کشته شدن 49 خبرنگار در سال 2019

تهران(پانا) - اکثر خبرنگاران به هنگام پوشش خبری نزاع ها در یمن، سوریه و افغانستان کشته شده اند. 49 روزنامه‌نگار در سال جاری میلادی ( 2019 ) به هنگام فعالیت رسانه ای در سطح جهان کشته شده اند.

کد مطلب: ۹۸۷۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
کشته شدن 49 خبرنگار در سال 2019

به گزارش عصر ایران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این آمار از سوی سازمان غیردولتی "خبرنگاران بدون مرز" مستقر در پاریس اعلام شده است.
این کمترین آمار کشته شدگان روزنامه نگاران در 16 سال اخیر است. براساس این گزارش، اکثر این خبرنگاران به هنگام پوشش خبری نزاع ها در یمن، سوریه و افغانستان کشته شده اند. این سازمان هشدار داده است خبرنگاری و روزنامه نگاری همچنان حرفه ای "خطرناک" است.
"خبرنگاران بدون مرز" ادامه داد که در دو دهه اخیر به صورت میانگین، حدود 80 روزنامه نگار در هر سال کشته شده اند.
"کریستوف دیلوار" دبیرکل سازمان غیردولتی "خبرنگاران بدون مرز" هشدار داد تعداد روزنامه نگارانی که در کشورهای که تصور براین است در وضعیت صلح آمیز هستند به سطح بسیار بالا و نگران کننده ای رسیده است.

تنها در مکزیک 10 نفر کشته شدند. در آمریکای لاتین هم 14 خبرنگار در مناطق مختلف این منطقه جان باخته اند. این منطقه به اندازه خاورمیانه خونین است.

او البته اعتراف کرد کاهش تعداد روزنامه نگاران کشته شده در مناطق نزاع، اتفاق مثبتی است. با این حال او اشاره کرد که تعداد روبه افزایشی از خبرنگاران در کشورهای دموکراتیک به دلیل کارشان در معرض قتل قرار گرفته اند.

این سازمان توضیح داد با وجود اینکه تعداد خبرنگاران کشته شده به هنگام کار، کاهش یافته اما تعداد روبه افزایش آنها به زندان می افتند. در سال 2019 میلادی، 389 روزنامه نگار به زندان افتادند که نسبت به سال گذشته میلادی، افزایش 12 درصدی را نشان می دهد.
نیمی از این افراد در سه کشور چین، مصر و عربستان سعودی زندانی شده اند. یک سوم خبرنگاران زندانی در جهان، در چین هستند.
همچنین 57 روزنامه نگار در بخش های مختلف جهان، در بازداشت هستند که اکثر آنها مربوط به سوریه، یمن، عراق و اوکراین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار