سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

اگر گنجینه لغات دانش‌آموزی در دوره ابتدایی از سطحی بالاتر نرود در درس‌های دیگر هم افت می‌کند

تهران (پانا) - سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد واژگان و دایره لغات مهم است اگر گنجینه لغات دانش‌آموزی در دوره ابتدایی از سطحی بالاتر نرود در درس‌های دیگر هم افت می‌کند.

کد مطلب: ۹۸۸۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
اگر گنجینه لغات دانش‌آموزی در دوره ابتدایی از سطحی بالاتر نرود در درس‌های دیگر هم افت می‌کند

حیدر تورانی، سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن مهارت‌های اولیه و پایه آموزش زبان فارسی است گفت: «هرکدام از اینها نیازمند کسب مهارت‌هایی در دانش‌آموزان است. کارکرد آموزش زبان فارسی فقط به تنهایی به کتاب درسی فارسی برنمی‌گردد. تا به حال افراد متخصصی به سازمان پژوهش دعوت شده‌اند و در تدوین کتاب درسی نقش ایفا کرده‌اند و کتاب‌های امروز کار تکامل یافته‌ای است.»

او ادامه داد: «اگر دانش‌آموزان در پایه های بالاتر توانش کلامی و درک فارسی شان پایین است این اشکال، فقط متوجه کتاب درسی نیست بلکه عوامل محیطی بر آن تسلط دارد.»

تورانی افزود: «ارزش زبان فارسی نزد خانواده یکی از عوامل تعیین کننده است. معمولا کارنامه که صادر می‌شود خانواده‌ها اول نمرات ریاضی و علوم را نگاه می‌کنند و در آخر فارسی را. هرچند قبول داریم که بخشی از نارسایی‌ها به کتابخانه فارسی برمی‌گردد، اما تنها عامل نیست.»

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اگر می‌بینیم دانش‌آموزی بعد از ششم ابتدایی هنوز در فارسی ضعیف است باید به انگیزه‌های او در یادگیری زبان فارسی نزد خانواده و جامعه توجه کنیم گفت: «آنقدر که در میان خانواده‌ها تمایل برای فرستادن به آموزشگاه زبان انگیسی است برای تقویت زبان فارسی وجود ندارد. واژگان و دایره لغات مهم است و اگر دانش‌آموزی در دوره ابتدایی گنجینه لغاتش از سطحی بالاتر نرود در درس‌های دیگر هم افت می‌کند.»

او با بیان اینکه یک عامل تعیین کننده دیگر معلمان هستند افزود: «آیا همه درس‌ها نزد معلمان به یک اندازه ارزش دارد؟ دانش‌آموز در چشم‌های معلم‌های ما نیز می‌بیند که دروس دیگر چون ریاضی اهمیت بیشتری دارند. روش تدریس معلمان نیز حائز اهمیت است.»

او با اشاره به اینکه اگر زبان فارسی دانش‌آموزان ضعیف است اینها فقط به کتاب برنمی‌گردد گفت: «آیا تاکنون مشاهده کرده‌اید کسی معلم تقویتی زبان فارسی برای فرزندش بگیرد؟ وقتی نزد خانواده و جامعه ادراک علمی از زبان فارسی وجود ندارد وضعیت از این بهتر نمی‌شود.»

حدود 57 کشور در آزمون پرلز شرکت می‌کنند

مسعود کبیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه عملکرد دانش‌آموزان ایران در حوزه درک و فهم زبان مادری آنطور که فکر می‌کنیم باید باشد، نیست گفت: «نمره ما در مطالعات پرلز از عدد میانگین 500 نزدیک به 70 نمره کمتر و عدد 430 است.»

او ادامه داد: «تنها چیزی که فعلا داریم نتایج مطالعه پرلز برای درک مطلب زبان است. درباره نوشتن، گنجینه لغات و... اطلاعاتی نداریم. سنجش ملی و آزمون استانداردی هم برای سنجش زبان فارسی نداشته‌ایم. پرلز چهار دوره برگزار شده و نشان می‌دهد که ما از میانگین نمره‌ای که باید پایین‌تر بوده و نمره دانش‌آموزان ما حدود 430 است.»

کبیری با بیان اینکه حدود 57 کشور در این آزمون شرکت می‌کنند گفت: «به لحاظ جایگاه ایران در مقایسه با دیگر کشورها باید گفت در ناحیه‌ای هستیم که عملکرد جالبی نیست و کمتر از میانگین است.»

او به توزیع نامتوازن و پراکندگی بسیار در کشور اشاره کرد و گفت که برخی مدارس به پایینترین سطح نمی‌رسند و برخی بالترین سطح را دارند که ضعف در عدالت در کیفیت آموزشی را نشان می‌دهد و این آزاردهند تر از رتبه ایران در بین دیگر کشورها است و باید بیشتر به مدارس ضعیفمان بپردازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار