انتقاد وزیر بهداشت از نبود شفافیت و ریخت و پاش‌ها در سال‌های گذشته

تهران (پانا) - وزیر بهداشت از نبود شفافیت و ریخت و پاش‌ها در سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت این موضوع ما را به شدت در حوزه اقتصادی و بودجه ریزی گرفتار کرده است.

کد مطلب: ۹۸۸۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد وزیر بهداشت از نبود شفافیت و ریخت و پاش‌ها در سال‌های گذشته

به گزارش روابط وزارت بهداشت، سعید نمکی در چهلمین همایش معاونین توسعه مدیریت و منابع دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با بیان اینکه کشور روزهای سخت اقتصادی را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: در این ایام پرتلاطم، بیشترین سختی و فشار متوجه معاونت های توسعه، پشتیبانی و مالی در هر دستگاهی به خصوص بخش سلامت است، حوزه سلامت در قسمتی از ساختار ارائه خدمت قرار گرفته که بدون هیچگونه معطلی، باید به مردم خدمت ارائه دهد. برای مثال، اگر کسی قبض موبایل خود را نپردازد، خطش را قطع می کنند، اما در حوزه سلامت چنین نیست، چراکه ما با وجود بدهی‌های سنگین سازمان‌های بیمه‌گر، نمی‌توانیم لحظه‌ای از خدمت رسانی به مردم روی برگردانیم.

وی افزود: چندی پیش، یکی از امامان جمعه در فرمایشات خود گفت، دارو یافت نمی‌شود و چناچه یافت شود، قیمت آن گران است! اما هیچوقت از بنده سوال نکرد که شما در شرایط تحریم اساسا چگونه داروها را تهیه می‌کنید؟ روزی که وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم، ذخایر استراتژیک دارو و تجهیزات پزشکی کفایت نمی‌کرد و حداکثر برای یک ماه وجود داشت. امروز می‌توان با افتخار اعلام کرد که تا تیرماه سال آینده داروها و تجهیزات پزشکی اساسی مان را تهیه کرده‌ایم اما، هیچ کسی سوال نمی‌کند در این باتلاقی که ماه عسلش گذشته، چگونه سر می‌کنید؟ و فقط پشت تریبون‌ها، مواخذه و محکوم می‌کنند. گویا فقط ما باید پیشانی ضربه‌گیر تحریم‌ها باشیم.

نمکی عنوان کرد: این مقدمه را بیان کردم تا بگویم معاونان توسعه در استان‌ها اگر با گرفتاری مالی و بی مهری‌هایی روبرو هستند، وزیرشان در تمام زمینه‌ها مشمول اینها است، اما در تلاشیم از مشکلات مالی حوزه سلامت گره گشایی کنیم. اکنون شرایط مالی سختی را پشت سر می‌گذرانیم، چراکه با هزینه‌های معلوم و درآمدها و منابع مالی نامعلوم مواجهیم، در این ساختار، وضع بودجه ریزی، تقریبا امری دشوار و حتی غیرممکن به نظر می‌رسد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حوزه تهیه و تامین دارو و مواد اولیه دارویی برای کارخانجات تولیدی، نسبت به روز مشابه سال گذشته، وضع بهتری داشته و میزان کمبودهای دارویی‌مان حتی یک سوم سال 97 است. این موضوع نشان می‌دهد که در زمینه خدمت رسانی به مردم کوتاهی نکرده‌ایم. با فشاری که جهت جذب منابع مالی بیشتر آورده‌ایم، می‌توان امیدوار بود که معاونان توسعه پایان سال جاری را بهتر از سال گذشته سپری کنند و در ماه‌های آینده خبرهای خوشی را در حوزه دریافت منابع مالی و معوقات خواهید داشت.

نمکی گفت: از معاون توسعه انتظار می‌رود که شفافیت و سلامت را به عنوان اصلی‌ترین رکن نظام ارائه خدمت تلقی کنند. متاسفانه نبود شفافیت، سرگردانی منابع و هزینه کرد در جای نامربوط و متاسفانه ریخت و پاش و برخی سوءاستفاده‌ها در سال‌های گذشته، به شدت ما را در حوزه اقتصادی و بودجه‌ریزی گرفتار کرده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تا زمانی که در مسند وزارت بهداشت هستم، جز شفافیت و انضباط مالی، هیچ روش دیگری را نخواهم پذیرفت. چراکه دلیلی برای نبود شفافیت وجود ندارد. فساد و نبود شفافیت اقتصادی باعث ضربه زدن به کشور می‌شود، لذا باید همگی بر این اصل مهم تاکید موکد داشته باشیم. معاونان توسعه مدیریت و منابع نیز باید دقت کنند که از خط قرمز پاکیزگی عدول نکرده و حتی تا پای جان از این مرز حراست کنند.

نمکی در پایان با تاکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری در دانشگاه‌ها، بر ضرورت ساماندهی وضع سامانه‌ها در وزارت بهداشت، رسیدگی به دارایی‌ها و مسائل حقوقی دانشگاه‌ها و همچنین، تخصیص منابع مالی با توجه به اولویت‌ها نیز تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار