مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان:

تدوین سند شتاب بخشی سواد در میامی

سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان بابیان اینکه سند راهبردی سوادآموزی استان تدوین‌شده است، ابراز داشت: در این سند وضعیت سوادآموزی تا افق ۱۴۰۴ کاملاً ترسیم‌شده است بر این مبنا که همه‌ساله بخشی از این افراد کم‌سواد و بی‌سواد روانه کلاس‌های سوادآموزی شوند و عدد مطلق به سمت صفر گرایش یابد.

کد مطلب: ۹۸۹۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تدوین سند شتاب بخشی سواد در میامی

محمد دستورانی، در نشست‌ خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه با موضوع هفته بزرگداشت سوادآموزی در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، گفت: اکنون شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد باقیمانده دشوار است و تدوین سند در شتاب‌بخشی به سوادآموزی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه میامی جزء یکی از سی‌ویک شهرستان محروم توسط وزارت کشور تعریف‌شده است، لذا بنا بر تکلیف استاندار می‌بایست برای شتاب بخشی سواد سند جداگانه‌ای در میامی ترسیم شود که این امر آماده شده است و برای شهرستان‌های دیگر نظیر آرادان نیز در دستور کار قرار دارد که منتها اولویت با میامی خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه بی‌سوادی یک آسیب اجتماعی بزرگ است که هر چه تعداد افراد بی‌سواد در جامعه بیشتر باشد، افزایش آسیب‌های اجتماعی دور از انتظار نخواهد بود؛ ادامه داد: امسال آموزش چهار هزار و ۵۹۰ نفر از افراد کم سواد و بی ‌سواد در استان سمنان در دستور کار قرار دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۳ نفر در نیمه نخست امسال مورد پوشش آموزشی قرار گرفته‌اند.

دستورانی با عنوان این مطلب که توانمندسازی مربیان سوادآموزی مدنظر و در اولویت کاری آموزش و پرورش است و در این زمینه اقدام‌های موثری مانند برگزاری جشنواره الگوی آموزش برتر انجام شده است، خاطرنشان کرد: امسال آموزش ۷۵۰ نفر از اتباع کم سواد و بی‌سواد در دستور کار آموزش و پرورش استان سمنان قرار دارد که اکنون در حدود ۶۴۶ نفر تحت پوشش آموزشی قرار گرفته‌اند.

وی بابیان اینکه دو مرکز یادگیری محلی در سمنان و دامغان وجود دارد، افزود: ۳۰۰ نفر از کسانی که دوران سوادآموزی را طی کردند اما فاقد مهارت هستند در این مراکز مهارت‌های زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی، شغلی و حرفه‌ای را آموزش می‌بینند که نشان می‌دهد صرفاً به سوادآموزی اکتفا نشده است.

حضور ۱۱۵ نفر در کلاس آموزش رایانه

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان بابیان اینکه در رفع بی‌سوادی اقدام به شناسایی افراد کم‌سواد و بی‌سواد در گروه‌های هدفی نظیر زندان‌ها، اتباع، عشایر، والدین دانش آموزان و گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال شده است، ابراز داشت: ۷۵۰ نفر اتباع، ۱۵ زندانی، چهار سرباز و ۳۲۳ نفر گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال در کلاس سوادآموزی حضور یافتند.

دستورانی بابیان اینکه هر چه تعداد بی‌سواد در جامعه بیشتر باشد دامنه آسیب‌های اجتماعی نیز به‌تبع آن بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: با توجه نیاز روز جامعه آشنایی با رایانه و مهارت‌های مربوط و به آن در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس ۱۱۵ نفر از افرادی که دوره سوادآموزی را طی کردند در این کلاس‌ها حضور یافتند.

وی افزود: انتظار می‌رود که شورای پشتیبانی سوادآموزی در مرکز استان با ریاست استاندار اهتمام کافی و وافی در این زمینه داشته باشند که با دستور وی، فرمانداران نیز پای‌کار حضور یابند و بیش از گذشته کمک کنند تا برنامه‌های عملیاتی ریشه‌کنی بی‌سوادی به نتیجه برسد.

وی افزود: انتظار می‌رود که شورای پشتیبانی سوادآموزی در مرکز استان با ریاست استاندار اهتمام کافی و وافی در این زمینه داشته باشند که با دستور وی، فرمانداران نیز پای‌کار حضور یابند و بیش از گذشته کمک کنند تا برنامه‌های عملیاتی ریشه‌کنی بی‌سوادی به نتیجه برسد.

دستورانی افزایش گستره سواد در هر جامعه را نشانه رشد، پیشرفت و ترقی آن جامعه دانست و بیان داشت: ما در گام دوم انقلاب به‌صورت جدی‌تر از گذشته به دنبال فراهم کردن بسترهای رشد و تعالی جامعه هستیم.

یکم تا هفتم دیماه به مناسبت صدور فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی از سوی حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸، به عنوان هفته سواد آموزی نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار