نکوداشت محمود مشروطه برگزار شد

یزد(پانا)- آئین نکوداشت زنده‌یاد محمود مشروطه در یکصدمین سال تولد این هنرمند به همراه جشن ۲ سالگی باشگاه فیلم حوزه هنری در یزد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۸۷۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
نکوداشت محمود مشروطه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، در این مراسم که در سالن اجتماعات دبیرستان تاریخی ایرانشهر برگزار شد، «پهلوانیان» مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد، «سفید» رئیس شورای اسلامی شهر یزد، «کوچک‌زاده» رئیس حوزه هنری یزد، «پاک‌نژاد» و «عامری» اعضای شورای اسلامی شهر یزد، جمعی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما، سینماگران، اهالی فرهنگ و هنر و خانواده مرحوم مشروطه حضور داشتند.
در این محفل صمیمی مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد نکوداشت بزرگان و مفاخر عرصه فرهنگ و هنر را حرکتی در راستای تکریم جایگاه فرهنگ و هنر دانست.
احمد پهلوانیان با اشاره به گذشت دو سال از راه‌اندازی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد گفت: پیش از این نبود نشست‌های اکران و تحلیل فیلم در یزد احساس می‌شد که با راه‌اندازی این پاتوق هنری زمینه‌ای برای رشد و شکوفایی استعداد‌های سینمایی در استان فراهم شده است.
وی همچنین بر تداوم نشست‌های تخصصی اکران و تحلیل فیلم که سه‌شنبه هر هفته در حوزه هنری استان برگزار می‌شود، تأکید کرد.
کیومرث پوراحمد کارگردان نامی کشور هم که چندین فیلم با حضور استاد مشروطه ساخته در پیامی تصویری، این نکوداشت را تجلیل از خدمات فردی دانست که عمری برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم زحمت کشید.
وی افزود: همه دغدغه زنده‌یاد مشروطه، بالندگی و اعتلای فرهنگ و هنر این دیار بود و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کرد.
تلاش برای تبدیل خانه مشروطه به موزه برای نمایش آثار و عکس‌های قدیمی یزد که توسط وی ثبت و ضبط شده، ضرورت نامگذاری خیابانی در یزد به نام استاد محمود مشروطه، لزوم تجلیل از مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی در زمان حیاتشان و تداوم راه آن‌ها توسط جوانان از جمله موارد مورد تأکید در این محفل بود.
در پایان با اهدای تابلو یادبود استاد مشروطه از کارشناسان و هنرمندان شرکت کننده در نشست‌های باشگاه فیلم حوزه هنری یزد قدردانی شد.
در حاشیه این مراسم تعدادی از آثار و عکس بنا‌های تاریخی یزد که توسط مرحوم مشروطه ثبت شده به نمایش گذاشته شد.
محمود مشروطه متولد ۱۲۹۸ در یزد، از سال ۱۳۱۳ فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و نزدیک به ۷۰ سال در عرصه فرهنگ و هنر از جمله عکاسی، بازیگری و ... فعالیت داشت.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در حدود ۶۰ فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی به ایفای نقش پرداخت. او همچنین پایه‌گذار اولین مرکز سمعی و بصری و اداره فرهنگ و هنر شهر یزد بود.
از این هنرمند بیش از ۱۰ هزار عکس و اسلاید در زمینه فرهنگ، آداب و رسوم، معماری، سبک زندگی قدیم دارالعباده و بنا‌های تاریخی یزد به یادگار مانده است.
از دیگرخدمات مهم این هنرمند یزدشناس، اهتمام ویژه در نگهداری این شهر میراث جهانی و تلاش برای بازسازی، مرمت و ثبت این آثار در فهرست آثار تاریخی ایران بود.
محمود مشروطه سرانجام ۱۲ دی‌ماه ۱۳۸۳ در سن ۸۵ سالگی درگذشت و در قطعه مفاخر خلدبرین یزد به خاک سپرده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار