معاینه ۶ هزار و ۷۰۰ کودک میبدی در طرح تنبلی چشم

یزد(پانا)- رییس اداره بهزیستی میبد گفت : از ۶ هزار و ۷۰۰ کودک که در طرح تنبلی چشم مورد سنجش و معاینه قرار گرفتند ۴۹۷ مورد مشکوک به اپتومتریست، به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

کد مطلب: ۹۸۸۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
معاینه ۶ هزار و ۷۰۰ کودک میبدی در طرح تنبلی چشم

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره بهزیستی میبد سید محسن فلاح افزود: طی ارجاع کودکان به مراکز درمانی ۵۷ مورد آمبلیوپی،۳۹۰ مورد عیوب انکساری،۲۴مورد استرابیسم و ۱۱مورد نیز سایر علت‌ها تشخیص داده‌ شدند.

رییس اداره بهزیستی میبد با اشاره به اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم مختص به کودکان ۳تا ۶ سال همزمان با سراسر کشور در میبد اجرا گردیده است ادامه داد : مقدمات این طرح با برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه مربیان در مرداد ماه امسال آغاز شد و اجرای آن نیز به صورت هم زمان با سایر کشور و طبق سال‌های گذشته از اول آبان ماه شروع و تا پایان آذر ماه به اتمام رسید.

وی افزود : یک پایگاه دائم سنجش بینایی و ۷ پایگاه غیر دائم بینایی سنجی در اجرای این طرح همکاری داشته‌اند .

فلاح در ادامه به موسسه‌های خیریه باب الحوائج ، اندیشه مطهر، آستان امید ،سپیده مهر، آوای زندگی ، تبسم مهر و رهپویان عشق به عنوان پایگاههای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد.

وی با تقدیر از کلیه همکاران مراکز بهداشت ، اپتومتریست و چشم پزشک افزود: طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال نیز در میبد اجرا شد.

این مسئول اظهار داشت : طرح غربالگری شنوایی نیز در دو مرحله سنین بدو تولد و سنین ۳ تا ۵ سال اجرا می‌شود ، چون امکان دارد که نوزاد در بدو تولد دارای علایم مشکوک شنوایی باشد وکه علی رغم گفتن این مشکل به والدین شاید آنها از پیگیری آن سر باز زنند به همین دلیل در مرحله دوم این طرح دوباره بر روی کودک انجام می‌شود.

فلاح تصریح کرد: با اجرای طرح شنوایی نوزادان و کودکانی که دچار عوامل اکتسابی همچون عفونت‌های گوشی میانی، بیماری‌های مغز و اعصاب شده‌اند و این بیماری‌ها افت شنوایی را برای آنها به دنبال داشته ، شناسایی شده و مورد درمان قرارمی‌گیرند.

وی افزود: در سطح شهرستان تعداد ۵۰۰ کودک ۳ تا ۵سال در مهدهای کودک تحت پوشش این طرح قرار گرفتند .

فلاح در خصوص هزینه معاینه برای هر کودک اظهار داشت: هزینه معاینه طبق تعرفه تعیین شده سازمان بهزیستی کشوری برای هر کودک ۱۵ هزار تومان می‌باشد اما برای افراد بی‌بضاعت و کم توان مالی اعم از خانوارهای تحت پوشش بهزیستی این طرح رایگان در نظر گرفته شده‌است.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار