بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت

تهران (پانا) - تماشاخانه‌های تهران که این روزها آماده استقبال از جشنواره تئاتر فجر می‌شوند این هفته همزمان با شروع فصل زمستان با نمایش‌های جدید خود میزبان دوستداران هنر تئاتر بودند.

کد مطلب: ۹۸۹۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت

در نخستین هفته دی ماه 98 در لابه‌لای اخبار نمایش‌های جدید تماشاخانه‌ها، خبر تعطیلی دوروزه تماشاخانه ایرانشهر و نیز درگذشت غلامرضا حیاتی از فعالان تئاتر در استان خوزستان جلب نظر می‌کرد. سالن‌های تئاتر تهران با این آثار به پیشواز فصل سرما رفتند:

تماشاخانه ایرانشهر و تعطیل دوروزه به علت آلودگی هوا

این هفته تداوم آلودگی هوای تهران، علاوه بر تعطیلی مدارس، باعث شد مدیران تماشاخانه ایرانشهر در یک اقدام جالب این تماشاخانه را به مدت 2 روز تعطیل کنند. این تماشاخانه از روز پنج‌شنبه ۵ دی‌ماه با یک نمایش جدید به نام «لانچر5» میزبان مخاطبان خواهد بود.

این نمایش که پیشتر در تئاتر شهر و تئاتر مستقل تهران نیز به صحنه رفته است در جشنواره تئاتر فجر برنده لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد و طراحی نور شد.

«لانچر5» به‌نویسندگی و کارگردانی پویا سعیدی و مسعود صرامی از روز پنجشنبه 5 دی‌ماه ساعت 21 در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌رود.

نمایش برگزیده جشنواره فتح خرمشهر در تماشاخانه سرو

این هفته نمایش «حال همه ما خوب است» در تماشاخانه سرو روی صحنه رفت. به نظر می‌رسد پس از گلایه‌های حمیدرضا آذرنگ در نشست خبری جشنواره تئاتر فتح خرمشهر مبنی بر عدم حمایت دستگاه‌های فرهنگی متولی از جشنواره‌ای که به یاد آزادسازی خرمشهر به پا شده است، بنیاد روایت با دستور محمد یاشار نادری علاوه بر کمک مالی و تأمین اعتبارات به مبلغ 50 میلیون تومان برای این جشنواره، متعهد به اختصاص اجرا در سالن سرو این بنیاد شد.

حال در اولین گام قرار است نمایش برگزیده بیست ودومین جشنواره تئاترفتح خرمشهر با حمایت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس در تهران اجرای عمومی داشته باشد. «حال همه ما خوب است» براساس نمایشنامه باقر سروش و به کارگردانی علیرضا همتیان از سوم دی‌ماه در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس روی صحنه می‌رود.

این نمایش از سه‌شنبه سوم دی ماه تا 13 دی ماه 98 از ساعت 19:30 در تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس پذیرای عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

چند نمایش جدید در تئاتر شهر

با پایان یافتن اجراهای «سوگ جامه» به کارگردانی میثم عباسی در تالار سایه، «خاک و تاج» به کارگردانی زهرا صبری و «دستهای آلوده» به کارگردانی مسعود موسوی در تالار قشقایی سه اثر تازه راهی سالن های قشقایی و سایه ی مجموعه ی تئاترشهر شدند.

«سقوط در کوه مورگان» عنوان نمایشی به نویسندگی آرتور میلر درام نویس برجسته ی قرن بیستم و کارگردانی منیژه محامدی است که از روز چهارم دی ماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرد.

«کَر» نمایش جدید دیگر تئاتر شهر است که از روز هشتم دی ماه به نویسندگی و کارگردانی فریدون ولایی در تالار سایه اجرای خود را آغاز می کند. در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده تا هفتم بهمن ماه ساعت 17:30 با مدت زمان 75 دقیقه و قیمت بلیت 35 هزار تومان روی صحنه می رود رضا جهانی، عادل عزیز نژاد، مریم برومند، صفورا خوش طینت، الهه نادری ایفای نقش می کنند.

نمایش «جنایات قلب» به نویسندگی بث هنلی و کارگردانی دلارا نوشین نیز به عنوان یکی از تازه ترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر از روز هشتم دی ماه تا هفتم بهمن ماه ساعت 19:30 با مدت زمان 70 دقیقه و قیمت بلیت 35 هزار تومان در تالار سایه روی صحنه می رود.

تالار اصلی مجموعه همچنان میزبان اجرای «فرانکنشتاین» به نویسندگی وکارگردانی ایمان افشاریان و بازی پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، آناهیتا افشار، محمد پویا، سوده شرحی، سیاوش میری، حامدابریشمی، امید رضایی، فرید کیامرثی، محمد حقیقی پور، مهدی روحانی، مجتبی نصرت، سعید زینلی، حسین آیرمی، مبین تقوی، توحید لواسانی، امین رجایی و پویا نجفی ساعت 20 با مدت زمان 90 دقیقه و قیمت بلیت 60 تا 90 هزار تومان تا هفتم بهمن روی صحنه می رود.

همچنین نمایش «چُنور» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی و بازی فرشید گویلی نیز ساعت 20 با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 40 هزار تومان در تالار چهارسو تا هفتم بهمن ماه میزبان علاقه مندان تئاتر است.

«آشپزخانه» در شهرزاد

نمایش «آشپزخانه» به کارگردانی حسن معجونی در دور جدید اجراهای خود از نیمه دی ماه سال جاری در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

«آشپزخانه» نوشته آرنولد وسکر و ترجمه امیرحسین بیات با کارگردانی حسن معجونی که پیشتر با حضور بازیگران جوان شهرهای شیراز، رشت و تهران در تالار مولوی به صحنه رفت از نیمه دی ماه سال جاری اجرای نسخه چهارم خود را آغاز می کند.

«فائزه یوسفی» در عمارت روبه‌رو

نمایش «فائزه یوسفی» به نویسندگی و کارگردانی حسین برفی‌نژاد از 1 تا 10 دی ماه ساعت ۱۸ در عمارت روبه‌رو به صحنه می‌رود. در این نمایش فائزه یوسفی ایفای نقش می‌کند. در خلاصه نمایش که تندیس بهترین بازیگری زن و جایزه بهترین نمایشنامه از دهمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر است؛ آمده: ۱۵ دقیقه بعد از اینکه آخرین نفر شما از سالن خارج شود فایزه یوسفی کشته می‌شود. بهای بلیت این نمایش ۴۵ دقیقه‌ای ۳۰۰۰۰ تومان می‌باشد.

نوفل لوشاتو میزبان «ملکوت» می‌شود

رامتین رشوند از پنجم دی ماه نمایش «ملکوت» را به روی صحنه می‌برد که اقتباسی از رمانی با همین نام نوشته بهرام صادقی است.

رمان ملکوت در سال ۱۳۴۰ به قلم بهرام صادقی نوشته شد و در سال ۱۳۵۵ فیلم ملکوت به کارگردانی خسرو هریتاش وتهیه کنندگی بهمن فرمان‌آرا با بازی بهروز وثوقی و زنده یاد عزت الله انتظامی ساخته شد که این فیلم قبل از انقلاب فیلمی ممنوعه بود و بعد از انقلاب از جمله فیلم‌هایی بود که نگاتیو آن سوزانده شد.

تئاتر مولوی میزبان دن کیشوت، ملانصرالدین، هدهد و دیگران

نمایش«سرگذشت باورنکردنی دن کیشوت، ملانصرالدین، هدهد و دیگران در سرزمین عجایب» نوشته و کارگردانی آرمان طیران از 27 آذرماه در مرکز تئاتر مولوی اجرا می شود. این نمایش هرشب-به جز شنبه ها- ساعت 18:30 و مدت زمان 55 دقیقه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می رود.

نمایش «نقل مکان» به کارگردانی فاطمه محمودی که با اقتباس از یکی از داستانهای محمدعلی جمالزاده نوشته شده است، از ۲۰ آذر هرشب -به جز شنبه ها- ساعت ۱۷:۳۰ در سالن کوچک تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود. در این نمایش که عنوان منتخب جشنواره «مونولوگ» دانشگاه هنر را نیز دارا میباشد، امیر شمس ایفای نقش می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار