اسکای‌نیوز: بوی تعفن قتل خاشچقی، رژیم آل‌سعود را رها نخواهد کرد

تهران (پانا) - تحلیل‌گر شبکه خبر اسکای به حکم اخیر دادستانی عربستان مبنی‌بر صدور حکم اعدام ۵ نفر از متهمین به دخالت در قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد سعودی اشاره کرد و یادآورشد که بوی تعفن این جنایت، رژیم آل‌سعود را رها نخواهد کرد.

کد مطلب: ۹۸۹۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اسکای‌نیوز: بوی تعفن قتل خاشچقی، رژیم آل‌سعود را رها نخواهد کرد

به‌گزارش ایرنا، «دومینیک واگورن» در یادداشتی برای این شبکه خبری نوشت: ۱۷ روز پس از ناپدید شدن خاشقچی، دولت سعودی اصرار داشت که او در کمال صحت و سلامت از کنسولگری این کشور در استانبول خارج شده است. پس از آن شروع به داستان‌سرایی کرد که او در ماجرای درگیری، به‌صورت اتفاقی کشته شده و یا تیمی که برای انتقال او از ترکیه به عربستان اعزام شده بود در عملیاتی خودسرانه او را به قتل رساند.

او با بیان اینکه «اینک سعودی‌ها ادعا می‌کنند افرادی ناشناس مسئول این حادثه هستند که به اعدام محکوم شده‌اند» افزود: اما آنها دوباره به ادعای قبلی خود برگشته‌اند که این حادثه از پیش برنامه ریزی نشده بود و قتل خاشقچی اتفاقی بوده‌ است.

واگورن نوشت که با توجه به پراکندگی ادعاهای رژیم سعودی نمی‌توان به اعتبار اظهارات مطرح شده وقعی نهاد. رژیم سعودی به نوشته او نظامی سلطنتی است که در آن قدرت تحت اختیار فردی خودکامه به نام محمد بن سلمان قرار دارد.

این تحلیل‌گر انگلیس ادامه داد: قابل باور نیست که بن‌سلمان از ماجرای خاشقچی بی‌اطلاع باشد. چنانچه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارشی با ضریب اطمینان «متوسط تا بالا» تائید کرد که ولیعهد سعودی خاشقچی را هدف گرفته و احتمالا دستور قتل او را صادر کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد نیز در این‌باره به نتیجه مشابهی دست یافته و در توییتر نوشته است: مغزهای متفکر این جنایت آزادانه راه می‌روند و نزدیک میز محاکمه نشده‌اند. این با عدالت در تضاد و مضحک است.

واگورن ادامه داد که عربستان امیدوار است با صدور حکم اعدام در زمانی‌که بیشتر دولت‌ها و ناظران در تعطیلات کریسمس به سر می‌برند، خط پایانی بر ماجرای قتل این روزنامه‌نگار باشد و موضوع کمتر مورد موشکافی قرار گیرد. اما به‌گفته او بوی تعفن و گناه آن رژیم سعودی را رها نخواهد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دادستانی این کشور در نشستی خبری عنوان کرد که از تمامی کسانی که در این ارتباط دستگیر شده بودند تحقیقات لازم به‌عمل آمد و پس از برگزاری ۱۰ جلسه دادگاه اقدام به انشاء رای شده است.

بر اساس اعلام دادستانی عربستان ۱۱ نفر در این ارتباط دستگیر شده بودند که پس از انجام تحقیقات سرلشگر احمد عسیری از اتهامات وارده تبرئه شد و از سعود القحطانی هم تحقیقات به‌عمل آمد اما اتهامی متوجه او نشد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (۱۰ مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

بعد از این اعتراف 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمد بن سلمان' ولیعهد و 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی در یمن را دستگیر کرد.

از سعود القحطانی به‌عنوان فرد مورد اطمینان بن سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفین سعودی در خارج کشور را برعهده دارد. برخی گزارش‌ها نشان داد که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده است .

گزارش‌های منتشره از سوی دولت ترکیه نشان می‌دهد که قتل این روزنامه‌نگار مخالف به‌دستور مستقیم بن‌سلمان ولیعهد سعودی انجام شده است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به حکم صادر شده تاکید کرد که عربستان بایستی از تمام افراد دخیل در این ماجرا حساب بکشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار