تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است

شیراز(پانا) _معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است یادآور شد که همه بخش های جامعه باید در خدمت ارتقاء تعلیم و تربیت باشند .

کد مطلب: ۹۸۹۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است

حجه الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در آیین تقدیر از فرهنگیان برتر فارس در حوزه پژوهش در تالار سعدی باشگاه فرهنگیان شیراز ، شعار امسال هفته پژوهش را " پژوهش ، خلاقیت و زندگی " عنوان کرد و گفت : هدف از کار پژوهشی تربیت دانش آموز پژوهش محور است که بتوانند با خلاقیت مسائل و چالش های اساسی زندگی را حل کنند و به سبک زندگی مطلوب و هویت سازی که در تعریف تربیت مطرح شده برسند .

معاون وزیر آموزش‌وپرورش یکی از اصول مهم برنامه درس ملی را یاد دهنده و یادگیرنده بودن معلم دانست و گفت : اگر شوق یادگیری در یک معلم ضعیف شود و شعله و عشق دست یابی به معرفت ، تجربه ، توان و مهارت بیشتر کم فروغ شود، در آن صورت جریان تعلیم و تربیت کند و گاهی متوقف خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه تحول در نظام تعلیم و تربیت شامل افزایش توانمندی های فکری ، معرفتی ،اخلاقی و ایمانی در مجموعه آموزش و پرورش است گفت : اینکه امروز شوق پژوهشی و جریان تقویت پژوهش در مدارس رو به افزایش است خود یکی از اسناد تحولی است .

حجه الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به کاربرد واژه پژوهش بخش های مختلف همچون صنعت، اقتصاد ، حوزه های علمی و آکادامیک ،پژوهش های راهبردی ، حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ، پژوهش های کاربردی ، بنیادین ، توسعه دهنده مرزهای دانش گفت : آنچه که از پژوهش در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد یک تعریف و برداشت مشخصی مبتنی بر هدف تربیتی است .

وی تربیت را بستر ساز یک فرآیند تحولی در جهت تکریم و تعالی هویت دانست و گفت : سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کرده ایم که خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی خالی از مهارتهای اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیبهای مختلف اجتماعی است و لازم است چرخش از آموزش به تربیت داشته باشیم .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور انواع پژوهش در آموزش و پرور ش را بنا به تعریف تربیت در سه سطح اکتشافی ، تحلیلی و تجویزی تعریف کرد و گفت :پژوهش اکتشافی ارائه گزارش از وضع واقع و موجود و مقدمه ای است برای نقد و تحلیل در مرحله تحلیلی که بسیار پیچیده است چرا که باید علت یابی ، مقایسه ،داوری و نقد بر اساس قرائن ، مستندات ادله قاطع صورت پذیرد .

حجه الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود : همه تلاش ستادی ما در امر پژوهش همین است که زمینه را فراهم کنیم که معلمان هم چالش های پیشرو را برطرف کنند و روش های تدریس نوین را تجربه کنند و پژوهش محوری را در امر تعلیم و تربیت نهادینه کنیم .

وی با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است گفت : همه بخش های جامعه ائم از حوزه های علمیه ، دانشگاه ها ، دستگاه های تبلیغی ، دستگاه های فکری ، علمی و پژوهشی ، رسانه ملی و همه رسانه ها و همه جامعه باید در خدمت ارتقاء تعلیم و تربیت باشند.

وی شورای آموزش و پرورش در هر استان را بستر بسیار مناسبی برای بررسی و شناخت چالش ها و مسائل آموزش و پرورش دانست و گفت : امیدواریم روز به روز مشارکت در امر ارتقا توانمندی آموزش و پرورش رشد داشته باشد .

ذو علم به پاره ای از طرح های وزارت برای ارتقاء پژوهش دانش آموزان و فرهنگیان اشاره کرد و گفت : برنامه های هفته پژوهش ، جشنواره های مختلف ، پروژه اقدام پژوهی که هر معلمی یک پژوهشگر تلقی شود و پژوهش های ستادی که در جهت تحقق اسناد تحولی کار می شود از جمله برنامه های پیش بینی شده در تحقق امر پژوهش است .

وی گفت : همچنین وجود پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در همه استان ها و مناطق جهت گیری است که سال ها تاکید شده است .

معاون وزیر آموزش و پرورش کنکور و نوع سنجش در پایان دوره متوسطه را از موانع مهم برای دست یابی به وضع مطلوب در برانگیختن ، ترغیب و نهادینه سازی پژوهش معرفی کرد و گفت : رفتارهایی که در بعضی خانواده ها و مدارس به عنوان یک مطالبه خواسته می شود که در واقع باعث اخلال در روند پژوهش محوری است .

وی از نخبگان و اندیشمندان خواست : فکر اساسی کنند و روشی درست و متوصل به اهداف آموزش و پرورش در ارزشیابی پایانی دوره متوسطه جایگزین کنند تا کنکور که یک مانع مهم نامرئی است برداشته شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار