محمدزاده: اختلاف درصد زنان و مردان باسواد ۱۰ تا ۴۹ سال به کمتر از ۲.۸ درصد رسیده است

از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۶۰۰ آموزش دهنده به عنوان آموزگار جذب آموزش و پرورش شدند

تهران (پانا) - رییس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد در سال ۵۷ اختلاف درصد زنان و مردان باسواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۲۶ درصد بوده که اکنون این اختلاف به کمتر از ۲.۸ درصد رسیده است.

کد مطلب: ۹۸۸۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
محمدزاده: اختلاف درصد زنان و مردان باسواد ۱۰ تا ۴۹ سال به کمتر از ۲.۸ درصد رسیده است

شاپور محمدزاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت هفته سوادآموزی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۷۹ شهید سوادآموزی گفت: در آستانه سالروز تاسیس نهاد مقدس سوادآموزی به عنوان یکی از شجره‌های نظام از امروز هفته سوادآموزی شروع و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی در تمام زمینه‌ها نصیب ملت ایران شده است.

او افزود: رتبه علمی کشور ما از رتبه ۵۲ جهانی به رتبه ۱۶ رسیده و رشد سرعت ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی است همچنین در بحث نانو، موشک و هسته‌ای دستاوردهای خوبی را در ۴۰ سال اخیر داشتیم.

یکی از دستاوردهای خوب نظام ایران بحث نهاد مقدس نهضت سوادآموزی است

رئیس سازمان نهصت سوادآموزی گفت: یکی از دستاوردهای خوب نظام ایران بحث نهاد مقدس نهضت سوادآموزی است اگر بخواهیم آخرین سرشماری سال ۵۷ را بررسی و آن را با سرشماری سال ۹۵ مقایسه کنیم اختلاف آماری در این حوزه زیاد است.

محمدزاده گفت: قبل از انقلاب نرخ باسوادی گروه سنی بالای ۶ سال از هر ۱۰۰ نفر بالغ بر ۵۹.۵ بیسواد و ۴۷.۵ درصد باسواد بودند که در سال ۹۵ این تعداد به مرز ۸۸ درصد می‌رسد این اختلاف بالای ۴۰ درصدی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این اختلاف بین مردان و زنان شهری گروه سنی بالای ۶ سال بیشتر است در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در قبل انقلاب ۴۸.۸ درصد باسواد داشتیم که براساس آخرین سرشماری این تعداد به ۹۴.۷ درصد رسیده و اکنون در سال ۹۸ به مرز ۹۶ درصد رسیده است.

او ادامه داد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در حوزه مردان قبل انقلاب ۶۱.۷ درصد باسواد بودند و اکنون این تعداد به مرز ۹۷ درصد رسیده است. در بحث زنان قبل انقلاب از هر ۱۰۰ نفر ۳۵.۵ درصد در سن ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد بودند و در سال ۹۸ این تعداد به بالای ۹۴ درصد رسیده است.

محمدزاده گفت: در سال ۵۷ اختلاف زنان و مردان باسواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۲۶ درصد بوده که اکنون به کمتر از ۲.۸ درصد رسیده است در حوزه شهری و روستایی قبل انقلاب از هر ۱۰۰ نفر ساکن شهر ۶۸ درصد باسواد بودند که در سال ۹۸ بالای ۹۷.۵ درصد شهرنشینان باسواد هستند.

او بیان کرد: قبل از انقلاب در سال ۵۷ در بحث روستاییان از هر ۱۰۰ نفر ۲۸.۸ درصد باسواد بودند و اکنون در سال ۹۸ این تعداد بالای ۹۰ درصد رسیده است. یعنی ۴۰ درصد شهری‌ها بیشتر از روستاییان باسواد بودند اما اکنون این اختلاف حداکثر بالای ۶ درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این آمارها نشان می‌دهد در این ۴۰ سال در حوزه سواد آموزی خوب تلاش و دستاوردهای خوبی نصیب ایران شده است.

دهه اول سوادآموزی تبدیل بیسوادی صرف به افراد باسواد بود

او افزود: اگر فعالیت‌های سوادآموزی را به ۴ دوره و دهه تقسیم کنیم دهه اول دهه تبدیل بیسوادی صرف به افراد باسواد بود یکی از این فعالیت‌ها طرح بسیج سوادآموزی است که در سال ۶۹ بوده و اجرا شده است.

رئیس سازمان نهصت سوادآموزی گفت: بالغ بر ۱۸ درصد باسوادی در این یک دهه بوده است. در بحث لازم التعلیم‌ها نیز نهضت در جایی که امکان تحصیل نبوده حضور پیدا می‌کند و این افراد که باید در مدارس روزانه درس می‌خواندند را تحت پوشش قرار می‌دهد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار باسواد و یک میلیون و ۶۰۰ نفر را به کلاس درس می‌برد.

او افزود: براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ تعداد بیسوادانی که اظهار بیسوادی کردند ۲ میلیون و ۷۰۰ نفر بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیسواد داریم که براساس اینکه اطلاعات اسمی ۵۰ هزار نفر در پایگاه ثبت شده است ۶۰۰ هزار نفر بیسواد صرف هستند.

۶ میلیون نفر وضعیت نامشخص دارند

محمدزاده گفت: براساس آمار پایگاه ۶ میلیون نفر به مرکز آمار اعلام کردیم که وضعیت نامشخص دارند. براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد قابل توجهی از استان‌ها سطح باسوادی بالای میانگین کشور را دارند که با مقایسه سال ۹۸ بسیاری از استان‌ها تعداد افراد بیسوادشان کم شده است.

او بیان کرد: ریشه کنی به این معنی نیست که ۱۰۰ درصد افراد باسواد باشند ۱.۸ درصد افراد زیر بهره هوشی ۹۰ دارند، یک درصد تربیت پذیر هستند و آموزش پذیر نیستند.

او درباره آموزش اولیای بیسواد گفت: در این طرح مدارس موظف بودند اولیای بیسواد دانش‌آموزان را شناسایی کنند و در این زمینه تعدادی شناسایی شدند که ۴۴۲ هزار و ۸۲۸ نفر در این طرح آموزش دیدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال با هدف ارائه آموزش پایه به افراد بود که در سال‌های اخیر از سال ۹۴ انجام شده است و ۶۷۲ هزار و ۲۳ نفر در این زمینه آموزش دیدند.

محمدزاده درباره مراکز یادگیری محلی گفت: از سال ۹۴ این طرح احیا شده است این مراکز با هدف اینکه در آموزش مهارت‌های زندگی، اجتماعی فرهنگی و مشاغل زودبازده فعالیت می‌کنند، به افراد با حضور در این مراکز مهارت‌های لازم را یاد می‌دهند تا سواد را بیاموزند.

باید تا سال ۹۹ تعداد مراکز یادگیری محلی به ۷۵۰ مرکز برسد

او افزود: ۳ هزار و ۵۱۲ مرکز یادگیری داشتیم که اکنون این تعداد ۴۵۰ مرکز در سراسر کشور است و باید تا سال ۹۹ تعداد این مراکز به ۷۵۰ مرکز برسد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی برای ترویج فرهنگ مطالعه است که اجرا شده و با هدف آموزش‌دهنده و سرگروه در قالب گروه ۱۰ نفره است. طرح دیگر سازمان بحث خواندن با خانواده است که گام اول این طرح با ۳ عنوان کتاب برای ۵ میلیون و ۳۷۵ هزار نفر شروع شد.

او افزود: از دیگر کارهای خوب سازمان بحث سوادآموزی اتباع خارجی است که در سال‌های اخیر برای این افراد تلاش‌هایی صورت گرفته است. در سال‌های اخیر ۸۱۱ هزار و ۹۸۹ نقر را توانستیم مورد آموزش قرار دهیم.

محمدزاده گفت: امسال ۳۳ هزار نفر برای آموزش سواد هدف گذاری شده است که تاکنون ۲۲ هزار نفر ثبتنام کردند. کمک‌های بین المللی در زمینه آموزش سواد این افراد ۴ درصد است و ۹۶ درصد هزینه اتباع را سازمان پرداخت می‌کند.

او ادامه داد: در بحث سوادآموزی به ویژه برای زندانیان تفاهم نامه‌هایی را امضا کردیم که تعداد کل این تفاهم نامه‌ها با مشارکت تمام سازمان‌ها و نهادها ۳۵ تفاهم نامه است همچنین در ۴۰ سال اخیر ۷۸۹ هزار و ۵۱۳ نفر زندانی را باسواد کردیم.

در سال ۹۸ حدود ۲ هزار و ۵۴ زندانی تحت آموزش سوادآموزی هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۸ حدود ۲ هزار و ۵۴ زندانی تحت آموزش سوادآموزی قرار گرفتند. در بحث سوادآموزی نیروهای مسلح نیز کارهایی انجام شده است و براساس آمارها ۵۴۶ هزار و ۷۱ نفر سرباز باسواد شدند.

محمدزاده گفت: در بحث آموزش عملی نماز تاکید می‌کنم که این طرح برای ۴۹ هزار آموزش دهنده در سال ۹۶ اجرا شد و ۴۶۶ هزار نفر در ۳ سال اخیر تحت پوشش قرار گرفتند. در سوادآموزی تبلتی نیز از سال ۹۶ گام‌هایی داشتیم. برخی از طرح‌های ما منجر به کسب ۶ جایزه شد که آخرین آن در سال ۹۷ بود. همچنین ما ۵۵۰ عنوان کتاب و ۳۰۰ پژوهش علمی داشتیم که در بین ۱۱۰ دستگاه اجرایی رتبه ۹ را کسب کردیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه از سال ۹۶ هنوز بابت تشویقی و پاداش باسواد شده‌های نهضت سوادآموزی میزانی بدهی داریم که امیدواریم به‌زودی تامین و تسویه شود گفت: بالغ بر ۹۹ درصد اعتبارات ما اعتبارات حقوقی بند "و" است که در استان‌ها مسئولیت امور با مدیران کل آموزش و پرورش است.

از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۶۰۰ آموزش دهنده به عنوان آموزگار جذب آموزش و پرورش شدند

او در ادامه افزود: از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۶۰۰ آموزش دهنده به عنوان آموزگار از محل تبصره قانونی شهریور سال ۹۵ جذب آموزش و پرورش شدند اما بر اساس مصوبه سال ۹۷ مجلس، آموزش دهنده‌هایی که قبل از سال ۹۲ به صورت تجمیعی از سال ۷۹ تا ۹۲ در نهضت فعالیت داشته‌اند و آموزش دهنده فعلی هستند می‌توانند در آزمون درنظرگرفته شده برای استخدام شرکت کنند. تاکنون پرونده ۲۳ هزار آموزش دهنده بررسی شده است و شرایط شرکت در آزمون را دارند.

محمدزاده ادامه داد: اگر نیاز داشته باشیم برای کسانی که سال ۹۶ در دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی شرکت کردند به صورت موردی مجوز می‌دهیم و جذب می‌کنیم. سالانه ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش می‌روند که بالغ بر ۵۰ درصد مربوط به دوره‌های تحکیم سواد و ۵۰ درصد مربوط به بیسوادان مطلق است.

احتمال اینکه درصد قابل توجهی از اعتبارات نهضت کم شود وجود دارد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره بودجه سال ۹۹ نهضت گفت: شرایط کشور شرایط خاصی است احتمال اینکه درصد قابل توجهی از اعتبارات نهضت کم شود وجود دارد، پیش بینی‌ها حدود ۳۷ درصد کاهش بودجه است و کسری بودجه خواهیم داشت اما در تلاشیم این مشکل را حل و فصل کنیم.

او اضافه کرد: برای آینده اجرای طرح شتاب‌بخشی را برای استان‌هایی که از میانگین کشوری پایین‌تر هستند دنبال می‌کنیم. بالغ بر نیمی از استان‌های ما بالاتر از نرخ میانگین هستند و متاسفانه استان سیستان و بلوچستان آخرین استان ماست و فاصله زیادی با دیگر استان‌ها دارد. نرخ باسوادی این استان حدود ۸۱ درصد است. با استاندار سیستان و بلوچستان به توافق رسیدیم در 8 منطقه این استان طرح شتاب بخشی را اجرا کنیم.

او با اشاره به اینکه سیاست تشویقی برای باسوادی دادیم اما هنوز برای اعمال سیاست‌های تنبیهی به نتیجه نرسیده‌ایم گفت: نامه‌ای برای سازمان امور استخدامی ارسال کرده‌ایم تا عنوان سازمان به نهضت سوادآموزی و آموزش بزرگسالان تغییر کند که اگر موافقت شود برای ارائه در شورای عالی آموزش و پرورش نیز آماده است.

او درباره انتشار اخباری مبنی بر اختلاس رخ داده در نهضت سوادآموزی در استان سیستان و بلوچستان گفت: تشکیلات مستقلی به نام سازمان نهضت سوادآموزی در استان‌ها نداریم و آموزش دهندگان ما زیرنظر ادارات کل آموزش و پرورش کار می‌کنند. با دادستان صحبت کردم کاش تا به نتیجه قطعی نرسیده‌اید نامی از نهضت سوادآموزی نمی‌بردید تا به همه سیستم تعمیم داده نشود. تعدادی آموزش دهنده تخلف کرده‌اند و نباید به پای نهضت بنویسیم باید مدیرکل آموزش و پرورش پاسخ دهد. اخبار درباره میزان تخلف رخ داده و برخورد با آن‌ها اعلام خواهد شد.

در این نشست از سامانه پیشخوان محتوا و رسانه‌های آموزشی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار