محسن هاشمی: قصه گویی یکی از دلایل نفوذ وفراگیری زبان فارسی در سراسر ایران شده است

تهران (پانا) - محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در مواجهه با واژه «قصه»، نقبی به دوران کودکی اش می زند و از خاطرات آن روزگار یاد می کند.

کد مطلب: ۹۸۸۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
محسن هاشمی: قصه گویی یکی از دلایل نفوذ وفراگیری زبان فارسی در سراسر ایران شده است

محسن هاشمی در گفت و گویی به مناسبت برگزاری بیست و دومین جشنواره قصه گویی که از 26 تا سی ام آذر ماه امسال در کانون پرورش فکری برپا شد، می گوید او هم اهل کتاب و قصه خوانی است و در کودکی کتاب «حسنک کجایی» تالیف مرحوم پرنیان، کتاب «ماهی سیاه کوچولو»ی مرحوم صمد بهرنگی و کتاب «داستان راستان» شهید مطهری جزو محبوب ترین ها برایش بوده اند و تاثیرات بیشتری بر روحیه و فکر او داشته اند.

به گزارش ستاد خبری بیست و دومین جشنواره قصه گویی، رییس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه برگزاری رویدادهایی نظیر جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که امسال بیست و دومین دوره خود را پیش رو دارد، در افزایش سطح فرهنگی جامعه و ترویج قصه گویی چطور ارزیابی می کند، گفت: قالب داستان و قصه گویی یکی از ابزارهای قدرتمند انتقال فرهنگ و ارزش های یک جامعه به نسل های بعدی و ایجاد سرگرمی و جذابیت در فضای عمومی جامعه است. بخصوص در جامعه ما این قالب با سنت ایرانی اسلامی، سازگاری زیادی دارد. در فرهنگ ملی، شاهنامه، کلیله ودمنه، مثنوی معنوی، گلستان و بسیاری از آثار فاخر دیگر ادبیات فارسی، بر بستر قصه گویی و داستان سرایی بنا نهاده شدند و مضامین عالی و فرهنگ اصیل ایران را در قالب داستان ها و قصه هایی جذاب به مخاطب منتقل می کنند و همین قصه گویی یکی از دلایل نفوذ و فراگیری زبان فارسی در سراسر ایران و حتی میان قومیتهایی شده است که زبان مادریشان فارسی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در ادبیات دینی و اسلامی نیز، قرآن کریم از روش داستان گویی و قصص، بهترین استفاده را برای انتقال پیام خود به مخاطب انجام می دهد و قصه های قرآنی، دنیایی بزرگ و تودرتو از معانی می سازند که متاسفانه هنوز روی این موضوع کار حرفه ای و هنری کافی را انجام نداده ایم. جشنواره قصه گویی می تواند از این سرمایه و بستر ملی و مذهبی، برای ترویج امر قصه گویی در جامعه و بویژه برقراری ارتباط به نسل آینده بخوبی استفاده کند.

او در پاسخ به اینکه شورای شهر تهران در راستای برگزاری چنین جشنواره هایی با این اهداف فرهنگی و اجتماعی چه برنامه ای دارد، توضیح داد: در این باره البته باید کمیسیون فرهنگی شورای شهر باید به صورت تخصصی به این موضوع پاسخ دهد، اما بصورت اجمالی عرض می کنم که ما در مدیریت شهری و مجموعه شهرداری، بستری بزرگ از زیرساخت ها را در اختیار داریم که شامل حدود 12 میلیون متر مربع فضای فرهنگی- ورزشی است که از این میزان بیش از یک میلیون متر مربع در قالب فرهنگسراها و سراهای محلی، فضای مناسبی برای اجرای برنامه فرهنگی مانند قصه گویی و کارگاه های آموزشی داستان نویسی است و می تواند مورد استفاده علاقمندان بخصوص تشکلهای تخصصی این حوزه قرار گیرد.

هاشمی در پایان در خصوص کتاب هایی که از دوران نوجوانی در ذهنش باقی مانده و تاثیرگذار بوده، گفت: در نوجوانی از میان داستان هایی که مطالعه کردم، کتاب «حسنک کجایی» تالیف مرحوم پرنیان، کتاب «ماهی سیاه کوچولو»ی مرحوم صمد بهرنگی و کتاب «داستان راستان» شهید مطهری تاثیرات بیشتری بر روحیه و فکرم داشتند که جا دارد، این کتب بخصوص در شرایط امروز جامعه، تجدید چاپ و از مولفان آنها تجلیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار