جامعه‌شناس:‌ آیین شب چله هویت فرهنگی را تقویت می‌کند

تهران (پانا) - یک استاد دانشگاه و جامعه‌شناس معتقد است، آیین شب چله هویت فرهنگی را تقویت و ارتباطات خانوادگی، قومی و اجتماعی را منسجم می‌کند.

کد مطلب: ۹۸۷۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
جامعه‌شناس:‌ آیین شب چله هویت فرهنگی را تقویت می‌کند

به‌گزارش ایرنا، امید علی احمدی درخصوص کارکردهای شب چله اظهار کرد: آیین شب چله مطابق با هر یک از مراسم‌های جوامع بشری، از کارکردهای اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین کارکردهای اجتماعی آیین شب چله، بازتولید مناسبات اجتماعی است که به تقویت کنش‌های متقابل اجتماعی می‌انجامد.

علی احمدی ادامه داد: یکی دیگر از موثرترین کارکردهای اجتماعی برگزاری آیین شب چله، هویت آفرینی است، بدین معنا که خانواده‌های ایرانی در این ضیافت، هویت قومی و ملی ایران را مکرر بازتعریف می‌کنند.

او با بیان این مهم که برگزاری این آیین همچنین سبب تقویت مناسبات چندنسلی است، تصریح کرد: آیین شب یلدا به‌عنوان یک سرمایه فرهنگی، سبب انتقال سنت‌ها می‌شود و هویت فرهنگی را توسعه می‌بخشد.

این استاد دانشگاه افزود: دور هم نشینی خانواده‌ها در این شب نیز ارتباطات خانوادگی را نیز استحکام می‌بخشد و شبکه‌های ارتباطات قومی را که به‌دلیل توسعه شهرنشینی و برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این روزها تضعیف شده، احیا می‌کند.

علی احمدی همچنین با بیان اینکه آیین شب چله ساختاری اجتماعی دارد، گفت: مشارکت خانواده‌ها در برپایی آیین شب چله، سبب تمرکز و تاکید بر هنجارهای مشترک و نیز بازگویی نقطه نظرات متعدد موجب درک مشترک در رابطه با موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

او یادآور شد: در آیین شب چله، ارزش‌ها و هنجارها به صورت غیرمستقیم برای نسل جوان مطرح می‌شود و به وفاق و همدلی و همفکری خانواده‌ها دامن می‌زند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار