ایجاد اشتغال برای 11 نفر توسط فرزند مددجوی تفتی

یزد (پانا) - فرزند مددجوی تحت حمایت کمیته امداد تفت با دریافت تسهیلات اشتغال از این نهاد و راه‌اندازی صنعت تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی گلخانه‌ای و تولید خشکبار برای ۱۱ نفر ایجاد اشتغال کرد.

کد مطلب: ۹۸۸۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد اشتغال برای 11 نفر توسط فرزند مددجوی تفتی

این کارآفرین تفتی که به‌عنوان فرزند مددجو از تسهیلات اشتغال کمیته امداد بهره‌مند شده است، گفت: در صنعت تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و تولید خشکبار، مدت نگهداری محصولات بدون استفاده از یخچال یا سردخانه در محیطی خشک و خنک به‌صورت طبیعی زیاد می‌شود.

او بیان کرد: کلاس پنجم ابتدائی بودم که پدرم به رحمت خدا رفت، بار نگهداری و تأمین زندگی شش بچه روی دوش مادرم افتاد، با فوت پدرم، تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفتیم. مادرم سخت کار می‌کرد و من که پسر بزرگ خانواده بودم در کنار درس خواندن برای کمک به مادرم به کار ساختمانی مشغول بودم، پس از پایان مقطع ابتدائی و راهنمایی در دبیرستان فنی حرفه‌ای جهاد کشاورزی در رشته امور دام به تحصیل پرداختم.

این کارآفرین افزود: ۱۴ سال به کار خدمات، نقاشی و تزئینات ساختمانی مشغول بودم و پس‌ازآن وارد کار کشت گلخانه‌ای شدم.

همچنین درباره مقدمه اجرای طرح شغلی جدیدش گفت: پس از بررسی و تحقیقاتی که بر روی بازار فروش محصولات کشاورزی انجام دادم به این نتیجه رسیدم که با استفاده از محصولاتی که کیفیت کمتری دارند می‌توانم علاوه بر کاستن ضرر کشاورزان، غلات و سبزیجات فرآوری شده و چیپس میوه‌ای تولید کنم.

او با اشاره به اینکه به کشاورزان در بحث کشت سبزی و صیفی‌جات گلخانه‌ای نیز مشاوره می‌دهد، افزود: سال ۹۶ با دریافت مجوز مشاغل خانگی، کشت گلخانه را کنار گذاشتم و تصمیم گرفتم طرح شغلی جدیدم را اجرا کنم.

راه‌اندازی طرح با استفاده از تسهیلات اشتغال کمیته امداد

این کارآفرین تفتی ادامه داد: برای تهیه تجهیزات موردنیاز از کمیته امداد درخواست وام اشتغال کردم که مورد موافقت قرار گرفت و طی دو مرحله در سال‌های ۹۶ و ۹۷ درمجموع ۷۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال دریافت کردم و نسبت به تهیه دستگاه خشک‌کن میوه و رهن و اجاره کارگاه اقدام کردم.

او ادامه داد: از گلخانه‌های یزد در فصولی که محصولاتشان بازار خوبی ندارند و نسبت به فصل‌های دیگر فروش کمتری دارند محصولات را باقیمت پایین‌تری خریداری و از آن‌ها برای تولیدات خود استفاده می‌کنم.

او تصریح کرد: من و همسرم به‌صورت دائم در کارگاه و دفتر فروش مشغول به کار هستیم و ۱۱ نفر دیگر هم که اغلب از اقوام و آشنایان هستند به‌صورت پاره‌وقت برای پاک کردن سبزی‌ها و میوه‌ها در کارگاه کار می‌کنند.

او افزود: ابتدا دستگاه خشک‌کن ۶۰ کیلویی ثابتی را تهیه‌کرده و مدت ۲ سال از آن استفاده کردم، سپس با صاحبان کارگاه‌های بزرگ‌تر ارتباط برقرار کردم و از کارشناسان مشاوره گرفتم، درنهایت به این نتیجه رسیدم که خودمان می‌توانیم دستگاهی با ظرفیت ۷۰۰ کیلوگرم بسازیم و این کار را با موفقیت انجام دادیم.

تولید بیش از ۶۰ نوع محصول فرآوری شده

این کارآفرین بابیان اینکه بیش از ۶۰ نمونه محصول تولید می‌کند که برخی از این محصولات در بازار وجود ندارد، ادامه داد: میوه‌هایی ازجمله انبه، آناناس، توت‌فرنگی، خرمالو، سیب، هلو، موز، زردآلو، شلیل، بلوبری و گلابی را مدت ده ساعت با دستگاه خشک کرده و به چیپس میوه تبدیل می‌شود، خشک‌کردن میوه‌جات با دستگاه، بار میکروبی آن‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

وی افزود: بیش از ۹ نمونه پودر از سبزی‌های مختلف با مصرف دارویی و غذایی تولید می‌کنیم، ازجمله پودر شوید، شنبلیله و کرفس، این سبزی‌ها علاوه بر اینکه برگ آن‌ها مصرف غذایی دارد، ساقه آن‌ها به‌صورت پودر شده به‌عنوان مصرف دارویی به فروش می‌رسد، پودر فلفل دلمه سبز و قرمز، پودر بامیه، لبو، گوجه، پیاز و سیر نیز به‌صورت جدا به فروش می‌رسد، ترکیبات آن‌ها با پودرهای ادویه همچون پودر انبه به‌صورت ادویه‌جات ترکیبی تولید و فروش رسانده می‌شود.

این فعال کارآفرسنی تاکید کرد: کدو خیاری را در فصل برداشت به‌صورت تازه خریداری و پس از خشک‌کردن به پودر یا خلال تبدیل می‌کنیم و هنگامی‌که از فصل آن گذشته است برای چاشنی غذایی به رستوران‌ها و به‌عنوان داروی کاهش‌دهنده چربی و پیشگیری از آلزایمر به عطاری‌ها فروخته می‌شود.

او افزود: فروشنده‌های میدان میوه و تره‌بار و مغازه‌دارها نمی‌توانند بامیهٔ با سایز متوسط یا بزرگ به فروش برسانند، بنابراین ما آن هارا باقیمت پایین‌تر خریداری و خشک کرده و به‌صورت خلال شده نگهداری می‌کنیم، ازآنجایی‌که بامیهٔ خشک‌شده طعم خاصی ندارد، رستوران‌ها پودر آن را برای لعاب غذا از ما خریداری می‌کنند. همچنین این محصول بهترین گزینه برای کمک به لاغری طبیعی است که مشتریان خاص خود را دارد.

او همچنین با اشاره به اینکه پنج نمونه پودر سوخاری با طعم و کاربری مختلف که مواد اولیه آن‌ها پودر فلفل، گوجه‌فرنگی و ... است نیز در کارگاه تولید می‌شود، ادامه داد: جالب است بدانید؛ پودر کلم بروکلی، کلم گل و خیار سبز به‌صورت بسته‌بندی‌های ۲۵ کیلویی از چین وارد می‌شوند، ما با تولید این پودرهای خشک و ترکیب آن‌ها با پودر بامیه و کدو و فروش آن‌ها به‌جای قرص متفورمین به افراد دیابتی به پایین نگه‌داشتن قند خون و درمان دیابت آن‌ها کمک می‌کنیم.

این مددجوی کارآفرین افزود: پودر دانه انار (ناردون) و همچنین پودر پوست انار نیز در کارگاه تولید می‌شود که برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود و مشتریان خاص خود را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار