کریمی خبر داد: تشکل‌های رسمی معلمان پژوهنده در کشور راه‌اندازی می‌شود

برای تقویت امر پژوهش در مدارس، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و حمایت‌های مادی از معلمان پژوهنده در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش خبر داد آیین‌نامه راه‌اندازی تشکل‌های رسمی معلمان پژوهنده با هدف آسیب‌شناسی، توانمندسازی معلمان و تقویت پژوهش در مدارس به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

کد مطلب: ۹۸۹۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
کریمی خبر داد: تشکل‌های رسمی معلمان پژوهنده در کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، فرهاد کریمی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش قزوین با اعلام این خبر و با تاکید بر اینکه برای تحقق و تقویت پژوهش در کلاس درس باید معلمان پژوهنده آن را راهبری کنند، گفت: «این تشکل‌ها با برگزاری جلسات ماهانه با حضور معلمان پژوهنده مسایل منطقه آموزشی خود را در این حوزه بررسی می‌کنند و راهکار حل آن‌ها را ارائه می‌دهند.»

او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش همچنین برای تقویت امر پژوهش در مدارس، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و حمایت‌های مادی از معلمان پژوهنده را در دستور کار دارد. باید همه برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی امر تعلیم و تربیت از مرحله اول بررسی موضوع و نیازسنجی تا پایان آن مبتنی بر پژوهش باشد. ما بیش از هر جای دیگری باید با جدیت و حساسیت به فکر پژوهش‌محوری باشیم چون با امر رفتارسازی و ذهن و روان فرزندان این سرزمین سر و کار داریم. هر معلمی که به کلاس درس قدم می‌گذارد یک پژوهشگر است و باید با طراحی کلاس درس و کشیدن نقشه دقیق، یک دانش‌آموز را از نقطه‌ای به نقطه بعد برساند.»

انجام 50هزار پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در سال‌های گذشته

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش افزود: «در هفته پژوهش امسال مشوق ۴۲ هزار معلم پژوهنده کشور بودیم که آمار خوبی محسوب می‌شود اما این همه معلم، پژوهشگر ما نیستند و فقط تجربیات خود را مستند کرده‌اند. اتکای ما به معلمان به عنوان آغازگران پژوهش، نمادین نیست و معلم باید اقدامات آموزشی و تربیتی خود را بر مبنای پژوهش طراحی کند. بیش از ۳۰ سال است که پژوهش در وزارت آموزش و پرورش دارای تشکیلات رسمی شده و در طول سال‌های گذشته ۵۰ هزار پژوهش در وزارت آموزش و پرورش و ۵۰۰ هزار گزارش اقدام پژوهی تولید شده است.»

کریمی گفت: «همین سند تحول بنیادین به عنوان سند بالادستی دستگاه تعلیم و تربیت، محصول کار پژوهشگران و سندهای توسعه استانی است که در سال‌های ۸۲ و ۸۳ تولید شد.»

نباید صرفا بر سواد خواندن و آموزش‌های فعلی اتکا داشته باشیم

او در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد پایین دانش‌آموزان در آزمون‌های بین‌المللی مانند تیمز اشاره کرد و گفت: «گرچه روند فعالیت‌ها در این حوزه صعودی بوده اما هنوز به نقطه میانگین بین‌المللی دست نیافته‌ایم و با وجود رشد برق‌آسای کشور در تولیدات و مقالات پژوهشی در حوزه‌های اساسی علوم پایه مانند ریاضی، علوم و سواد خواندن دچار مشکل هستیم. برای تبدیل شدن ایران به کشور پیشرو در سال ۱۴۰۴ ضروری است از وضعیت فعلی در این علوم فاصله بگیریم و صرفا بر سواد خواندن و آموزش‌های فعلی اتکا نداشته باشیم. آموزش و پرورش زمانی پیشرفته است که در کف کلاس‌های درس، روش‌های پیشرفته فعال مبتنی بر پرسش‌گری و احترام به ذهن و علاقه دانش‌آموز و درگیر شدن دانش‌آموز با موضوع درس شکل بگیرد. در این راستا لازم است در آموزش‌های خود تجدید نظر کرده و از آموزش‌های طوطی‌وار پرهیز کنیم چون با روش‌های قدیمی نمی‌توان به مقابله با مسایل جدید رفت.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هر اقدام مثبت یا منفی در این حوزه ۱۰ سال بعد نتیجه می‌دهد، افزود: «اگر قرار باشد سیادت کشور حفظ شود این سروری نه با جنگ‌افزار بلکه با علم و دانش به دست می‌آید و سردمدار اشاعه این دانش معلمان هستند که باید آموزش صحیح را در کلاس‌های درس جدی بگیرند.»

در پایان این مراسم از ۲۴۱ معلم پژوهنده استان قزوین تجلیل شد. استان قزوین دارای ۱۶ هزار معلم در ۱۴ منطقه آموزش و پرورش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار