مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

حساب کسانی را که دیگر آموزش پذیر نیستند از بی‌سوادان جدا کنیم

تهران (پانا) - عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در همایش گرامیداشت نهضت سوادآموزی از صدا و سیما خواست با ساختن برنامه هایی با موضوع عدم همکاری نهادها با آموزش و پرورش این نهاد آموزشی را یاری دهد.

کد مطلب: ۹۸۸۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
حساب کسانی را که دیگر آموزش پذیر نیستند از بی‌سوادان جدا کنیم

فولادوند گفت: چهل سال پیش که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید امام بجای اینکه اسلحه دست بگیرند، قلم بدست گرفت و اعلام تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی را داد. امام در زمانی رهبر شد که بخش اعظمی از طبقات ما فاصله زیادی با سواد داشتند و نهضتی را شکل دادند که این نهضت بخش مهمی از عقب ماندگی در سواد آموزی را جبران کرد.

در این میان کسانی بودند که در سطح دانشگاه صاحبنظر بودند و ورود پیدا کردند و در این چهل سال هرچند کند، اما نهضت سواد آموزی به بخش عمده اهدافش رسید.

وی افزود: نهضت سوادآموزی وقتی به آموزش و پرورش ملحق شد به بدنه آموزش عمومی کشور پیوست و کارش را تخصصی تر ادامه داد. رهبری نیز بارها بر سطح سواد جامعه تاکید کردند. از این جهت با حضور اندیشمندان متخصص معاونتی تحت عنوان نهضت سوادآموزی تشکیل شد.

وی ادامه داد : سازمان نهضت سواد آموزی، انسداد بیسوادی را از مبانی کارهای خود قرار داد و با برنامه ریزی سعی کرد از تعداد بیسوادان کم شود. البته سواد امروز به معنی خواندن و نوشتن نیست و توسعه فرهنگ و کسب مهارت ها از مهمترین برنامه هایی است که از در حوزه سواد آموزی مدنظر است.

فولادوند در ارتباط با آموزش اتباع بیگانه گفت: آموزش اتباع بیگانه از دیگر برنامه های نهضت سواد آموزی است. اگر روزی حضور اتباع تهدید بود امروز با تیزبینی مقام معظم رهبری به یک فرصت تبدیل شده است و غنای فرهنگی جامعه ایرانی باعث شده فرهنگ های کشورهای دیگر را در خود هضم کند.

فولادوند افزود: در کنار ما نهادها و تشکل های دیگر هم فعالیت می کنند و از جمله شهرداری تهران که توانسته کانون هایی تشکیل دهد تا به سواد آموزی کمک کنند.

او ذر ارتباط با نبود آمار دقیق تعداد بیسوادان در کشور گفت: ما در کشورمان در طول سالیان متمادی مشکل آمار داشته ایم. متاسفانه در بحث شناسایی بیسوادان نتوانستیم موفقیت زیادی کسب کنیم و برخی از شرکای ما هم آماری را امنیتی می کنند،چون ممکن است بداخلاقی هایی باشد، آدرس یک بیسواد که ما می‌خواهیم به آنها سود برسانیم می گویند اطلاعات طبقه بندی است و به ما دسترسی نمی دهند. البته در این زمینه ذر شورای استانداری کارهای خوبی درحال انجام است و امیدواریم با دسترسی به آدرس این عزیزان بتوانیم گام موثری در رسیدن به شاخص بالای سواد گام برداریم.

فولادوند با اشاره به اهمیت حضور سمن‌ها در موضوع سوادآموزی گفت: خوشبختانه دلسوزانی در شهر تهران در گذشته تشکل مردمی ایجاد کردند و در راستای کمک به بازماندگان از تحصیل اقدامات خوبی انجام داده اند. به قول مقام رهبری ما هرکجا کار را به مردم واگذار کردیم، موفق بودیم. پس باید از توان سمن ها هم استفاده شود و کشورهایی که توانسته اند وضعیت بیسوادی‌شان را تعیین تکلیف کنند موفق عمل کرده‌اند. در همین زمینه تجربه ای که در ایران کسب شده، مهمترین الگوی قابل طرح در سطح دنیاست .

فولادوند با بیان پیشنهادی جهت تعییت تکلیف آمار بی‌سوادی در ایران گفت: باید تتمه بی‌سوادی ما تعیین تکلیف شوند. ما باید برای کسانی‌که آموزش پذیر نیستند، گواهی عدم آموزش‌پذیری صادر کنیم تا از بی‌سوادان واقعی مان جدا شوند. همچنین نهادهایی مثل صدا و سیما باید جدی تر با آموزش و پرورش همکاری کنند. یکی از تکالیف صدا و سیما کمک به مباحث سوادآموزی و کمک به اجرای سند تحول بنیادین است اما متاسفانه کمتر برنامه ای با موضوع عدم همکاری نهادها با آموزش و پرورش در صدا و سیما تهیه شده است و باید به این مهم جدی تر رسیدگی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار