مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش: گرایش ۳۵ درصد دانش‌آموزان به رشته‌های فنی است

سلطانیان: اولویت ۷۱ درصد از دانش‌آموزان ۲۳ استان کشور به رشته علوم تجربی و گرایش دانش‌آموزان ۹ استان دیگر به رشته ادبیات و علوم انسانی است

تهران (پانا)‌ - مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خبر داد گرایش ۳۵ درصد از دانش‌آموزان کشور به رشته‌های فنی است که تا پایان برنامه ششم توسعه نیز سهم آموزش فنی حرفه‌ای و کاردانش به ۵۰ درصد خواهد رسید.

کد مطلب: ۹۸۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش: گرایش ۳۵ درصد دانش‌آموزان به رشته‌های فنی است

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، عباس سلطانیان در جلسه هم‌اندیشی معاونان آموزش و پرورش این استان هدف از برگزاری این نشست را تبیین رویکردها در سیاست آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: «از مجموع ۲ میلیون و ۶۸۷ هزارو ۷۷۴ دانش‌آموز متوسطه دوم در سال تحصیلی جاری ۱۹.۳۲درصد معادل ۴۲۲ هزار و ۵۹۶ نفر در رشته فنی و حرفه‌ای و ۱۵.۷۲ درصد معادل ۵۱۹ هزار و ۲۴۹ نفر در رشته کار و دانش به علم‌آموزی مشغول هستند.»

او ادامه داد: «شرایط اشتغال کشور ایجاب می‌کند مانند دیگر کشورهای دنیا سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور افزایش یابد. بیش از ۶۴ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم کشور معادل یک میلیون و ۷۴۵ هزارو ۹۲۹ نفر در رشته نظری در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد دانش‌آموزان ۲۵۴ هزار نفر معادل ۱۴ درصد در رشته ریاضی فیزیک، ۷۰۴ هزارو ۷۵۹ دانش آموز یا معادل ۴۰ درصد در رشته علوم تجربی مشغول به علم‌آموزی هستند.»

سلطانیان افزود: «هم‌اکنون بیش از ۳۵ درصد از دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم کشور در هنرستان‌های کار دانش و فنی و حرفه‌ای مشغول به علم‌آموزی هستند که طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم به ۵۰ درصد خواهد رسید. برای رسیدن به این اهداف باید از سوی دولت زیرساخت‌های آموزشی از جمله فضای آموزشی و تجهیزات این بخش فراهم شود.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: «کیفیت‌بخشی، عدالت آموزشی و مطالبات سند بنیادین در شاخص‌های دور دوم متوسطه دوم آموزشی کشور مورد بررسی است. مدیران باید در زمینه تشویق دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی تلاش کنند. نگاه‌ها باید به سمت برنامه‌ریزی فرایندی باشد. گرایش دانش‌آموزان به رشته ریاضی فیزیک از سال ۹۱ تاکنون سیر نزولی پیدا کرده که برای ارتقای این روند باید برنامه‌ریزی شود. جذب دانش‌آموزان متوسطه دوم در سال‌های گذشته به رشته علوم تجربی ۴۶ درصد بوده که هم‌اکنون به ۳۷ درصد رسیده است. گرایش دانش‌آموزان در سال ۹۱ به رشته ادبیات علوم انسانی ۲۹ درصد بوده که هم‌اکنون به ۴۶ درصد رسیده است. اولویت ۷۱ درصد از دانش‌آموزان ۲۳ استان کشور به رشته علوم تجربی و گرایش دانش‌آموزان ۹ استان دیگر به رشته ادبیات و علوم انسانی است.»

سلطانیان افزود: «توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، اجرای متوازن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رعایت شان و موضع سیاست‌گذاری حوزه ستادی و پرهیز از ورود به امور اجرایی، کاهش تمرکز و تصدی‌گری و واگذاری اختیارات و مسئولیت‌ها به مدیران، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش و ارتقای نقش مردم و خانواده در تعلیم و تربیت، استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش، عملیاتی‌کردن طرح‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار و ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس از مهمترین برنامه‌های اجرایی سند بنیادین آموزش و پرورش است.»

او کلید توسعه و گشودن بن‌بست اشتغال در کشور را گرایش دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای دانست و گفت:‌ «۲۷هزار و ۳۴۸دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به علم آموزی هستند که از این تعداد ۷۶درصد در رشته نظری است. گرایش دانش‌آموزان این استان به رشته‌های نظری ۷۶ درصد می‌باشد به طوری که ۱۱ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.»

سلطانیان گفت: «گرایش دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک در کشور بیش از ۱۳درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد سه درصد است. همچنین گرایش دانش‌آموزان این استان به رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش به ترتیب ۶ و پنج درصد نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است که این خود جای نگرانی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار