بلایی که لاکچری شدن بر سر «یلدا» آورد

تهران (پانا) - مراسم شب یلدا یا همان شب چله آداب و رسوم مختص به خود را دارد که هر ساله با شروع زمستان در خانه تمام ایرانیان آثار آن‌ را با درجات مختلف دیده‌ایم. دورهمی‌های خانوادگی در خانه بزرگ‌ترها با چاشنی خوراکی‌هایی مثل انار، هندوانه و آجیل و با گرمای دلپذیر کرسی از سال‌ها پیش نمادی از مراسم شب یلدا بوده و قصه‌گویی و شعرخوانی بزرگ‌ترها چراغ شب یلدا را تا صبح اولین روز زمستان برای قرن‌ها روشن نگاه داشته است.

کد مطلب: ۹۸۸۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
بلایی که لاکچری شدن بر سر «یلدا» آورد

به‌گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر همواره دو نگرانی ویژه در خصوص مراسم‌های سنتی وجود داشته است، یکی از آن‌ها حفظ شئون این سنت‌ها است، چنان‌که قرن‌ها نگاه داشته شده و به‌دست ما رسیده و دیگری این پرسش است که آیا مردم در زیر فشار مشکلات معیشتی توان گرامی‌داشت این آئین‌ها را دارند؟

آئین‌هایی که می‌تواند شور و امید را حتی برای یک شب در دل‌های مردم تحکیم ببخشد.

اولین مقصد ما بازار میوه بود، سراغ میوه‌هایی رفتیم که غالبا در شب یلدا طرفدار بیشتری دارند، کمبودی در بازار نیست اما قیمت‌ها بسته به کیفیت و محله‌ای که به فروش می‌رود متفاوت است.
انار به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین میوه‌های شب یلدا با قیمت‌هایی حدود ۴۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شد و در کنار آن‌ هندوانه با قیمت هر کیلوگرم ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید.
در بازار شروع قیمت پرتقال از ۳۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، سیب ۳۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان، خرمالو ۸۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان، موز 12000 تا 13500 تومان و نارنگی نیز با قیمت ۴۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان عرضه می‌شد.
در چند سال اخیر و بعد از پیوند برخی تجملات به مراسم شب یلدا و تمایل برخی برای برگزاری یک یلدای به اصلاح لاکچری، بازارهای دیگری مثل فروش سبدهای میوه و تزیین و برش میوه‌های یلدایی ایجاد شده است.

سری به مغازه‌هایی که این سبدهای آماده را برای فروش دارند، زدیم. سبدهای آماده میوه با مباِلغ ۳۵ تا ۳۰۰ هزارتومان به فروش گذاشته شده‌ بودند، این درحالی است که علاوه بر فروش سبد میوه برخی از مغازه‌ها سبدهای میوه را به‌صورت تزئین شده نیز می‌فروشند که این مساله شیب قیمت‌ها را بیشتر می‌کند.

بدین‌ صورت که برای پذیرایی از ۲۰ نفر باید مبلغ ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان بدون احتساب قیمت خود سبد پرداخت کرد و حتی در برخی مغازه‌ها قیمت‌ها شگفت‌آورتر می‌شود؛ به‌عنوان مثال در مغازه‌ای سبد میوه کوچکی که شامل موز، آناناس، کیوی، خرمالو، هندوانه، سیب، انار، انگور و گلابی است به قیمت ۵۲۵ هزار تومان برای فروش گذاشته شده بود که از این قیمت، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اختصاص به خود میوه‌ها دارد.

سبد با میوه‎های استوایی
اما این سبدهای میوه در میوه‌فروشی‌های لوکس‌تر با میوه‌های استوایی همراه است که قیمت آنها از ۷۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود، میوه‌هایی همچون رامبوتان، آووکادو، فیسالیس و انبه قرمز مصری که اگر راهنمایی فروشنده نبود حتی شناسایی این میوه‌ها هم برای ما امکان‌پذیر نبود.
شیرینی‌فروشی‌ها هم که این روزها تم یلدایی به‌خود گرفتند از قافله تجملات عقب نماندند، قیمت‌ کیک‌های با طرح هندوانه از کیلویی ۳۹ هزار تومان آغاز و تا ۸۰ هزارتومان ادامه دارد، علاوه‌بر این‌ها، کیک‌های فنجانی با طرح هندوانه و انار نیز در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها چشم‌نوازی می‌کند که قیمت هر عدد آنها بین 28 تا ۳۲ هزار تومان است.
این روزها علاوه‌بر بازار، فضای مجازی و خریدهای اینترنتی هم از تم یلدایی عقب نمانده، در یکی از این سایت‌ها سبدی با پنج عدد انار، ۵۰۰ گرم آجیل، باسلوق، دیوان حافظ، باقلوا یا سوهان عسلی و سه شاخه گل رز هلندی با قیمت ۵۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، کالای دیگری تحت عنوان باکس رمانتیک شب یلدا با دو عدد انار، یک دیوان حافظ، ۹ عدد گل رز قرمز و ۱۰۰ گرم آجیل با قیمت ۴۴۹ هزار تومان برای فروش گذاشته شده بود.

تزئین هر عدد هندوانه 100 هزار تومان
بازار تزئین‌های خاص میوه و سبزیجات برای شب یلدا نیز داغ و هزینه‌بر است، ما به سراغ یکی از افرادی که در زمینه تزئینات مراسم شب یلدا فعالیت می‌کرد رفتیم و قیمت کارهای او را جویا شدیم.

یک میز که با میوه‌هایی که به‌دلیل تزئینات خاص قابل خوردن نیست، حدود یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، میز دیگری نیز برای فروش وجود داشت که در این میز میوه‌های آن قابل خوردن بود و برای حدود ۵۰ نفر تهیه شده بود و با مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

لازم به‌ذکر است که در این موارد قیمت میز بدون هزینه میوه محاسبه شده است، فرد دیگری در همین حوزه خدمت دیگری را انجام ‌می‌داد بدین صورت که اقدام به تزئین کدو و هندوانه و میوه‌های کوچک می‌کرد و برای تزئین هر عدد هندوانه و کدو ۱۰۰ هزار تومان و برای تزئین هر عدد میوه‌های کوچک ۱۰ هزار تومان به‌عنوان دستمزد دریافت می‌کرد.

شب یلدای لاکچری در هتل‌های مجلل مشهد از 495 تا 265 هزارتوما ن

مراسم شب یلدا امشب در هتل‌های مجلل مشهد نیز برگزار می‌شود، بر اساس تماس با یکی از این هتل‌ها، هزینه حضور در این هتل بر اساس سه جایگاه VIP، معمولی و اکونومی برای هر نفر ۳۳۰ تا ۴۸۰ هزار تومان است.

هزینه حضور در مراسم شب یلدا در هتل دیگری در مشهد هم برای هر نفر ۲۶۵ هزار تومان و یا ۴۹۵ هزار تومان است، شاید جالب باشد که بدانید دلیل تفاوت قیمت این هتل در این است که در تالاری که هر نفر باید 495 هزار تومان پرداخت کند نقالی و شاهنامه‌خوانی، موسیقی و سایر برنامه‌های شب یلدا به‌صورت زنده اجرا می‌شود و در تالار دیگر این برنامه‌ها بر روی پرده به نمایش در می‌آید.

گزارش بالا حاکی از این است که در سال‌های اخیر دو بحران در مراسم شب یلدا همچون سایر مراسم‌های سنتی ایرانی ایجاد شده است، یکی از این بحران‌ها خطر حذف برگزاری این مراسم یا حداقل شکل کامل آن با تمام آداب و رسوم از برنامه خانواده‌هایی با توان مالی پائین است و بحران دیگر که به‌همین اندازه نگران‌کننده است، باز شدن پای تجمل‌گرایی و در اصطلاح امروزی لاکچری شدن شب یلدا است، مساله‌ای که سالهاست شدت بیشتری پیدا کرده و با این شیب تندی که به خود گرفته، دور نیست آن زمانی‌که دورهمی‌های خانه مادربزرگ و پدربزرگ‌ها تنها در قصه‌های کودکان نقش بسته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار