاد از اینکه دولت مجدداً برای بودجه سال ۹۹، میزان این اعتبار را ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته، گفت: در حالی که درآمد نفتی کشور پایین آمده و باید به سمت منابع غیرنفتی برویم مشخص نیست چرا دولت باید با این کار یک ظرفیت قانونی برای استان را نابود کند.
رییس مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: به هیچ عنوان از این منبع درآمدی برای استان یزد نمی گذریم و نمایندگان در مجلس به جد دنبال تغییر این رقم هستند.

استاندار یزد هم در نشست مجمع نمایندگان استان گفت: لیست کامل دستگاه ها که از آنها شکایت شده بود تهیه شد و عوارض یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی پیش بینی شده برای سال ۹۷ وصول شد.
محمد علی طالبی افزود: برای سال ۹۸ نیز در نشست اخیر شورای معادن مصوب شد تا علی الحساب بر اساس درآمد معادن نیم درصد وصول شود.
وی درباره وصول عوارض صنایع معدنی ادامه داد: از آنجا که شکایتی از صنایع معدنی نداشتیم در نشست شورای معادن استان مقرر شد تا دستگاه های مربوطه مراحل آن را انجام دهند.

نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تأکید مقام معظم رهبری تغییر ساختار بودجه در سال ۹۹ بود که این اتفاق صورت نگرفته است و فقط درآمد نفتی کم شده است.
محمدرضا صباغیان افزود: باید بررسی کرد که با این وضعیت در موضوع پرداخت حقوق به کارمندان دچار مشکل نمی شویم.
نماینده یزد و اشکذر در مجلس هم گفت: به نظر من بودجه ۹۹ در مجلس تصویب نمی شود چرا که دولت قولی که برای تغییر ساختار بودجه داده بود را عملی نکرده و هیچ تغییری مشاهده نمی شود.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی ادامه داد: درباره فروش اوراق اعتراض وجود دارد که ایجاد بدهی برای دولت بعدی می کند و این اصلاً درست نیست.
نماینده اردکان در مجلس هم گفت: اعداد و ارقام دیده شده در لایحه بودجه خوش بینانه و امیدوارکننده برای حل مشکل مردم بر اساس رویکرد دولت است.
محمدرضا تابش افزود: مردم هم مانند مدیران باید از واقعیت های موجود مطلع باشند و کمربندها را محکم ببندند تا از این پیچ تاریخی سخت و صعب عبور کنیم.
وی ادامه داد: درآمدهای نفتی بسیار کاهش پیدا کرده است ولی نباید افزایش مالیات بر مردم فشار بیاورد و باید جلوی بدهی های مالیاتی یقه سفیدها و پورشه سوارها گرفته شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: تأکید ما بر سازمان برنامه و بودجه شفاف سازی در اعداد و ارقام است.
وی مهمترین اقدام نمایندگان را ایجاد ظرفیت برای استان عنوان کرد و گفت: سال گذشته وصول عوارض معادن را به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم ولی جای سوال دارد که چرا امسال به ۱۵ میلیارد برگشته است!
نماینده اردکان دلیل این کار را لابی معادن خواند که سبب شده تا دولت کوتاه بیاید.
تابش از مسئولان استان به دلیل عدم اطلاع دادن این موضوع به نمایندگان گله کرد و افزود: اولین سالی است که در استان پیشنهادی برای درج در لایحه بودجه نیامده است.
وی قرار داشتن استان یزد در رتبه ۱۲ کشور به لحاظ درآمدها خوب عنوان کرد ولی نرخ بیکاری در استان را قابل قبول ندانست و گفت: ۳۴ هزار شغلی که قرار بود در امسال ایجاد شود چه شد؟
معاون هماهنگی سازمان برنامه و بودجه استان در ابتدای نشست به تشریح بودجه استان در سال ۹۹ پرداخت.
محمدرضا نبی افزود: درآمد استان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۳۵ درصد افزایش یافت که در زمینه درآمد مالیاتی افزایش ۵۵ درصدی داشته ایم.
وی با بیان اینکه در سال ۹۸ برای درآمد حاصل ار معادن ۲۸۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، این میزان را برای سال ۹۹، ۵۸۰ میلیون تومان عنوان کرد.
نبی اضافه کرد: این در حالی است که پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه استان برای درآمد حاصل از معادن در سال ۹۹، ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی تصریح کرد: تنها درآمدی که ۶۰ درصد آن به استان یزد برمی گردد درآمد حاصل از معادن است.
نبی میزان بودجه استان در سال ۹۹ را ۲۱۴ میلیارد تومان عنوان کرد.

بررسی مسائل زیست محیطی استان در نشست مجمع نمایندگان

رییس مجمع نمایندگان استان در نشست این مجمع با مسئولان درباره مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی های اخیر هوای یزد گفت: آلودگی اخیر هوای استان بی سابقه بوده و تاکنون سابقه نداشت در استان یزد مدرسه ای به خاطر آلودگی هوا تعطیل شود.

کمال دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: شایعاتی مطرح شد که منشأ آلودگی، آلوده بودن بنزین بوده است که نظر نمایندگان مجمع این بود که این نشست برگزار شود.

وی اضافه کرد: باید مشخص شود منشأ آلودگی هوای استان زیاد بودن صنعت است یا کمبود پوشش گیاهی علت آن می باشد.

نماینده تفت و میبد ادامه داد: معادن کوچک با به کارگیری چند نفر غیربومی به جز آلودگی و تخریب محیط زیست فایده دیگری ندارند و مناطق را شخم می زنند.

وی با بیان اینکه محیط زیست نمی تواند جلوی معادن مجوز دار را بگیرد، از مدیرکل محیط زیست خواست تا به عنوان مدعی العموم از فعالیت معادن در منطقه شیرکوه تفت شکایت کند.

مدیرکل محیط زیست استان هم گفت: منشأ آلودگی ها همه جانبه است و سامانه رسمی پایش وضعیت هوا تنها سامانه رسمی می باشد و برخی مواردی که رسانه ها به آن استناد می کردند معتبر نبود.

نیره پورملایی افزود: داده ها به صورت ساعتی اندازه گیری و به صورت ساعتی و ۲۴ ساعته اعلام می شود.

وی اعلام وضعیت اضطراری را از سوی استاندار و یا در صورت نبود او از سوی معاون عمرانی استاندار اعلام کرد و گفت: تا آخر آذرماه ۲۱ روز ناسالم در استان یزد داشتیم که ۱۹ روز آن برای گروه های حساس خطرناک بوده است.

پورملایی وضعیت هوا برای آذرماه را ۴ روز ناسالم برای شهرستان یزد و ۴ روز ناسالم برای شهرستان میبد عنوان کرد.

وی با اشاره به تشکیل دو کارگروه اضطرار و آلودگی هوای یزد به ریاست استاندار گفت: در جلسه اول وضعیت هشدار اعلام شد و در جلسه دوم به دلیل پایداری هوا تعطیلی مدارس اعلام شد.

مدیرکل محیط زیست نقش منابع طبیعی و گسترش پوشش گیاهی را مهم خواند و افزود: نقش صنایع نیز موثر است و باید لحاظ شود.

وی ادامه داد: در سال جاری تاکنون ۲۸۰۱ پایش آلودگی صنایع داشتیم که ۱۴۶ واحد آلاینده تشخیص داده شد تا هم عوارض پرداخت کنند و هم نسبت به اصلاح سیستم خود اقدام کنند.

محمدرضا وفایی نسب، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان هم گفت: بیماری افراد به ویژه آنفولانزا ربطی به آلودگی های اخیر هوا نداشته است.

سید جمال سجادی پور، مدیرکل جهاد کشاورزی استان هم گفت: نقش پوشش گیاهی در مقابله با آلودگی بسیار مهم است و اردکان به دلیل دارا بودن از ۹ هکتار پسته آلودگی کمتری را تجربه کرد.

مدیرعامل سازمان آب منطقه ای استان نیز گفت: موضوع مهم تغییر اقلیم آب و هوایی است به گونه ای که نسبت به ده سال گذشته شیرکوه تفت ۱.۶ درجه گرمتر شده که نسبت به زمستان ۰.۸ درجه افزایش دما داشته است.

محمدمهدی جوادیان زاده ادامه داد: پوشش برفی در ارتفاعات شیرکوه تفت ۴۵ درصد و سطح روان آب در ده بالا تفت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه داوم سال های خشکسالی در دوره اخیر بیشتر شده، گفت: بارش های موثر کاهش پیدا کرده و از برف در زمستان به باران در فصل بهار تبدیل شده است.

جوادیان زاده اضافه کرد: بارش های سال آبی گذشته سبب جبران ۴۰ میلیون مترمکعب آب شده ولی همچنان ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب داریم.

وی ادامه داد: اگر این شیوه تخلیه آب از طریق چاه ها ادامه داشته باشد ظرف ۱۵ سال آینده آبی از سفره های زیرزمینی بیرون نمی آید

مدیرعامل آب منطقه ای استان راه حل این موضوع را برنامه ریزی مناسب عنوان کرد و گفت: چنانچه برداشت آب از چاه ها بر اساس این برنامه ریزی انجام شود بعد از ۷ سال به حالت خود برمی گردد.

معاون عمرانی استاندار هم در این نشست گفت: تعطیلی کارخانه ها در کنترل آلودگی هوا به شکل قابل توجهی موثر بود به گونه ای که در میبد از ۱۷۰ به ۱۱۰ رسید و در یزد با تعطیلی یک واحد به ۳۴ رسید.

محسن صادقیان ادمه داد: ما می توانیم فولاد و کاشی در کنار شهر داشته باشیم و هوای پاک هم وجود داشته باشد به شرطی که واحدهای تولیدی همراهی کنند.

وی تصریح کرد: معادن هیچ اثر مثبتی ندارند و غالباً فردی هستند و اشتغال موثری ندارند.

صادقیان با بیان اینکه همه کوه های استان به ثبت رسیده، گفت: ما برای واحد شن و ماسه می خواستیم آنها را به سمت کوه هدایت کنیم، کوهی در استان پیدا نکردیم!

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: محور توسعه پایدار انسان است و همه دستگاه ها باید به سلامت انسان اهمیت دهند.

تابش تصریح کرد: قانون هوای پاک بسیار مهم است و دست ها را باز گذاشته است.

وی ادامه داد: باید سهم هریک از موارد آلایندگی به تفکیک مشخص شود و با هماهنگی و تعامل دستگاه ها مجموعه اقدامات جهت کنترل آلودگی هوا برنامه ریزی و انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار