بااطلاع رسانی انجام شده انتظار داریم تعداد بیماران سم بوتولیسم در نیشابورافزایش پیدا نکند

نیشابور (پانا)- سرپرست معاونت شبکه بهداشت نیشابور در نشست خبری با خبرنگاران نیشابور، به مسمومیت 16 شهروند نیشابوری به دلیل سم بوتولیسم موجود در ماست های چکیده در این شهرستان اشاره کرد.

کد مطلب: ۹۹۰۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
بااطلاع رسانی انجام شده انتظار داریم تعداد بیماران سم بوتولیسم در نیشابورافزایش پیدا نکند

سرپرست معاونت شبکه بهداشت نیشابور در تشریح این خبر گفت: در روز چهارم دی ماه پس از تماس تلفنی از دانشکده علوم پزشکی، عنوان شد که دو نفر از شهروندان نیشابوری مشکوک به مسمومیت با سم بوتولیسم در مشهد بستری شده اند.

محمد رضا داوریان افزود: بیماری بوتولیسم جزء بیماری هایی است که پس از شناسایی باید سریعا به وزارت خانه گزارش داده شود از این رو برای پیشگیری از ایجاد طغیان، تیم بحران در این شهرستان تشکیل و پیگیری های لازم سریعا انجام شد و پس از پیش بینی های لازم و هماهنگی با دادستان شهرستان، منبع مورد نظر را شناسایی و مغازه را پلمپ کردیم.

در این راستا در یک طرح ضربتی پیشگیرانه، تمام واحدهای فراورده های لبنی سطح شهر از فروش ماست پوستی و فرآورده های سنتی و لبنی در آن روز ممنوع شدند.

در واقع در این طرح، از فروش قریب به 800 کیلوگرم ماست پوستی جلوگیری شد و در ادامه برای تمام مراکز بهداشتی و درمانی، دستور العمل برخورد با سم بوتولیسم ارسال شد تا بیمار یابی سرعت پیدا کند.

وی ادامه داد: هرمریض که شناسایی شد، نمونه سرم خون و نمونه مدفوع گرفته و به تهران ارسال شد و اطرافیان بیماران بستری نیز مورد معالجه قرار گرفتند.

همچنین بقایای ماست پوستی را جمع آوری کرده و نمونه ها را پس از کد گذاری جهت بررسی به انستیتو پاستور تهران ارسال کردیم.

سم بوتولیسم دارای علائمی از قبیل خشکی دهان، گلو درد، ضعف و گیجی، افتادگی پلک و علائمی مشابه با بیماری های دیگر است که تشخیص آن را کمی دشوار می کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تعداد مراجعین و بیماران به مراکز درمانی در نهایت به 16 نفر رسید که 4 نفر در نیشابور و 12 نفر در مشهد بستری شدند و از این تعداد سه نفر مرخص شده اند.

سرپرست شبکه بهداشت بیان داشت: ما بسیار امیدواریم با پیش بینی های انجام شده نمونه جدیدی از این بیماری شناسایی نشده و بیشتر از این تعداد، دچار این مسمومیت نشوند.

داوریان افزود: این باکتری در خاک و در رسوبات دریایی نهفته است، شایع ترین منبع این سم در ماهی دودی و ماست پوستی است که باعث تولید سم مذکور می شود و در واقع برای مسمومیت یک انسان 70 کیلویی فقط میزان 70 میکرو گرم کفایت می کند.

این بیماری، واگیردار فرد به فرد نیست و علائم بروز این باکتری ممکن است از 12 ساعت تا چهار و نیم روز بروز پیدا کند و اگر اقدامات لازم در زمان معین انجام شود احتمال مرگ از این بیماری بسیار کم است.

یکی از جاهای دیگری که سم بوتولیسم در آن دیده می شود کنسروهای ماهی و کنسروهای غذایی دیگر است و حتما باید قبل از مصرف باید 10 دقیقه در دمای 120 درجه جوشانده شود.

عسل، منبع غذایی است که بوتولیسم گاها در آن تولید می شود و به همین دلیل است که برای کودکان زیر یک سال، مصرف عسل توصیه نمی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار