نشست خبری معاون نهضت سوادآموزی استان زنجان:

سواد تأثیر عمیقی در ارتقا شاخص‌های زندگی افراد دارد

زنجان (پانا) - فرحناز فتحی معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به مناسبت هفته‌ی نهضت سوادآموزی با خبرنگاران نشست و گفت و گو کرد.

کد مطلب: ۹۸۸۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سواد تأثیر عمیقی در ارتقا شاخص‌های زندگی افراد دارد

فتحی در این نشست ضمن عرض خیر مقدم وتقدیر و تشکر از خبرنگاران، چهلمین سال تشکیل نهضت سوادآموزی را تبریک گفت و افزود: « یکی از گامهای انقلاب اسلامی حوزه‌ی سواد است. امام خمینی(ره) با دستور تشکیل نهضت سوادآموزی در سال58، فرمان ریشه‌کنی بی‌سوادی را صادر نمودند.»

فتحی در ادامه گفت: «طبق مطالعات انجام شده و آمار ارائه شده از طرف یونسکو سواد تأثیر عمیقی در تغییر شاخص‌های زندگی افراد دارد؛ مثل افزایش امید به زندگی، ارتقا بهداشت، کاهش مرگ ومیر، افزایش عزت نفس، افزایش اعتماد به نفس، افزایش کارایی اقتصادی افراد، افزایش بهداشت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.»

معاون نهضت سوادآموزی در اشاره به تاریخچه‌‌ی تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: « این سازمان پس از تشکیل در سال 1358 به دستور امام خمینی (ره) تا سال 1363 زیر نظر شورای سوادآموزی اداره می‌شد سپس به صورت سازمان درآمد و از سال 1390 به عنوان یکی از معاونت‌های آموزش و پرورش به خدمت خود ادامه داد. در مرحله‌ی اول برنامه‌ی این سازمان قبل از سال90 دروس مورد تدریس به صورت مقدماتی و تکمیلی بوده و بعد از سال 90 سه دوره برای نهضت تعریف شده است. اول دوره‌ی سوادآموزی که افراد کاملا بیسواد و یا افرادی را که درس خوانده‌اند ولی مدرک سوم ابتدایی ندارند را جذب می‌کند. دوره دوم، دوره انتقال افرادی که مدرک سوم ابتدایی را دارند و یا چهارم و پنجم را خوانده‌اند ولی مدرک سال ششم ندارند را جذب می‌کند. در دوره‌ی تحکیم کسانی که دوره سوم بتدایی را خوانده‌اند ولی تمایلی به ادامه تحصیل ندارند جذب می‌شوندو دوره‌های خاص مهارتی به آنها آموزش داده‌میشود تا به بیسوادی بازنگردند.»

فتحی در اشاره به ظرفیت جذب سوادآموزان گفت: « هر ساله هر استان با توجه به شرایط خود حجمی را برای خود تعریف می‌کند. در سال جاری 5312 نفر در حجم استان تعریف شده‌ است که امیدواریم بتوانیم این حجم را جذب و آموزش دهیم.این آمار به تفکیک برای سوادآموزی2200 نفر در دوره انتقال1305 نفر و در دوره 1812 نفر تعریف شده است. و بر حسب برش استانی تعدادافراد هرمنطقه مشخص خواهد شد.»

معاون نهضت سوادآموزی اظهار داشت: «از سال 1395 رویکرد سواد آموزی از خواندن و نوشتن صرف به یادگیری مهارت‌ها تغییر پیدا کرده است و در استان‌ها محل‌های یادگیری تعریف شده اند. در استان زنجان چهار مرکز یادگیری تعریف شده مراکز 1و2 در نواحی 1و2 زنجان و یک مرکز در ابهر و یک مرکز در خدابنده تعریف شده‌ است. مراکز یادگیری در کنار سواد‌آموزی کارهای فرهنگی، اجتماعی و هنری و ارتقا دانش هنری را در پی دارند. در این مراکز برنامه‌های خاصی از جمله آموزش حقوق شهروندی، ارتقا مهارت‌های هنری، آموزش مسائل اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و ... انجام می‌شود.»

فتحی افزود: « امروزه نهضت سوادآموزی یک موضوع فردی، استانی و ملی نیست بلکه به یک دغدغه‌ی فرهنگی و بین‌المللی تبدیل شده است. هر ساله نماینده ایران در سازمان ملل آماری از پیشرفت کشور ارائه می‌دهد و بعد آموزشی به بعد سیاسی تبدیل می‌شود. در سطح بین‌المللی به جز سواد هنرهای ملی هم مطرح می‌شوند. لذا مراکز یادگیری در کنار آموزش سواد باید هنرهای زندگی را آموزش دهند.»

جامعه‌ی هدف سازمان نهضت سوادآموزی افراد بین 10 تا 49 سال هستند. با توجه به فعالیت‌هالی انجام شده از طرف استان مبادی بیسوادی استان مسدود شده است و استان زنجان جزء استانهای اول و دوم کشور است در ریشه کنی بیسوادی است. در جذب و آموزش کودکان کار نیز زنجان رتبه‌ی اول را دارد. جذب اولیای بیسواد از برنامه‌های دیگر این سازمان بوده است. اولویت برنامه‌ی نهضت سوادآموزی آموزش اولیای بیسواد دانش‌آموزان است، زیرا اولیای باسواد بیشتر زمینه‌ی توفیق فرزندان خود را فراهم می‌کنند. این دانش‌آموزان به خاطر داشتن اعتماد به نفس بیشتر کارایی بیشتری خواهند داشت.»

فتحی از جمله برنامه‌های نهضت سوادآموزی را به شرح زیر عنوان کرد: - طرح حلقه‌های کتاب و کتاب‌خوانی است که حداقل 10 تاحداکثر19 نفر این حلقه را تشکیل می‌دهند.

کتاب‌ها از سازمان در اختیار آنها قرار میگیرد تا هم سواد آنها تثبیت شود وهم توان وکارآمدی آنها افزایش پیدا کند.

- طرح خواندن با خانواده

- طرح نماز کلید بهشت که هر سه دوره انجام می‌شود و ده دقیقه اول هر کلاس نماز آموزش داده می‌شود.

- اجرای طرح HCDL

- طرح آشتی با طبیعت

- الگوهای برتر تدریس

- مسابقه‌ی انشانویسی

-مسابقه‌ی کتاب‌خوانی

-دوره‌های آموزش فصلی

فتحی برنامه‌های دیگر سازمان در طول هفته‌ی نهضت را به صورت زیر عنوان کرد:

- دیدار با خانواده‌های شهدای نهضت سوادآموزی

- غبارروبی مزار شهدا و شهدای گمنام

- تجلیل از برترین‌های کتاب‌خوانی

-تجلیل از برترین‌های تدریس

-دیدار با امام جمعه

- دیدار با افراد موفق که تحصیل خود را از نهضت آغاز نموده‌اند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار