در نشست مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل استانی صورت گرفت:

بررسی برنامه ها، مصوبات و اتخاذ راهکارهای گوناگون در جهت ارتقاء نظام تعلیم و تربیت کشور

مشهد(پانا)- نشست مشترک معاونان و مشاوران وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور به میزبانی کانون فرهنگی فارابی آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد برگزار شد و معاونان و مشاوران وزارت آموزش و پرورش در حوزه های تحت مدیریت خود مطالبی را ایراد نمودند.

کد مطلب: ۹۸۸۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
بررسی برنامه ها، مصوبات و اتخاذ راهکارهای گوناگون در جهت ارتقاء نظام تعلیم و تربیت کشور

مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در زمینه برنامه های هفته شوراهای آموزش و پرورش گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش برای مشارکت همه افراد جامعه است و تجربه بیش از ۲۵ سال قانون شوراهای آموزش و پرورش نشان می دهد فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا بصورت نظام مند و قانون مند و با بهره گیری از خرد جمعی و استفاده از امکانات و ظرفیت همه نهادها و دستگاه ها و مشارکت حداکثری به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کمک شود.
وی افزود: بسترهای بسیار خوبی در این زمینه فراهم شده لیکن هنوز بسیج کلیه امکانات مالی و منطقه ای و بهره گیری از آن ها برای رفع مشکلات آموزش و پرورش به حالت مطلوب نرسیده و مهمترین مانع در این زمینه عدم آشنایی مدیران با ظرفیت های قانونی شوراهای آموزش و پرورش است.
زینی وند تصریح کرد: در زمینه قانون شوراها رویکرد آموزش و پرورش رویکرد مطالبه گری در استیفای حقوق آموزش و پرورش است و با توجه به اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی کشور محسوب می شود همه دستگاه وظیفه دارند آموزش و پرورش را همراهی و کمک نمایند و باید سایر مدیران نهادهای مختلف با دل نگرانی پاسخگوی مسئولیت اجتماعی خود در قبال آموزش و پرورش باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: خوشبختانه ما در همه شاخص ها رشد قابل توجهی داشته ایم.
وی ادامه داد: برگزاری بزرگداشت هفته شوراها به دو دلیل جریان سازی و آگاه سازی مردم نسبت به آموزش و پرورش و همچنین قدردانی از شرکاء و ذینفعان آموزش و پرورش بسیار مهم است.
زینی وند در پایان گفت: امسال هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش را با شعار "نگاه ملی و تحول منطقه ای" و با استفاده از مشارکت حداکثری برگزار خواهیم کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی عسکری معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در زمینه جایگاه والای مجلس و لزوم تقویت ارتباط و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت امام (ره) فرمودند مجلس اراده ملت است و این سخن جایگاه رفیع و بالای مجلس شورای اسلامی را نشان می دهد.
وی افزود: دو وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین می باشد که بسیار مهم است.
حجت الاسلام علی عسکری تصریح کرد: نحوه تعامل آموزش و پرورش با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رویکرد اعتدال رضوی است و تعامل مثبت، فعال و اثربخش با نمایندگان مجلس در دستور کار است.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: خوشبختانه تعامل و هم افزایی مثبتی میان آموزش و پرورش و مجلس برقرار است و گفتگوی سازنده میان ما وجود دارد تا در جهت ارتقای کیفیت آموزشی گام برداریم.
وی خاطرنشان کرد: در طی سال های گذشته بیش از ۱۷ هزار پرونده حقوقی را در سطح ادارات آموزش و پرورش در سطح کشور بررسی و حل و فصل کردیم که قابل تقدیر است.
حجت الاسلام والمسلمین علی عسکری عنوان کرد: در زمینه مستندسازی اراضی و املاک آموزش و پرورش‌ دفاتر حقوقی ادارات آموزش و پرورش باید فعال تر باشند چرا که ۶۰ درصد املاک آموزش و پرورش فاقد سند است و خوشبختانه در این زمینه از هزینه های ثبتی نیز معاف شدیم و باید با تعامل در این زمینه گام برداریم.
وی در پایان گفت: مدیران آموزش و پرورش در زمینه انتخاب هیات های بدوی نهایت دقت را مبذول دارند، همچنین در زمینه دادنامه های مختلف از جمله دادنامه های دیوان عدالت اداری در کوتاه ترین زمان ممکن موضوع را به ستاد منعکس نمایند تا فرصت سوزی نشود و پیگیری های لازم صورت گیرد.

در ادامه الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در زمینه بودجه سال ۹۸ و لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: بودجه عمومی کشور در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته هشت درصد رشد داشته و این بودجه دو ویژگی مهم دارد که اولین تجربه بودجه ریزی دوسالانه است و هم اینکه بر مبنای سیاست های ابلاغی ساختار بودجه مقام معظم رهبری تدوین شده است.
وی افزود: در لایحه بودجه سال ۹۹ درآمدهای کشور ۹ درصد رشد و هزینه های کشور چهار درصد رشد داشته و آموزش و پرورش در بین بودجه بخش های اجتماعی، دومین بودجه کشور را به خود اختصاص داده است.
الهیار ترکمن تصریح کرد: یکی از ویژگی های بودجه سال ۹۹ کاهش وابستگی به بودجه نفت است که از ۲۷ میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار کاهش یافته است‌‌.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مبلغ ۶۴ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور است و در واقع ۱۳/۳ درصد بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافته که در شرایط حاضر بودجه بسیار خوبی است.
وی خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۹ کماکان ملی است و حتما باید سهم آموزش و پرورش در بودجه جی دی پی از طریق پول مالیات و عوارض ارتقاء یابد و این مهم به رفع بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش کمک می کند.
الهیار ترکمن در ادامه درآمدزایی پایدار، اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی وهزینه کرد کارا را از دیگر ویژگی های بودجه سال ۹۹ دانست.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: کاهش نیروی انسانی و افزایش جمعیت دانش آموزی منجر به وقوع پدیده ریزش منفی در این دستگاه شده است که امید داریم با استفاده از تدابیر مختلف و انطباق نیروی انسانی و رشد جمعیتی این مشکل در طی سال های آتی مرتفع شود.
وی در پایان گفت: توسط سازمان اداری و استخدامی کشور مجوز استخدام پنج هزار نیروی خدماتی برای آموزش و پرورش صادر شده و با کمک سازمان برنامه و بودجه در حال تامین اعتبار این موضوع هستیم.

در ادامه سید جوادحسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت: شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بی بدلیلی است که فقط مختص آموزش و پرورش است و این قانون همه دستگاه را مکلف کرده تا به آموزش و پرورش کمک نمایند.
وی افزود: شورای آموزش و پرورش بهترین ظرفیت برای ارتقای کیفیت آموزشی و بکارگیری مشارکت دستگاه های دولتی و غیردولتی است و دبیر این شورا نقش بسیار مهمی در کاربردی کردن و فعال سازی این شورا خواهد داشت.
حسینی ادامه داد: طرح حامی در جهت کیفیت بخشی آموزشی و طرح ۱۰۰ دبیرخانه و ۱۰۰ مدرسه جهت پیوند مدرسه و جامعه دو طرح موفقی است که از طریق استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش در استان خراسان رضوی عملیاتی گردیده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور عنوان کرد: ما در بحث بودجه آموزش و پرورش به یک پارادایم شیفت نیاز داریم و شاخص های نظام بودجه ای دولت از جمله شاخص سهم آموزش و پرورش از بودجه ملی، شاخص بودجه عمرانی به بودجه جاری، شاخص ارتقاء بودجه هزینه ای، ارتقاء شاخص جی دی پی و شاخص بودجه پوشش تحصیلی در آموزش و پرورس حتما باید به استاندارها نزدیک شود تا توفیقات بیشتری حاصل گردد.
وی در پایان گفت: مدیران آموزش و پرورش باید با گرفتن مجوزهای قانونی مختلف در جهت افزایش درآمدهای پایدار آموزش و پرورش تلاش کنند.

در ادامه شاپور محمدزاده معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ارتقاء میزان باسوادی بوده که بسیار قابل توجه است.
وی افزود: قبل از انقلاب از هر ۱۰۰ نفر ایرانی ۴۷ نفر باسواد بودند در حالی که در سال ۹۸ این آمار به ۹۶ نفر باسواد رسیده است.
محمدزاده ادامه داد: ۳۵ درصد زنان کشور قبل از انقلاب باسواد بوده اند که این آمار در حال حاضر به ۹۴ درصد رسیده، همچنین قبل از انقلاب از هر ۱۰۰ نفر در روستاها ۲۸ نفر باسواد بودند که این آمار در حال حاضر به ۹۰ نفر رسیده است.
معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نظارت مهمترین عامل بر فرآیندهای سوادآموزی است و موجب رشد کیفی امور خواهد شد.
وی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن هفته سوادآموزی حضور معاونان سوادآموزی آموزش و پرورش استان ها در برنامه های صداو سیما و رسانه ها و همچنین تجلیل از فعالان حوزه سوادآموزی مورد امتنان است.
محمدزاده در پایان گفت: ادارات آموزش و پرورش بدون تایید هسته گزینش از جذب نیروها خودداری کنند و تدریس دبیران مرد برای دانش آموزان دختر ممنوع است و حتما این کلاس ها باید با دبیران زن پوشش داده شود.

در ادامه علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بیست و هشتمین اجلاس نماز مقام معظم رهبری نماز را از جمله بزرگ ترین و جذاب ترین نعمات شگفت انگیز دانستند که امنیت و سلامت روان، رهایی از چالش های ستیزگرایانه و بهجت و نشاط را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.
وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ نماز معرفی شد که این مهم جای تقدیر دارد.
این مقام مسئول طرح نماز و طرح یاریگران زندگی را دو برنامه مهم وزارت آموزش و پرورش در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست.
کاظمی ادامه داد: بحث کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی یکی از اولویت های نظام و آموزش و پرورش است و دو برنامه محوری را در این زمینه در دستور کار داریم که یکی آزمون های غربالگری و سامانه و اطلس پایش روانی و اجتماعی دانش آموزان است که در استان خراسان رضوی به عنوان آزمایشی اجرا شد و تجربه موفقی نیز بدست آمد و دیگری راه اندازی میز نماد در مدارس است که در جهت کنترل و کاهش آسیب هاب اجتماعی گام برمی دارد و رویکرد طرح نماد درمانی است و تلاش می کنیم این طرح را اثربخش تر از گذشته ادامه دهیم و در همین راستا علیرغم محدودیت های اعتباری مبلغ دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح نماد درنظر گرفته شده که حتما باید در همین بخش هزینه شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: طرح یاریگران زندگی طرح جدیدی است که در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و با تمرکز بر کاهش مصرف مواد مخدر با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اجرایی شده است و حتما باید این کار فرهنگی را جدی گرفت.
وی افزود: تشکل ها و سازمان دانش آموزی گمشده آموزش و پرورش است و فعالیت های تشکیلاتی دانش آموزان را در مدارس باید پشتیبانی کنیم چرا که بسیاری از مسائل تربیتی در فضای مدرسه کمتر محقق خواهد شد و تشکیلات است که دانش آموزان را سمت فضای گروهی هدایت می کند پس حتما باید تشکیلات دانش آموزی را جدی گرفت.
کاظمی خاطرنشان ساخت: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت از اولویت های آموزش و پرورش است و در همین راستا تفاهم نامه توسعه و ترویج فرهنگ مهدوی را منعقد کردیم و تلاش می کنیم گفتمان مهدوی را عنوان گفتمان مرکزی فرهنگ عترت در مدارس اشاعه دهیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان از تفویض اختیار موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان به شورای آموزش و پرورش استان خبر داد که این مهم در جهت رسیدن به توسعه متوازن انجام خواهد شد.

در ادامه مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح تناسب اندام و BMI (شاخص توده بدنی) رقابتی دانش آموزان برای اولین بار در پنج استان کشور به صورت آزمایشی انجام شد و در سال آتی در سراسر کشور انجام می شود.
وی افزود: موضوع شاخص توده بدنی و افزایش وزن و چاقی دانش آموزان رو به افزایش است و اگر این اضافه وزن در کودکی حادث شود قطعا در بزرگسالی نیز ادامه خواهد یافت.
حمیدی تصریح کرد: طرح مدرسه پویا طرح دیگری است که با هدف توسعه آمادگی جسمانی و مهارت های پایه و بنیادی و کمک به تغییر سبک زندگی اجرایی شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: احداث ۳۸۰ سالن ورزشی درون مدرسه ای و همچنین یک هزار زمین چمن در مدارس کشور در دستور کار قرار دارد و این طرح در طی دو سال انجام خواهد شد.
وی در پایان گفت: تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت منابع جامعه خیرین مدرسه ساز و همچنین اعتبارات حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در جهت احداث سالن های کوچک ورزشی درون مدرسه ای گام برداریم.

در ادامه مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه مدارس بدون مجوز گفت: تعداد ۱۰ هزار و ۳۵۳ دانش آموز در ۱۲۷ مدرسه مسجد محور در ۱۴ استان کشور مشغول به تحصیل هستند و رویکرد وزارت آموزش و پرورش به این نوع مدارس نگاه حمایتی است البته در صورتی که مجوزهای قانونی را دریافت و استاندارهای لازم را رعایت کنند.
وی افزود: تمامی مدارس از هر نوعی باید استاندارهای لازم در زمینه فضا، تجهیزات، معلم، کتب درسی و محتوای آموزشی را رعایت کنند و در آن صورت مورد تایید خواهند بود.
نوید ادهم ادامه داد: هر مدرسه ای باید دارای مجوز قانونی باشد و طبق قوانین و ضوابط عمل کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: مدیران استان های دارای دانش آموز اتباع توجه داشته باشند که دانش آموزان اتباع حتما در مدارس قانونی تحصیل کنند و مدارس طبیعت مدرسه محسوب نمی شوند بلکه به عنوان طرح به فعالیت خود ادامه می دهند.
وی در پایان از تدوین مدل اجرایی سند تحول بنیادین خبر داد.

در ادامه مهرالله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۹۹ پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد بود.
وی افزود: علیرغم اینکه اعتبارات عمرانی کشور فقط پنج درصد رشد داشته خوشبختانه اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش رشدی ۳۳ درصدی داشته که این موضوع بسیار قابل توجه است و خوشبختانه هیچ کدام از ردیف های بودجه عمرانی آموزش و پرورش حذف نگردیده است.
رخشانی مهر تصریح کرد: مهمترین ویژگی لایحه بودجه سال ۹۹ اعتبارات بخش خیرین نیک اندیش است که نیمی از هزینه تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام توسط خیرین و نیمی دیگر توسط منابع دولتی تامین خواهد شد و برای این طرح اعتباری بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است و معادل آن را نیز خیرین تقبل خواهند کرد و هر استانی که مشارکت بیشتری داشته باشد اعتبار بیشتری دریافت خواهد کرد.
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: حدود ۲۴ هزار بخاری نفتی در مناطقی که دارای علمک گاز بودند شناسایی و همگی در کشور جمع آوری و برچیده شده و آن مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز گردید و در این زمینه استان خراسان رضوی با جمع آوری چهار هزار و ۷۰۰ بخاری نفتی بیشترین آمار را به خود اختصاص داد.
وی در پایان عنوان کرد: به غیر از استان سیستان و بلوچستان در هیچ جای کشور مدارس خشتی و گلی وجود ندارد و فقط ۱۰۰ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان باقی مانده که در آن ها نیز طرح تخریب و نوسازی مدارس خشتی و گلی حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی جشن پایان مدارس خشتی و گلی را برگزار خواهیم کرد.

در انتهای جلسه نیز علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی دستگاه تعلیم و تربیت گفت: مستندسازی املاک آموزش و پرورش را با استفاده از ظرفیت های قانونی انجام می دهیم.
وی افزود: شوراهای آموزش و پرورش فرصتی بی بدیل است و باید با استفاده از مشارکت حداکثری در کاهش مشکلات آموزش و پرورش گام برداریم.
باقرزاده تصریح کرد: با توجه به وجود ۴۰ هزار آموزش دهنده سوادآموزی در کشور و حجم عملیات سالانه جذب نیروی جدید نخواهیم داشت.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مدرسه ای مدرسه تلقی می شود که از وزارت آموزش و پرورش مجوز گرفته باشد در غیر آن صورت کاملا غیرقانونی است و نظارت و کنترل و رعایت تمام استانداردها مورد اهتمام است.
وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی از اولویت های اصلی وزارت آموزش و پرورش است و در همین راستا ساماندهی نیروی انسانی در سال گذشته در استان های کشور براساس هفت شاخص اصلی مورد ارزیابی قرار گرفت و طبق آن استان های کرمانشاه، شهرستان های تهران و کردستان بهترین عملکرد را در این زمینه داشته اند.
باقرزاده اظهار کرد: تغییر کاربری مدارس نوساز و بویژه مدارس نوساز خیرساز کاملا ممنوع است و حتما باید کاربری مدرسه ای و آموزشی این مدارس حفظ شود.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی دستگاه تعلیم و تربیت در پایان این جلسه از تصویب و نهایی شدن ۱۷ مصوبه خبر داد که جهت اجرا در دستور کار قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار