«سرقت از صندوق‌های صدقات» باعث بی‌اعتمادی مردم شده بود

حمایت از افراد بی‌خانمان جزو وظایف کمیته امداد نیست

تهران (پانا) - به‌گفته مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) ۱۸۴ هزار صندوق صدقات در معابر شهرهای سراسر کشور وجود دارد، طی ۸ ماه گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان درآمد کمیته امداد امام خمینی از این صندوق‌ها بوده است.

کد مطلب: ۹۸۹۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد
حمایت از افراد بی‌خانمان جزو وظایف کمیته امداد نیست

به‌گزارش ایلنا، «سیداحسان گتمیریان» درباره وضعیت صندوق‌های صدقات معابر در سراسر کشور گفت: یکی از آفت‌های کار ما که بسیار برایمان مورد توجه بوده است، سرقت از صندوق‌های صدقات است، از سال ۹۶ در خصوص ساماندهی صندوق‌های معابر برنامه‌ریزی شده است. بخشی از این ساماندهی مربوط به مقاوم‌سازی صندوق‌های صدقات است، مقاوم‌سازی صندوق‌ها نیز به این معنا است که صندوق‌ها به‌گونه‌ای تعبیه شود که امکان سرقت و دزدی از آنها کاهش پیدا کند. مقاوم‌سازی در خصوص تمام صندوق‌های صدقات در سطح شهرها در کشور انجام شده است.

انتقال صندوق‌های صدقات به محل‌های امن و جمع‌آوری آنها از محل‌های آسیب‌زا

او با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی صندوق‌‌های صدقات گفت: بخش دیگری از اقدامات ما در این راستا جمع‌آوری برخی صندوق‌های صدقات بود که این موضوع نیز با دو رویکرد دنبال شده است. یکی از رویکردها در این زمینه انتقال صندوق‌های صدقات به محل‌های امن و جمع‌آوری از محل‌های آسیب‌زا بوده است. در همین راستا نیز تلاش کردیم صندوق‌های صدقات را به نقاطی که دارای دوربین‌های مداربسته هستند یا به چهارراه‌های شلوغ و پرتردد منتقل کنیم.

سرقت از صندوق‌های کمیته باعث بی‌اعتمادی مردم شده بود

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: همچنین صندوق‌های صدقات آسیب‌دیده و صندوق‌هایی که شرایط‌شان مناسب نیست را جمع‌آوری کردیم. همچنین برای عدم‌تمرکز صندوق‌ها در یک نقطه از خیابان اقدام به جمع‌آروی برخی صندوق‌های صدقات در برخی مناطق کردیم. این موضوع را در سه سال گذشته دنبال کرده‌ایم و در این مدت ۱۰۷ هزار صندوق کمیته امداد را به‌طور کامل از سطح معابر شهر جمع‌آوری کرده‌ایم. سرقت از صندوق‌های کمیته باعث بی‌اعتمادی مردم شده بود، از همین‌رو این رویکرد را در پیش گرفتیم تا مشکلی برای صندوق‌های کمیته امداد ایجاد نشود.

۱۰۷ هزار صندوق کمیته امداد از سطح معابر شهر

او ادامه داد: در حال‌حاضر با کاهش ۱۰۷ هزار صندوق صدقات از سطح معابر، همچنان ۱۸۴ هزار صندوق صدقات در سطح معابر سراسر کشور وجود دارد و از آن استفاده می‌شود. استان تهران نیز اولین استانی است که ما با بیشترین آسیب صندوق‌های کمیته امداد در آن مواجه بودیم، از همین‌رو آمار بیشترین صندوق‌های صدقات جمع‌آوری شده مربوط به تهران است، البته همچنان بیشترین تعداد صندوق‌های صدقات معابر در شهر تهران وجود دارد.

بالاترین میزان درآمد مربوط به خراسان رضوی و کمترین سیستان و بلوچستان است

گتمیریان با بیان اینکه کمترین تعداد صندوق‌های صدقات معابر در استان کردستان است، تصریح کرد: بالاترین میزان درآمد صندوق‌های صدقات معابر متعلق به استان خراسان رضوی است و همچنین کمترین درآمد از این صندوق‌ها مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. در ۸ ماهه ابتدای سال‌جاری یعنی تا آبان‌ماه فقط از صندوق‌های معابر حدود ۴۰ میلیارد تومان درآمد کمیته امداد امام خمینی بوده است.

او با اشاره به دو روش الکترونیک پرداخت صدقات گفت: یکی از این روش‌ها روش آنی پرداخت یا ussd است و مردم می‌توانند با شماره گیری#۲*۸۸۷۷* صدقات خود را پرداخت کنند. همانطور هم که می‌دانید، پرداخت صدقات از این طریق نیز نیازی به گوشی هوشمند و اینترنت ندارد و با هر گوشی تلفن همراه ساده‌ای می‌توان این کار را انجام داد.

۵۵ هزار نفر عضو سرویس صدقات پیامکی هستند

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌های پرداخت صدقات به‌صورت الکترونیک پرداخت صدقات به‌صورت پیامکی است در این روش کاربر از طریق اپراتور تلفن‌ همراهش عضو سرویس ارزش افزوده شده و با ارسال یک پیامک خالی به شماره ۸۸۷۷، یک منو برای کاربر ارسال می‌‌شود و در این منو مشخص شده است که کاربر با پرداخت روزانه ۱۰۰ تومان یا ۳۰۰ تومان می‌تواند، عضو این سرویس می‌شود و به‌صورت روزانه این مبلغ صدقه از شارژ یا قبض موبایل افراد کسر می‌شود و ما آن را از طریق اپراتورها دریافت و هزینه می‌کنیم. ۵۵ هزار نفر عضو سرویس صدقات پیامکی هستند، البته در بحث ussd نیز آمار مشخصی از تعداد صدقه‌دهندگان نداریم.

گتمیریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به رای اخیر شعبه دادیار شعبه ۲ دادسرای عمومی و انقلاب مبنی‌بر منع قرار تعقیب درباره فردی که اقدام به سرقت از صندوق‌ صدقات کرده بود، تصریح کرد: این موضوع در حیطه کاری بنده نیست، اما تا جایی‌که اطلاع دارم با توجه به اینکه بخشی از بودجه‌های ما مانند سازمان بهزیستی نیز از سوی دولت تامین می‌شود، ۴۲.۷ درصد کمک‌‌هایی که از طریق کمیته امداد به مردم می‌شود، از بخش بودجه دولتی است. بودجه دولتی نیز بر اساس شرح وظایفی که برای سازمان نوشته شده است، هزینه می‌شود.

حمایت از افراد بی‌خانمان جزو وظایف ساختاری کمیته امداد نیست

او در پاسخ به این سوال که آیا تحت پوشش قرار دادن افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب غیرمعتاد از وظایف کمیته امداد است؟ ادامه داد: براساس شرح وظیفه کمیته امداد، زنان سرپرست خانوار، خانواده‌‌هایی که سرپرست آنها دارای کهولت سن هستند (طرح شهید رجایی سابق) تحت پوشش کمیته امداد هستند. حمایت از افراد بی‌خانمان و معتادان متجاهر جزو وظایف ساختاری کمیته امداد نیست، البته خانواده‌هایی که سرپرست خانواده از کار افتاده است، با مراجعه به کمیته امداد با توجه به شرایط و ضوابطی که وجود دارد، می‌توانند تشکیل پرونده داده و تحت پوشش کمیته قرار بگیرند. همچنین براساس بند ب تبصره ۱۴ دولت یک سری خانواده‌های نیازمند به‌تازگی تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند، این افراد نیز تنها مستمری دولت را از ما دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار