آثار عطار در کتابخانه علامه رفیعی قزوین بررسی شد

آثار عطار نیشابوری با حضور اساتید و دانش پژوهان در کتابخانه علامه رفیعی قزوین بررسی شد.

کد مطلب: ۹۸۸۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آثار عطار در کتابخانه علامه رفیعی قزوین بررسی شد

نشست ادبی "هفت شهر عشق" و شب شعر با حضور ادیبان و هنردوستان شهر قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین؛ در این نشست به معرفی آثاری از عطار نیشابوری یکی از عارفان، صوفیان و شاعران ایرانی پرداخته شد و رباعیاتی از این شاعر پرآوازه سده ششم و آغاز سده هفتم هجری، توسط ناهید السادات حیاتی، کتابدار کتابخانه علامه رفیعی قرائت شد.

حیاتی گزیده هایی از کتاب "مختار نامه" که حاوی مجموعه رباعیات ارزنده و آموزنده ای است که از اوج شاعرانه های عطار خبر می دهد و دارای پنجاه باب در موضوعات مختلف می باشد؛ را برای حضار در جلسه به اشتراک گذاشت.

در ادامه دکتر سید اسماعیل قافله باشی نویسنده فرهیخته و بومی قزوین؛ به معرفی یکی از آثار عطار ازجمله "منطق الطیر" پرداخت و اشاره نمود: غزلیات عطار دارای شور وسوزی است، که آن را از سایر غزلیات متمایز می کند. این غزلیات از عشق واقعی، عارفانه و عاشقانه حکایت می کند. منطق الطیر داستان پرواز دسته جمعی تعداد زیادی از پرندگان برای یافتن سیمرغ است. انتهای این سفر منجر به بروز یک نوع وحدت جمعی خواهد شد. در بطن داستان می‌توانید مراحل و گام‌های مورد نیاز برای یافتن عرفان و راه‌های رسیدن به سر منزل مقصود را بیابید. این مراحل شامل هفت مرتبه از جمله "طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر در نهایت فنا" می باشد.

دکتر سید خلیل قافله باشی از نویسندگان بومی شهر قزوین، به معرفی کتاب " الهی نامه عطار" پرداخت. عطار در این منظومه کوشیده است که در آن سوی هر کدام از آرزوهای محالِ انسان، که حاصل تخیل قرن‌هاست، به انسان بیاموزد که اگر حقیقت هر کدام ازین آرزوها را خواستاری؛ در درون خویش باید آن را بجویی.

این کتاب مانند کتب دیگر با ستایش خداوند و نعت رسول اکرم(ص) و خلفای چهارگانه آغاز می شود و سپس در هشت بیت، روح انسان را مورد خطاب قرار می دهد و برای او شش فرزند نفس، شیطان، عقل، فقر، علم و توحید ذکر می کند.

در پایان، شاعران مدعو، آقایان اصغر عسگری، محمد ارداقیان و عاطفی حیاتی و خانم ها، مریم کریمی و چگینی ابیاتی از اشعار خود را، برای حضار قرائت نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار