مدیر کل میراث فرهنگی استان از مرمت آثار تاریخی درشهرستان اشکذر بازدید کرد

یزد(پانا)-مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پروژه های نیمه تمام شهرستان اشکذر بازدید و برای مرمت آن ها قول مساعدت داد.

کد مطلب: ۹۸۸۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل میراث فرهنگی استان از مرمت آثار تاریخی درشهرستان اشکذر بازدید کرد

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اشکذر در این باره گفت: سیدمصطفی فاطمی در این بازدید، از پروژه های نیمه تمام بازارچه صنایع دستی و حمام های تاریخی اشکذر و مجومرد بازدید کرد.

محمود ادیبان افزود : این مقام مسئول در ابتدا از بازارچه صنایع دستی بازدید کرد.این بازارچه در محل بازارچه قدیم رنگرزی در کنار مسجد ملا احمد مجومرد، حمام ، مسجد جامع، حسینیه قدیمی قرار گرفته که مرمت آن از سال ۹۷ شروع شد و اهم فعالیت های مرمتی آن عبارتند از بازسازی و اجرای ستونها و اجرایی کانال تاسیسات، استحکام بخشی دیوارها، اجرای سقف های بازارچه به صورت فیل پوش با خشت خام، پوشش سقف مغازه ها، مرمت غرفه ها، گذرها، اجرای ازاره چینی پای دیوارها، کاهگل بدنه ها، اجرای کاهگل و آجر فرش پشت بام که عملیات مرمتی و باز زنده سازی این بازارچه حدود۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود :ادامه این بازدید از حمام قدیمی مجومرد که در کنار بازارچه واقع شده انجام شد که این بنا پس از تخلیه از خاک ونخاله ها وانجام اقدامات حفاظتی، مرمت و بازسازی جزئی بعضی از سقفها به همان وضع مانده است.

وی در ادامه از حمام تاریخی اشکذر که در مجاورت مجموعه آثار تاریخی آسیاب آبی، حسینیه سفید، قلعه، امامزاده مراد و مسجد حاجی رجبعلی قرار گرفته بازدید کرد که این حمام تاریخی نیز پس از شروع عملیات و بیرون آوردن ار زیر خاک و بازسازی قسمتهایی از پی ها هنوز بخشهای زیادی از مرمت آن باقی مانده است.

فاطمی در پایان و پس از بازدید از این بناها، قول مساعد جهت اتمام این پروژه ها از اعتبارات ملی و استانی داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار