مدیرکل مدارس غیردولتی خبر داد: 7هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل مدارس غیردولتی برای دولت

تهران (پانا) - مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش خبر داد حدود 7000 میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل مدارس غیردولتی برای دولت وجود دارد.

کد مطلب: ۹۸۹۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل مدارس غیردولتی خبر داد: 7هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل مدارس غیردولتی برای دولت

سعید صالح در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع کیفیت و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی گفت: «وقتی آموزش وجهه اقتصادی پیدا می‌کند ممکن است در دل 17 هزار مدرسه، 30 هزار پیش دبستانی و 16 هزار آموزشگاه علمی آزاد و زبان، تخلفاتی رخ داده و موسسی مثلا در بیمه کردن معلمانش تعللل و کم‌کاری کند. انبوهی جوان تحصیل کرده داریم که جامعه، شغل برای‌شان فراهم نکرده و مراجعه می‌کنند و متاسفانه راضی می‌شوند قرارداد کمتری هم امضا کنند و اعتراض هم نکنند. امکان دارد این اتفاق بیفتد. این پدیده را که اصلا هم برای نظام آموزشی خوب نیست را کامل رد نمی‌کنیم.»

او درباره راهکارهای عدم اجحاف بر حقوق معلم‌ها گفت: «ساختار و آیین‌نامه قانونی تاسیس و اداره مدارس غیردولتی از سال 95 تصویب شده است و شرایط کاملا مشخص است. سامانه مشارکت‌ها راه‌اندازی شده است و افراد می‌توانند شکایات خود را حتی بی‌نام ثبت کنند. شماره 4317 نیز پاسخگوی مسائل آن‌هاست و ظرف یک هفته پاسخ می‌دهیم.»

صالح ادامه داد: «امسال یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در مدارس ما تحصیل می‌کنند که این عدد سال قبل 1.5 میلیون نفر بود. اگر سرانه بودجه سنواتی را برای هر دانش‌آموز 4 میلیون هم محاسبه کنیم سرانه تحصیل این تعداد دانش‌آموز به 6800 میلیارد تومان میرسد. سرانه فضای آموزشی را هم باید ببینیم؛ با این حساب فقط حدود 7000 میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل مدارس غیردولتی برای دولت داریم.»

مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی در پاسخ به اینکه چرا با این اوصاف معلمان واقع‌بینانه‌تر حمایت نمی‌شوند و اگر فردا به‌هر علتی اعلام کنند مدارس غیردولتی تعطیل‌اند، آموزش و پرورش چه می‌کند گفت: «قطعا با بحران روبه‌رو می‌شویم. امسال با تورم افسارگسیخته روبه‌رو بودیم. امسال شورای سیاست‌گذاری برای کمک به مردم شهریه به میزان نرخ تورم افزایش نیافت و سقف آن 29 درصد بود. در قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی مواد مختلفی هست که دولت باید به مراکز غیردولتی به نسبت دانش‌آموزان که جذب می‌کند حمایت‌هایی داشته باشد. زمانی خواستیم مردم مدرسه‌داری کنند اما وقتی مدرسه‌داری کردند عده‌ای بر آن‌ها انتقاد کردند و این روند ادامه دارد.»

او افزود: «یک واقعیت است که تعدادی مدارس ما ممکن است دانش‌آموزان خود را به‌ علت عدم توان رقابت با مدارس قوی‌تر از دست بدهند و تعدادی هم توان تامین هزینه‌ها را نداشته باشند. برای راه‌اندازی مدرسه قواعد و فیلترهای مختلفی گذاشته شده است.»

صالح درباره مدرسه‌داری مسئولان هم گفت: «شرایطی تعریف شده و حق شهروندی افراد است که اگر چارچوب قانونی برای صدور مجوز دارد مدرسه دایر کند. اگر کسی 30 سال کار مدیریتی در آموزش و پرورش کرده نتواند مدرسه‌داری کند پس چه کسی می‌تواند؟ مدرسه داشتن اشکالی ندارد، اما سوءاستفاده از شرایط قانونی، نامناسب و ناصحیح است.»

او درباره مبلغی که باید مدارس غیردولتی از شهریه و درآمد در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند نیز گفت: ««عدد و رقم دقیقی در این باره ندارم. به‌ غیر از چند آموزشگاه معروف در دیگر آموزشگاه‌ها تعداد زیادی دانش‌آموز نداریم. این چهار درصدی که قرار است به آموزش و پرورش داده شود جزو مالیات هم فرض می‌شود اما گاها سازمان مالیاتی قبول ندارد و مالیات هم می‌گیرند.»

صالح درباره محتوای آموزشی آموزشگاه‌ها نیز گفت: «آموزشگاه‌های علمی محتوای‌شان مبتنی‌ بر کنکور سراسری تعریف می‌شود و نظارت با سازمان غیردولتی است و گروه‌های آموزشی نظارت محتوایی دارند. در آموزشگاه زبان نیز کسری‌هایی در محتوا داریم، این کتب باید در چارچوب فرهنگی ما باشد اما استاندارد مراکز مجری آزمون‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند که باید این روند اصلاح شوند.»

او ادامه داد: «اگر کتابی در مدرسه تدریس شود باید زیرنظر سازمان پژوهش باشد اما در آموزشگاه‌ها به آن اندازه نظارت نمی‌شود. البته برای سال 98 شروع به محتواسازی و استانداردسازی کرده‌ایم تا به جمع‌بندی برسیم. چارچوب‌ها باید مشخص بشوند.»

به‌ گفته مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی برای سال آینده کف حق‌التدریس مطابق قانون کار دیده خواهد شد و سامانه مدارس غیردولتی به تامین اجتماعی وصل و نظارت‌ها دقیق‌تر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار