پافشاری بر تعطیلی کتابخانه برتر آذربایجان‌غربی

ارومیه (پانا) - کتابخانه برتر آذربایجان‌غربی که در مجاورت مسجد قائم ارومیه مستقر است با پافشاری دست‌اندرکاران این مسجد به تعطیلی کشیده شد؛ کتابخانه‌ای که حدود ۶۰۰ عضو فعال دارد و اعضای آن در آستانه امتحانات، فضای مطالعه و دسترسی به کتاب را از دست دادند.

کد مطلب: ۹۸۷۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
پافشاری بر تعطیلی کتابخانه برتر آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از ایرنا کتابخوان برتر آذربایجان‌غربی طی سال‌های‌ اخیر همواره از میان اعضای این کتابخانه انتخاب شده و خود کتابخانه نیز عنوان «برتر استانی» را با خود یدک می‌کشد؛ بر همین اساس برخی از مسوولان فرهنگی استان با توجه به اهمیت این کتابخانه، با جدیت بازگشایی آن را دنبال می‌کنند اما مقاومت و بهانه‌گیری هیات امنا همچنان ادامه دارد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی معتقد است که برخی اختلاف‌های جزئی و قابل حل موجب شد تا اعضای این کتابخانه با درب بسته مواجه شده و سرگردان شوند.

منوچهر جعفری با اشاره به اینکه اختلاف در سند ملکی به ظاهر از دلایل بسته شدن کتابخانه قائم(عج) از سوی هیات امناست، تاکید کرد: با تعطیلی شتاب‌زده این کتابخانه تنها به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی منطقه ضرر رسید.

وی بیان کرد: حل مشکل این کتابخانه به تعامل بیش از پیش امام جماعت و هیات امنای مسجد قائم با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان نیاز دارد و انتظار می‌رود مسوولان استان و به خصوص نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ارومیه با توجه به اهمیت این کتابخانه به موضوع ورود کنند و از تداوم تعطیلی آن جلوگیری نمایند.

وی اعلام کرد: با ورود مسوولان و در سایه جلوگیری از تعطیلی این کتابخانه در این برهه حساس امتحانات می‌توان از لطمه خوردن به قشر علمی و فرهنگی منطقه جلوگیری کرد.

حجت‌الاسلام جواد حسین‌خانی روحانی و امام جماعت مسجد قائم نیز هیات امنای مسجد را تصمیم‌گیر اصلی عنوان کرد و گفت: هیات امنا باید در خصوص فعالیت کتابخانه تصمیم بگیرد و موضوع هیچ ارتباطی به بنده ندارد.

وی تاکید کرد: بنده یک روحانی هستم و طبق نظر هیات امنا در مسجد حضور می‌یابم؛ اگر هیات امنا اعلام کند که به مسجد نروم، من نیز همین کار را می‌کنم و نظر اصلی در خصوص امور مسجد و همچنین فعالیت کتابخانه قائم را باید از هیات امنا پیگیری کنید.

«جمال معصومی‌فرد» عضو هیات امنای مسجد قائم در نقش کارشناس حوزه کتاب ظاهر شد و با اشاره به اینکه کتاب‌های این کتابخانه به روز نیست و فضای آن نیز ضعیف است، ادامه داد: قصد داریم کتابخانه را به‌روز کنیم تا استفاده بهینه از این فضا صورت گیرد و در این خصوص بارها با مسوولان امر جلسه گذاشته‌ایم و نتیجه‌ای حاصل نشده‌است.

وی تاکید کرد: علت مخالفت هیات امنا نیز به‌روز نبودن کتابخانه قائم است و اگر این مسئله نیز اصلاح شود ما نیز با بازگشایی کتابخانه موافق هستیم.

اما یکی از اهالی محل با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله کتابخانه قائم در این محله، گفت: من از ابتدای فعالیت این کتابخانه در محله حضور دارم و وجود این کتابخانه دسترسی خانواده‌ها به محیط فرهنگی را تسهیل کرده‌است.

وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: برای مراجعه‌کنندگان این کتابخانه دشوار است که جهت دسترسی به کتابخانه دیگری به مرکز شهر مراجعه کنند و وجود کتابخانه قائم در این منطقه این دغدغه را رفع کرده بود.

وی به نگرانی برخی‌ها از تعطیلی این کتابخانه اشاره و اضافه کرد: مراجعه به مرکز شهر موجب بالا رفتن هزینه‌های اضافی در خانواده می‌شود و با این وضعیت اقتصادی وجود کتابخانه ساده و حتی سالن مطالعه در منطقه امری ضروری است.

سمیه زلفی، از اعضای کتابخانه قائم ارومیه نیز در این رابطه گفت: من و خانواده‌ام حدود هشت سال است که در این کتابخانه عضویت داریم و از کتب و منابع آن استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: به جای اینکه یک کتابخانه جدید هم به محله اضافه شود، تنها کتابخانه محله تعطیل شد؛ اگر این کتابخانه تعطیل شود دیگر مطالعه برای ما و تمامی اهالی منطقه مقدور نخواهد بود.

رقیه ضیافر یکی دیگر از اعضای این کتابخانه گفت: من برای کارهای پژوهشی خود حداقل در هفته سه بار به کتابخانه قائم مراجعه می‌کردم و از کتاب‌های آن بهره لازم را می‌بردم؛ تعطیلی این مکان فرهنگی ظلم به اهالی منطقه است و هیات امنا باید جوابگو باشند.

وی ادامه داد: من و اعضای خانواده‌ام در مجموع چهار نفر هستیم که از ابتدای فعالیت این کتابخانه در آن عضویت داریم و از مسوولان خواهشمندیم که از تعطیلی این مکان فرهنگی خودداری کنند.

مسوول کتابخانه قائم ارومیه هم گفت: این کتابخانه در فضای ۱۴۰ مترمربعی قرار دارد که ۶۰۰ عضو فعال دارد و ۲۱ هزار جلد کتاب را در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد.

فریبا پالیز ادامه داد: در طول یک‌ماه ۶۵۰ جلد کتاب از این کتابخانه به امانت داده می‌شود و حدود ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده دارد.

وی با اشاره به آمار مراجعه‌کنندگان آبان‌ماه این کتابخانه، اضافه کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ نفر طی ماه گذشته به کتابخانه قائم مراجعه کردند که این آمار نشان از اهمیت این کتابخانه دارد.

وی تاکید کرد: تمامی اعضای محله حتی خود اعضای مسجد از کتابخانه و کتب موجود در آن استفاده می‌کنند ولی به دلایل مختلف برخی اعضای هیات امنا از وجود این کتابخانه ناراضی هستند.

وی اظهار داشت: طی امسال این کتابخانه با پافشاری هیات امنای مسجد سه‌بار تعطیل شده و بعد از تعطیلی نیز با پادرمیانی مسوولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان دوباره بازگشایی شده‌است.

وی ادامه داد: از روز شنبه گذشته، ۲۳ آذرماه بازهم این کتابخانه با پافشاری هیات امنا تعطیل شد و بازگشایی آن دغدغه اصلی اعضا و اهالی این منطقه است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز با تاکید بر اینکه مشکل کتابخانه قائم ارومیه باید در سریع‌ترین زمان ممکن در محافل فرهنگی و تصمیم‌ساز مورد بررسی قرار گیرد، بیان کرد: کتابخانه محلی برای گسترش فرهنگ است و بدون‌شک روحانی و هیات امنای مسجد از گسترش فرهنگی استقبال خواهند کرد.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی رعایت عدالت در بین اقشار مختلف جامعه است و احداث کتابخانه‌ها در مناطق روستایی و همچنین توسعه فضای کتابخانه‌ای در شهرها از مصداق‌های دستیابی به عدالت در کشور به‌شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار