استاد اقتصاد دانشگاه علامه: لایحه بودجه ۹۹ با توجه به شرایط تحریم‌ها، منطقی است

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با اشاره به مشکلات کشور در شرایط تحریم، بودجه سال ۹۹ را منطقی عنوان کرد  و گفت: مخالفانی که همزمان با افزایش درآمدهای مالیاتی، فروش اوراق مشارکت، رقم صادرات نفتی و سرمایه‌گذاری خارجی مخالفند اعلام کنند که چه راهکارهایی برای اداره کشور وجود دارد.

کد مطلب: ۹۹۰۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
استاد اقتصاد دانشگاه علامه: لایحه بودجه ۹۹ با توجه به شرایط تحریم‌ها، منطقی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، لایحه بودجه ۹۹ این روزها در مجلس در حال بررسی و چکش کاری است. در بودجه سال آینده وابستگی به درآمدهای نفتی به ۱۰درصد کاهش یافته که ۱۰۰ درصد آن برای پروژه های عمرانی استفاده می‌شود. این موضوع مورد توجه رسانه های خارجی نیز قرار گرفته است. المانیتور به تازگی در گزارشی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را از نکات مثبت بودجه عنوان و اعلام کرد این موضوع از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بی‌سابقه بوده است. افزایش شفافیت بودجه و افزایش درآمدهای مالیاتی نیز از دیگر نکات مثبت بودجه سال آینده است که کارشناسان سال ها بر آن تاکید داشتند.

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از نکات مثبت بودجه ۹۹ است به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: در حال حاضر کشور با مشکلات زیادی ناشی از تحریم‌ها رو به رو است؛ چرا که درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته و سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا به صفر رسیده و در این شرایط بودجه‌ریزی کار دشواری است.

او با اشاره به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در سال آینده گفت: در بودجه ۹۹ وابستگی به درآمدهای نفتی از ۹۸ هزار میلیارد تومان امسال به ۴۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

این اقتصاددان در بخش دیگری از اظهارات خود به افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: این مساله همواره مورد تاکید کارشناسان بوده است و در سال ۹۹ دولت درآمدهای مالیاتی را از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

استاد دانشگاه علامه در ادامه گفت: در حالی که دولت با محدودیت‌های زیادی از جمله کاهش درآمدهای نفتی رو به رو است، حقوق کارمندان دولت در جهت حمایت از آنها افزایش ۱۵ درصدی داشته و این در حالی است که بودجه جاری فقط ۴ درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به تکالیفی که بر دوش دولت است گفت: در سال آینده ۹۰ هزار میلیارد تومان باید به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود و این موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

پازوکی در خصوص انتقاد مخالفان به شیوه‌های درآمدزایی دولت در سال ۹۹ گفت: کشور برای اداره، نیازمند منابع است و افرادی که مخالف افزایش مالیات‌ها و سایر روش‌های درآمدزایی دولت هستند عنوان کنند که چه راهکاری دیگری برای پرداخت حقوق معلمان، بازنشستگان و سایر پرسنل دولت است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه باید پذیرای نظرات کارشناسانه برای اصلاح بودجه بود گفت: دولت با چالش‌های زیادی از جمله محدودیت در افزایش مالیات و درآمدهای نفتی رو به رو است و راهکار عبور از این شرایط، افزایش رشد اقتصادی با کمک سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط تحریم و در اقتصاد بسته، بهترین نوبلیست‌ها نیز با محدودیت مواجه هستند تصریح کرد: برای نقد و بررسی کارشناسی ضروری است تا شرایط کلی کشور مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصاد کشور گفت: باید نظام تصمیم‌سازی در کشور تصمیمات همگون اتخاذ کند.

به گفته پازوکی اگر به دنبال اصلاحات ساختاری در بودجه هستیم این مساله در گروه همکاری هر سه قوه است.

این اقتصاددان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به لزوم حذف ردیف‌های تحمیلی در بودجه گفت: بخشی از مشکلات فعلی در بودجه‌ریزی تحمیل ردیف‌هایی است که از سال‌های گذشته از سوی مجلس به دولت تحمیل شده است.

پازوکی در پایان تعامل با جهان و توسعه روابط اقتصادی را یکی از شروط مهم کاهش مشکلات اقتصادی عنوان و با تاکید بر ضرورت اجرایFATF گفت: حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود در شرایطی که قوانین و استانداردهای جهانی را رعایت نکنیم بازهم در لیست تحریم‌ها قرار خواهیم گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار