وزیر آموزش و پرورش :

یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش تعامل بین خانواده و مدرسه است

مدرسه باید کانون یادگیری، تحول محله ، جای حل مشکلات محله و خانواده‌ها و بازار عرضه و تقاضای مهارت و یادگیری باشد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با اعضای هیات امنای انجمن علمی اولیا و مربیان کشور دیدار و درباره مسائل مختلف مربوط به مدرسه و خانواده گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۹۸۸۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش تعامل بین خانواده و مدرسه است

محسن حاجی‌میرزایی در این نشست با خوشامدگویی به اعضای هیات امنای انجمن علمی اولیا و مربیان گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی و جدی من تعامل بین خانواده‌ها و مدرسه، مدرسه و‌ محله ‌و ارتباط عمیق‌تر بین ارکان تاثیرگذار بر روی کار است. یکی از نگرانی‌ها هم گسست‌های اجتماعی است که متاسفانه در سطح جامعه در درون خانواده‌ها بین والدین و فرزندان به وجود آمده است و این یکی از زمینه‌‌های شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.»

او به مطالعاتی در این باره در ژاپن و ایران اشاره کرد و گفت: «این مطالعات به مهم‌ترین مسائل بچه‌ها و ارتباط آن‌ها با خانواده پرداخته بود. در این تحقیقات از بچه‌ها سوالاتی شده بود و طبق نتایج مهم‌ترین دغدغه فرزندان عدم درک از سوی خانواده‌ها و سرعت تغییرات و تحولات به گونه‌ای بوده که این فاصله‌ها روز به روز عمیق‌تر شده است.»

توقف جریان یادگیری، اختلال اجتماعی ایجاد می‌کند

وزیر آموزش و پرورش به فرمایش رسول گرامی اسلام که می‌فرمایند «اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ» اشاره کرد و گفت: «اگر جریان یادگیری در یک جامعه متوقف شد اختلال اجتماعی را به همراه دارد و اکنون بخشی از والدین به گونه‌ای عمل می‌کنند که جریان یادگیری به طور کامل تعطیل شده است. توانایی استمرار دادن ارزش‌های خود را به نسل بعدی ندارند، فرایند جامعه‌پذیری به نحو سنجیده‌ای انجام نمی‌شود زیرا مهارت‌های لازم را ندارند و فردی هم به آن‌ها این مهارت‌ها را آموزش نداده است. یعنی این‌ها مهارت‌های آموختنی و اکتسابی است و فردی هم برای آن تدبیری نکرده است. عملا آن‌ها را در برابر چنین مسئولیت خطیر و بزرگی بدون پناه، رها کردیم که عملا اهداف تعلیم و تربیت آسیب جدی می‌بیند.»

حاجی‌میرزایی افزود: «من فکر می‌کنم مسول اصلی تعلیم و تربیت خانواده است، ما از سوی خانواده‌ها وکالت داریم و نیابت داریم؛ بنابراین باید اصل در خانواده باشد و روابط به درستی تعریف شود و سطح توانمندی‌های والدین برای ایفای مسئولیت‌هایی که در این دوره بر عهده دارند افزایش پیدا کند. ما تمهید سازمان‌یافته‌ای برای این کار نداریم. ممکن است مدرسه‌ای در هفته‌ای کار پراکنده‌ای انجام دهد اما سیاست‌گذاری مشخصی نداریم در حالی که این کل اهداف ما را متأثر می‌کند. یعنی ما در آموزش و پرورش هر کاری می‌کنیم ممکن است در خانواده خنثی شود.»

وزیر آموزش و پرورش توصیه‌ها و تاکیدات اعضای هیات امنای انجمن اولیا و مربیان را برای تقویت ارتباط نظام تعلیم و تربیت و خانواده‌ها مهم دانست و گفت: «جایگاه انجمن باید جایگاهی باشد که توانایی ایفای چنین رسالت و مسئولیتی را داشته باشد.»

مدرسه باید کانون یادگیری و حل مشکلات خانواده‌ها و محله باشد

او خطاب به اعضای انجمن اولیا و مربیان گفت: «با کمک شما در اندیشه این هستیم که چگونه می‌توانیم سطح توانمندی‌های والدین را بالا ببریم. من عمیقأ اعتقاد دارم اگر بچه‌ها فقط یاد بگیرند روابط صمیمانه‌ای با خانواده و خانواده بتواند روابط صمیمانه‌ای با بچه‌ها داشته باشند ۵۰ درصد آسیب‌ها رنگ می‌بازند و موضوعیت پیدا نمی‌کنند. همه این‌ها وقتی اتفاق می‌افتد که رهایی و فقدان توانمندی برقراری دیالوگ بین اعضای خانواده شکل می‌گیرد.»

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه بسیاری از والدین و فرزندان هیچ منظومه ذهنی مشترک و ادبیات مشترکی برای صحبت کردن با هم ندارند، گفت: «وقتی گفت‌وگو در درون یک خانواده شکل نگیرد عملا این خانواده آسیب‌دیده است و امکان صمیمیت در آن رنگ می‌بازد. این خطر بسیار بزرگی است و باید با کمک شما در این زمین تلاش جدی کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه مدرسه ما از محله بریده است یعنی یک عنصر کارکردی در نظام محله نیست و با موضوعات محل و با خانواده‌ها در تعامل نیست، افزود: «در سند تحول بنیادین هم اینگونه پیش‌بینی شده است که مدرسه باید کانون یادگیری و تحول محله، محل حل مشکلات محله و خانواده‌ها، بازار عرضه و تقاضای مهارت و یادگیری باشد. این مهم جزو کارها و‌ ماموریت‌های سند و نیازمند ایجاد یک ارتباط عمیق و موثر بین آموزش و پرورش و خانواده‌ها و انجمن است.»

باید تقاضای موثر اجتماعی برای پیوستن به سند ایجاد شود

او گفت: «خانواده یک ظرفیت بسیار بالا و مهمی است. ما باید سند را به زبان مردم به گونه‌ای که شوق برانگیز باشد توضیح دهیم. اینکه چگونه می‌توانیم شوق در معلم، مدیران و خانواده‌ها برای پیوستن به این حرکت ایجاد کنیم دارای اهمیت است. اگر ما تا نتوانیم یک تقاضای موثر اجتماعی برای پیوستن به سند ایجاد کنیم نمی‌توانیم جلو‌ برویم.»

حاجی‌میرزایی ادامه داد: «مجموعه تغییراتی که در نظام آموزشی در دهه‌های گذشته انجام‌ شده، اثرگذار بوده ولی هنوز هم بسیاری از مشکلات روی میز است و حل نشده است.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان با ابراز خرسندی از دیدار با اعضای انجمن علمی اولیا و مربیان گفت: «ما نیازمند کمک شما هستیم برای اینکه بتوانیم یک گام حتی کوچک نظام تعلیم و تربیت را جلوتر ببریم.»

فعال‌شدن انجمن اولیا و مربیان می‌تواند بازوی توانمند و اثرگذاری برای شکل‌گیری تعاملات و حل بسیاری از مشکلات باشد

در ابتدای این دیدار نیز غلامعلی افروز، استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران با بیان اینکه فعال‌شدن انجمن اولیا و مربیان و احیای سازمان انجمن اولیا و مربیان زیر نظر شخص وزیر می‌تواند بازوی توانمند و اثرگذاری برای شکل‌گیری تعاملات و حل بسیاری از مشکلات باشد گفت: «در بسیاری از کشورها آموزش خانواده به اتحادیه‌های انجمن‌های اولیا و مربیان سپرده شده است. همکاران ما در صدها مدرسه حضور پیدا می‌کنند و مشاوره‌های مختلف را به مربیان، دانش‌آموزان و اولیا ارائه می‌دهند. انجمن اولیا و مربیان یک سرمایه عظیم اجتماعی است که می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.»

علیرضا عصاره، عضو هیات امنای انجمن علمی اولیا و مربیان نیز ضمن قدردانی از وزیر آموزش و پرورش برای تشکیل این جلسه و توجه به موضوع خانواده و اولیا و مربیان گفت: «این ارتباط از طریق انجمن اولیا و مربیان تاکنون منجر به تالیف کتاب‌های متعدد و کارگاه‌های مختلف شده، خانواده‌ها را نسبت به وزارت آموزش و پرورش دغدغه‌مند کرده است و منشا تحول عظیمی در ارتباط با خانواده‌ها و استفاده از این ظرفیت شده است.»

احمد صافی، رئیس کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و عضو هیات امنای این انجمن نیز در ادامه مهم‌ترین نهاد اجتماعی را نهاد خانواده و آن را زیربنای هر تحولی دانست. او گفت: «فضای فیزیکی، اجتماعی، اخلاقی و مذهبی و علمی خانواده زمینه‌ساز رشد است و هرچقدر در این زمینه‌ها کار شود می‌تواند مدرسه‌ها را نیز در رسیدن به اهداف‌شان کمک‌ کند.»

سیدکاظم اکرمی، وزیر سابق آموزش و پرورش نیز با تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای تشکیل این جلسه گفت: «خانواده امروز با خانواده سال ۶۰ فرق کرده است، امروز بچه‌ها از والدین تبعیت نمی‌کنند. باید مطالعاتی انجام و راه‌های اثرگذاری والدین بر فرزندان مشخص شود. امروزه بچه‌ها بیشتر تحت تأثیر گروه همسالان و فضای مجازی هستند.»

بهزاد دهنوی از دیگری اعضای هیات امنای انجمن علمی اولیا و مربیان نیز با بیان اینکه در جای جای سند تحول آمده است که خانواده باید در سیاست‌گذاری و نظارت و برنامه‌ریزی در حوزه تعلیم و تربیت حضور موثر داشته باشد، افزود: «برای تحول باید از افراد تخصصی حوزه تعلیم و تربیت و توانمند و علمی استفاده شود. قرار گرفتن ظرفیت انجمن علمی اولیا و مربیان در کنار آموزش و پرورش می‌تواند واسط توانمندی برای دو طرف باشد.»

کبری فرهودی نیز از اعضای این انجمن توجه به آموزش خانواده‌ها را به عنوان راهی مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: «باید بر روی آموزش خانواده بیشتر کار شود و این کار نیازمند مشاوره‌های تخصصی از سوی مشاوران متخصص است. کلاس‌های آموزش خانواده بسیار ضرورت دارد کما اینکه خانواده‌ها هم بسیار مشتاق برگزاری این کلاس‌ها هستند. باید ارگان‌های مختلف هم به آموزش و پرورش کنند تا این موضوع به خوبی مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار