مرز سومار پس از چهار ماه تعطیلی بازگشایی شد

تهران (پانا) -  مرز سومار پس از چهار ماه تعطیلی از سوی طرف عراقی، عصر امروز (سه‌شنبه سوم آذرماه) با حضور مقامات عراقی و مدیران گمرک و این بازارچه مرزی بازگشایی شد.

کد مطلب: ۹۸۹۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مرز سومار پس از چهار ماه تعطیلی بازگشایی شد

کاظم العقابی رییس کل گمرک کشور عراق دستور بازگشایی مرز سومار را عصر امروز به دستگاه های مرتبط عراقی صادر کرد که در آیین بازگشایی دوباره مرز مثنی تمیمی استاندار دیاله و محمد معروف فرماندار بلدروز از توابع این استان حضور داشتند.

رییس کل گمرک کشور عراق در نشستی که در حاشیه بازگشایی این مرز برگزار شد با تاکید بر حسن نیت ۲ طرف برای از سرگیری مبادلات کالا، لزوم هم افزایی و همکاری همه عوامل مرتبط را خواستار شد.

کاظم العقابی گفت: تجار ۲ طرف با هم افزایی لازم در این زمینه کمک کنند تا وقفه ای در روند مبادلات به وجود نیاید.

وی اظهارداشت: طرف عراقی لیست کالاهای غیرمجاز در امر صادرات را به صورت ماهیانه در اختیار گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دهد تا بر این اساس اقدام شود.

او، از تجار ایرانی خواست درصورتی که هریک از تجار عراقی درخواست صادرات کالاهای غیرمجاز را داشتند، موضوع را اطلاع دهند تا از ورود و ادامه فعالیت افرادی که قصد ایجاد اخلال در روابط اقتصادی دارند، جلوگیری شود.

رییس کل گمرک کشور عراق گفت: از ابتدای سال جدید میلادی آمادگی پذیرش کالاهای صادراتی از طرف جمهوری اسلامی ایران از طریق مرز سومار را داریم.

العقابی، از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست با تجهیز مرز سومار به دستگاه ایکس ری مقدمات تردد مسافر و زوار را نیز از طریق مرز سومار فراهم کند.

مرز سومار ۲۸ مردادماه امسال به دستور نخست وزیر کشور عراق تعطیل شد بود.

در سال گذشته حدود ۶۰ هزار کامیون با یک میلیون تن کالا از مرز سومار مبادله شده است.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

این مرز به تازگی در جلسه هیات دولت ایران به عنوان مرز رسمی مصوب شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار