کاهش ۳۰ درصدی خسارات زلزله با استفاده از سامانه هشدار سریع

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی خسارات ناشی از زلزله در پی استفاده از سامانه‌های هشدار سریع زلزله در پایتخت خبر داد.

کد مطلب: ۹۹۰۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۳۰ درصدی خسارات زلزله با استفاده از سامانه هشدار سریع

به گزارش شهرنوشت ، محمد شکرچی زاده صبح امروز در مراسم افتتاح دستگاه‌های جدید مدیریت بحران با بیان این که ۹ درصد مساحت تهران در پهنه گسل‌های اصلی قرار دارد گفت: در زمان مسئولیت حناچی در شورای عالی معماری و شهرسازی ضوابط ساخت و ساز در این پهنه‌های گسل‌های اصلی به تصویب رسید تا تاب آوری ساختمان‌ها بهبود یابد.

وی با بیان این که ما در زمان ایام زلزله بم هستیم که ۳۰ هزار کشته داشت اظهار کرد: در زلزله بم یک سوم شهر تخریب شد و این در حالی است که ما باید از این زلزله درس می‌گرفتیم و این زلزله تحول ساز می‌شد به گونه‌ای که در زلزله ازمیر ترکیه رویکرد موضوع مخاطرات در دستور کار قرار گرفت و متحول شد. اما ما نه تنها در زلزله بم بلکه از کرمانشاه و غیره درس نگرفتیم و هنوز نتوانستیم آن اتفاقاتی که باید را رقم بزنیم و باید کمک کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان این که بعد از زلزله بم آیین‌نامه‌ای تغییر کرد و سامانه تغییر کرد اما به سامانه‌های هشدارهای سریع توجه نشد گفت: ما باید از دستگاه‌ها و سامانه‌های هشدار کمک بگیریم تا بتوانیم پاسخ سریعتری به حوادث داشته باشیم و اجرای این مهم نیز باید توسط مدیریت بحران استان‌ها اتفاق بیفتد.

وی با بیان این که فاصله گسل‌های اصلی در تهران کوتاه است و به همین دلیل باید از سیستم پاسخ سریع در تهران استفاده کنیم تصریح کرد: حالا در نسل جدید شتاب نگارهایی که بعد از برجام فرصت خرید آن را داشتیم توانستیم ۱۰ شتاب نگار نصب کنیم و ۴۰ شتاب نگار دیگر نیز امیدواریم تا پایان سال آینده نصب شود و با کمک سازمان‌های دانش بنیان امیدواریم تا ۱۴۰۰ این سامانه‌ها به ۱۰۰ دستگاه برسد.

وی با بیان این که با کمک این سامانه‌ها تا چند دقیقه بعد از زلزله متوجه می‌شویم که بیشترین آسیب در کدام نقاط رخ داده و مدیران می‌توانند بهتر بحران را مدیریت کنند اظهار کرد: تجارب بین المللی نشان داده است که باکمک این شتاب نگارنده‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد صدمات ناشی از زلزله کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: ما باید شهر ایمن برای مردم ایجاد کنیم و امیدوارم با توجه به حضور حناچی در شهرداری تهران به سمت شهر ایمن تر در تهران حرکت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار