رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه خبر داد

ثبت ۱۴۹ ایده و عضویت ۳۵۰ نفر در سامانه ایده قوه قضاییه

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت از هفته گذشته تاکنون سامانه ایده ۱۲ هزار بازدید داشته، ۳۵۰ نفرهم عضو شدند و ۱۴۹ ایده در همین مدت کوتاه به ثبت رسیده است.

کد مطلب: ۹۸۸۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ثبت ۱۴۹ ایده و عضویت ۳۵۰ نفر در سامانه ایده قوه قضاییه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قوه قضاییه، سیدحجت‌اله علم الهدی درباره برنامه‌های پژوهشگاه قوه قضاییه در هفته پژوهش اظهارکرد: هفته گذشته برای اولین بار آیین نکوداشت هفته پژوهش در قوه قضاییه برگزار شد، در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی قوه قضاییه برپا و از سامانه ایده توسط ریاست دستگاه قضا رونمایی شد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه درمورد میزان عملیاتی شدن پژوهش‌های انجام شده در این نهاد بیان کرد: معمولا نهادهای پژوهشی وابسته به دستگاه‌ها نقش تصمیم‌سازی دارند و بازوی مشورتی و علمی آن دستگاه محسوب می‌شوند که کارهای راهبردی و کارشناسی دستگاه مربوطه توسط این نهادهای پژوهشی انجام می‌شود.

وی در مورد ضرورت و الزام دستگاه‌های مربوطه در راستای به کارگیری این پژوهش‌ها گفت: نتایج این پژوهش‌ها در اختیار مسئولین مختلف از جمله ریاست دستگاه قضا قرار می‌گیرد و توسط آنها ابلاغ شده تا جنبه اجرایی پیدا کند.

علم‌الهدی با بیان توضیحاتی در مورد چگونگی روند پژوهش‌ها گفت: ما با شبکه‌ای از نخبگان در پژوهشگاه اعم از استادان دانشگاهی، نخبگان علمی دارای ایده به ویژه جوانان و قضات فاضل و با تجربه برای حل مسائل قوه قضاییه در ارتباط هستیم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه به رویکرد رئیس قوه قضاییه در دوره جدید در راستای استفاده از همکاری، همفکری و مشارکت مردم به ویژه نخبگان اشاره کرد و گزارش دهی فساد و بیان انتقاد و پیشنهاد را از جمله این موارد معرفی کرد.

سامانه ایده یکی دیگر از محورهای مورد اشاره رییس پژوهشگاه قوه قضاییه بود که درباره آن نیز تصریح کرد: این سامانه بستری برای ارائه نظرات مردمی است، چنانچه ریاست قوه چند ماه قبل فراخوانی دادند تا از نظرات و راهکارهای مردمی استفاده کنند و در واقع این سامانه بستری برای استفاده از ایده‌های مردمی است که در پژوهشگاه توسط کارگروه مجزا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رویکرد این است که از ظرفیت‌های بیرون قوه قضاییه و ظرفیت عموم مردم برای پیشبرد اهداف و کارهای قوه قضاییه استفاده شود که بدون این امر تحمل بار سنگین فعالیت‌ها از سوی قضات به تنهایی امکانپذیر نیست.

علم الهدی در تشریح جزییات بیشتر این سامانه از زمان افتتاح تاکنون گفت: این سامانه از هفته گذشته تاکنون ۱۲ هزار بازدید داشته، ۳۵۰ نفرهم عضو شدند (برای مطرح شدن ایده‌ها حتما باید به عضویت این سامانه درآیند) و ۱۴۹ ایده در همین مدت کوتاه به ثبت رسیده است. ایده را هر کس می‌تواند به دو صورت اجمالی و تفصیلی ارائه کند و پس از این کارگروه‌هایی کار علمی و تخصصی می‌کنند و در صورت لزوم از فرد ایده دهنده دعوت می‌کنند که اگر لازم باشد ایده مطرح شده به طرح پژوهشی تبدیل می‌شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به رصد این فعالیت‌ها از سوی ریاست دستگاه قضا کرد: نتایج مستقیما به ریاست دستگاه قضا ارسال خواهد شد و چنین کارهایی باعث تحول در دستگاه می‌شود.

علم الهدی به موضوع آلودگی هوا و حقوق عامه مردم برای برخورداری از حق هوای پاک اشاره کرد و گفت: ۱۰ تا ۱۲ دستگاه اجرایی به ویژه سازمان محیط زیست در قانون هوای پاک متولی اجرای این قانون هستند و در خود قانون مسئول نظارت بر حسن اجرای درست قانون سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است اما حالا اگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکردند، اینجا جایی است که قوه قضاییه باید وارد شود و با مسئولی که ناقض حق مردم بوده، برخورد کنند.

وی ادامه داد: مواد ۳۱ و ۳۲ در قانون هوای پاک برای قوه قضاییه وظایفی تعیین کرده است که یکی از وظایف و کارویژه قوه قضاییه رسیدگی به احیای حقوق عامه است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه به اصل ۱۵۰ قانون اساسی مبتنی بر حق بر محیط زیست سالم اشاره کرد و گفت: اگر حقی نقض شود قوه قضاییه ورود می‌کند و اینجا جایی است که قوه قضاییه و دادستانی (مدعی العموم) به نمایندگی از مردم، با مسئولی که کوتاهی کرده برخورد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار