در گفتگو با حسین دوستی، فرهنگی بازنشسته و نویسنده ۶۰ عنوان کتاب مطرح شد؛

کتاب همواره خوانندگان و عاشقان خود را دارد

اهر(پانا) - به مناسبت هفته پژوهش و دیدار مدیر آموزش و پرورش با حسین دوستی، روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش گفتگویی با وی ترتیب داده است.

کد مطلب: ۹۸۹۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
کتاب همواره خوانندگان و عاشقان خود را دارد

به مناسبت هفته پژوهش و دیدار مدیر آموزش و پرورش با حسین دوستی فرهنگی بازنشسته فرهنگی و نویسنده 60 عنوان کتاب، روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش گفتگویی با وی ترتیب داده است که به تفصیل مطالعه می کنید:

به‌صورت مختصر خودتان را معرفی بفرمایید؟

اینجانب حسین دوستی، متولد 1338 در شهرستان اهر، سال 1355 به استخدام اداره آموزش‌وپرورش درآمدم و بعد از 30 سال در 1385 بازنشسته شدم. تدریس دروس زبان انگلیسی و تاریخ و خدمت در پست‌های ریاست اداره آموزش‌وپرورش بستان‌آباد، به مدت 2 سال، معاونت پرورشی اداره آموزش‌وپرورش اهر، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر به مدت 10 سال و مدیریت دبیرستان‌های هوراند و طالقانی اهر از سنوات خدمتی بنده است.

آغاز فعالیتتان در عرصه نویسندگی را شرح دهید.

از دوران تحصیل در دبیرستان بامطالعه کتاب و یادداشت‌برداری شروع شد و باراهنمایی معلمانم ازجمله آقایان گلستانی، اسلامی، خلیفه‌ای، خوش‌طینت قدم در مسیر نویسندگی و شاعری گذاشتم و از دهه 70 فعالیت رسمی روزنامه‌نگاری و نویسندگی را شروع کردم و چندین بار مقام‌های اول و دوم و سوم کشوری را در این زمینه کسب کردم.

چه سبک‌هایی در نویسندگی موردعلاقه‌تان است و چرا؟

نگارش ساده و روان و پرهیز از ثقیل نویسی تا خوانندگان علاقه‌مند در هر سطح از سواد بهره‌مند شوند.

اولین کتابی که نوشتید چه کتابی بود و در چه تاریخی؟ چه احساسی داشتید؟

اولین کتابی که نوشتم رمانی بود که لکن موفق به چاپ آن نشدم که مربوط به سال‌های دوران تحصیل در دبیرستان بود. اما اولین کتابی که توانستم چاپ کنم تاریخ و جغرافیای ارسباران در 436 صفحه بود که در تبریز توسط انتشارات احرار به چاپ رسید. از این‌که اولین منبع رسمی تاریخ ارسباران بعد از حدود چهار دهه به قلم این‌جانب منتشر می‌شد احساس افتخار می‌کردم که توانسته‌ام وطنم را بهتر معرفی کنم.

حدود چهار دهه قبل زنده‌یاد سرهنگ بایبوردی (( تاریخ ارسباران)) را منتشر کرده بود.

چه کتاب‌ها و نویسندگانی در نویسندگی شما تأثیرگذار بوده‌اند؟

کتاب‌های زنده‌یاد دکتر باستانی پاریزی که بیشتر در مورد تاریخ و ادبیات فرهنگ مردم زادگاه خودشان (کرمان) هست در من تأثیر عمده‌ای داشت و من نیز بیشتر کتاب‌هایم در مورد زادگاهم (ارسباران) است.

زمینه مطالعاتی شما در چه محورهایی است؟

علوم دینی، تاریخ، جغرافیا، ادبیات، فرهنگ مردم و هنر

شرایط کنونی کتاب و کتاب‌خوانی را چگونه می‌بینید؟

گرانی کاغذ و هزینه چاپ و رسانه‌های سهل‌الوصول ازجمله موبایل، اینترنت، شبکه‌های مجازی و ماهواره در بی‌توجهی مردم به کتاب مؤثر هستند اما کتاب همیشه خوانندگان و عاشقان خود را دارد.

به نظر شما چگونه می‌توان لذت کتاب‌خواندن را به نسل جوان و نوجوان منتقل کرد؟

باید معلمان، اساتید و مدیران مدارس و نهادها و کسانی که به‌نوعی در جامعه موردقبول و وثوق نسل جوان و نوجوان هستند کتاب‌خوان، کتاب دوست و کتاب‌شناس باشند و خود را به‌روز نمایند و با خواندن و معرفی کتاب در محل کار و اوقات فراغت مروج کتاب شوند.

چه توصیه‌ای به دانش آموزان و معلمان درزمینهٔ کتاب‌خوانی و نویسندگی دارید؟

توجه به کارهای پژوهشی و راهنمایی عملی از سوی معلمان در ارتباط با پژوهش و مطالعه‌ی سودمند و ترغیب دانش آموزان فعال در این زمینه یقیناً مؤثر خواهد بود.

حرف آخر ...

سخن زنده‌یاد دکتر شریعتی که گفت:

اگر می‌خواهی استثمار نشوی؛

اگر می‌خواهی استعمار نشوی؛

اگر می‌خواهی استحمار نشوی؛

بخوان، بخوان، بخوان

شایان ذکر است پنجم شهریور ماه سال جاری، در ویژه برنامه «عصر کتاب» به همت موسسه خانه کتاب و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در قالب چهارمین عصر کتاب استانی خانه کتاب از بهروز عزبدفتری، خلیل سلطان القرایی و حسین دوستی، از مفاخر فرهنگ و ادب آذربایجان شرقی تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار