وزارت صنعت اعلام کرد

کاهش ارزبری ۴۵۴ میلیون یورویی با برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل

تهران (پانا) - وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تاکنون با برگزاری هفت میز تعمیق ساخت داخل در صنایع راهبری خودرو، پتروشیمی، معدنی، برق، الکترونیک و مخابرات از تیرماه، بیش از ۴۵۴ میلیون یورو کاهش ارزبری به ثبت رسیده است.

کد مطلب: ۹۸۸۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ارزبری ۴۵۴ میلیون یورویی با برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای برگزاری این میزها در صنایع یاد شده ۱۵۰ سازنده حضور یافتند و برای ۲۱۶ قطعه قرارداد ساخت داخل به ارزش پنج هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان به امضا رسید.

همچنین در میز صنعت خودرو و موتورسیکلت برای داخلی سازی ۳۵ قطعه قرارداد امضا شد که ۱۲ قطعه آن تاکنون به تولید انبوه رسیده است. ارزش ریالی قراردادهای میز نخست ساخت داخل ۷۴۰ میلیارد تومان و میزان کاهش ارزبری افزون بر ۸۵ میلیون یورو است.

علاوه براین در میز دوم تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه‌ساز با هدف داخلی‌سازی ۴۲ قطعه امضا شد. ارزش این قراردادها بین خودروسازان و قطعه‌سازان یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

استان آذربایجان شرقی ( تبریز) میزبان میز سوم صنعت خودرو شد و در حوزه خودرو ۲۱ سازنده برای ساخت ۲۲ قطعه اعلام آمادگی کردند که ارزش قراردادها یکهزار و ۳۳۶ میلیارد تومان است و کاهش ارزبری ۹۹ میلیون یورویی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین در این میز، تفاهم نامه‌هایی برای ساخت هفت قطعه توسط ۶ شرکت سازنده ویژه استان آذربایجان شرقی به ارزش ۷۲ میلیارد تومان و کاهش ارزبری هفت میلیون و ۵۶۰ هزار یورویی امضا شد.

برپایه این گزارش، نخستین دستاورد برگزاری میز صنعت پتروشیمی انعقاد تفاهم‌نامه بین شرکت‌های آذرآب اراک و ماشین سازی اراک با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت به ارزش ۶۰ میلیون یورو بود.

این تفاهم‌نامه برای ساخت تجهیزات ثابت پتروشیمی کیان و دهلران به امضای طرفین رسید. توسعه داخلی سازی در این پروژه مشترک برای تجهیزات پتروشیمی دهلران بیش از ۶۲ درصد و برای پتروشیمی کیان ۵۵ درصد هدف گذاری شده است.‌

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت هم اعلام کرده که ۱۸ طرح با بیش از ۹ میلیارد یورو در صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی اکنون در حال اجراست که بطور متوسط ۶۰ درصد ماشین‌آلات و تجهیزات آنها توسط سازندگان ایرانی تامین می شود.

قرار است در مرحله بعد، میز تخصصی صنایع معدنی و مس با هدف داخلی‌سازی ۱۸ قطعه مورد نیاز شرکت مس آذربایجان توسط هشت شرکت فناور برگزار شود.

واردات و تامین این قطعات از خارج نزدیک به هشت میلیارد تومان هزینه برای شرکت مس در برداشته که با تامین و تهیه این قطعات در داخل کشور، هزینه مربوطه به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

نخستین میز صنعت برق، الکترونیک و مخابرات که معطوف به داخلی‌سازی تجهیزات صنعت مخابرات و اپراتورهایی مانندایرانسل و همراه اول بود، برگزار شد.این میز هم با حضور ۲۶ شرکت کننده در پنجم آذر و با کاهش ارزبری ۷۶ میلیون یورویی برگزار شد.

ارزش قراردادهای این میز ۱۵۰ میلیارد تومان، همچنین ارزش تفاهم‌نامه‌های آن ۲۰۰ میلیارد تومان با کاهش ارزبری ۱۴.۵ میلیون یورو است.

دومین میز صنعت برق، الکترونیک و مخابرات ۲۸ تجهیزات الکترونیکی بومی سازی و داخلی می شوند. در این میز ۴۲ میلیون یورو کاهش ارزبری در نتیجه انعقاد ۴۷ قرارداد در زمینه داخلی‌سازی تجهیزات صنعت برق، الکترونیک و مخابرات انجام می شود و ارزش این قراردادها ۵۲۳ میلیارد تومان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار