بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت

تهران (پانا) - این هفته نمایش‌های جدیدی مثل «سرگذشت باورنکردنی دن کیشوت»، «نسخ» و «چنور» اجرای خود را در تماشاخانه‌های تهران اغاز کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۸۷۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت

تماشاخانه‌های تهران در هفته‌ای که گذشت با اجرای نمایش‌های متعدد میزبان علاقه‌مندان هنر باشکوه تئاتر بودند. در این گزارش به معرفی مهم‌ترین آثار روی پرده می‌پردازیم.

دو نمایش جدید در تئاتر شهر

هم اکنون نمایش های «فرانکنشتاین» به کارگردانی ایمان افشاریان در تالار اصلی، «خاک و تاج» به کارگردانی زهرا صبری در تالار قشقایی و «دست های آلوده» به کارگردانی مسعود موسوی در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه هستند.

نمایش «فرانکشتاین» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان ساعت ۲۰ در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود. در این نمایش پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، آناهیتا افشار، محمد پویا، سوده شرحی، سیاوش میری، حامدابریشمی، امید رضایی، فرید کیامرثی، محمد حقیقی پور، مهدی روحانی، مجتبی نصرت، سعید زینلی، حسین آیرمی، مبین تقوی، توحید لواسانی، امین رجایی و پویا نجفی بازی می‌کنند. فرانکنشتاین روایت دانشمند جاه‌طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد.

این هفته چند نمایش جدید هم در تئاتر شهر آغاز شده است. «سوگ جامه» تازه‌ترین اثر نمایشی میثم عباسی است از روز سه شنبه نوزدهم آذر ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرد. همچنین اجرای «چنور» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی از 21 آذرماه در تالار چهارسو آغاز شده است و نمایش «فردای شب» به کارگردانی جواد اسفندیاری از 24 آذر در کارگاه نمایش اجرا می‌شود.

نمایش «چنور» به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی ساعت ۲۰ در سالن چهارسو تئاتر شهر اجرا می‌شود. در این نمایش فرشید گویلی بازی می‌کند. چنور داستان یک جستجوی عاشقانه است. مردی پس از دو دهه غیبت به خاک و دیار خود باز می‌گردد، اما می‌بیند همه چیز و همه کس تغییر کرده اند.

تئاتر مولوی و یک نمایش جدید

نمایش«سرگذشت باورنکردنی دن کیشوت، ملانصرالدین، هدهد و دیگران در سرزمین عجایب» نوشته و کارگردانی آرمان طیران از 27 آذرماه در مرکز تئاتر مولوی اجرا می شود. این نمایش هرشب-به جز شنبه ها- ساعت 18:30 و مدت زمان 55 دقیقه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می رود.

نمایش «نقل مکان» به کارگردانی فاطمه محمودی که با اقتباس از یکی از داستانهای محمدعلی جمالزاده نوشته شده است، از ۲۰ آذر هرشب -به جز شنبه ها- ساعت ۱۷:۳۰ در سالن کوچک تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود. در این نمایش که عنوان منتخب جشنواره «مونولوگ» دانشگاه هنر را نیز دارا میباشد، امیر شمس ایفای نقش می کند.

«نسخ» در تئاتر هامون

نمایش «نسخ» نوشته امید غفاری و طراحی و کارگردانی امیرحسین غفاری اجرای عمومی خود را از ۲۵ آذر ماه در تماشاخانه هامون آغاز کرد. داستان نمایش درباره خانواده‌ای است که موش خانگی شان مرده و در تدارک مراسمی برای او هستند.

این اثر نمایشی برگزیده دهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره است و برنده تندیس کارگردانی برای امیرحسین غفاری، تندیس بازیگری مرد برای صادق مرادی، تقدیر نمایشنامه نویسی، تقدیر طراحی لباس برای سینا ایرانپور و تقدیر طراحی صحنه برای امید غفاری و امیرحسین غفاری شده است.

حمیدرضا بداغی، صادق مرادی، مریم نجار، بردیا رحیمی، لنا غریفی، سارا رستم بازیگران نمایش «نسخ» هستند.

«اتاق پرو» با حضور محمد عیوضی

نمایش«اتاق پرو» به نویسندگی و کارگردانی و تهیه کنندگی نغمه نوذری از 12 آذرماه تا 15 دی ماه سال جاری در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می رود. محمدرضا عیوضی (خواننده موسیقی پاپ)،ایمان اصفهانی،نسترن ابراهیم زاده و نگین سرتیپی بازیگران نمایش هستند.

«بازی تاج و تخت» در تماشاخانه مهرگان

تماشاخانه مهرگان در ماه آذر میزبان نمایشی با عنوان «بازی تاج و تخت» است بود که نامش را از سریال محبوب شبکه HBO عاریه گرفته است. یک نمایش سیاه‌بازی که در آن شاهزاده‌ای مدتی درگیر افسردگی شده و پادشاه برای حل مشکل دست به دامان سیاه می‌شود و سیاه هم شرطی عجیب برایش می‌گذارد و….

محمد جواد بشارت کارگردان و نویسنده این نمایش است و امید رهبر، علی فرامرزی، سمیرا علائینی، مهدی اسدی، محمد جواد آقایی، محمد مهدی غروی، مرتضی حفار در این اثر ایفای نقش می‌کنند. این نمایش از 14 آذر تا 14 دی هر شب رأس ساعت 19 روی صحنه می‌رود.

«حیاط خانه حشمت خانم » در سنگلج

نمایش کمدی «حیاط خانه حشمت خانم» به نویسندگی و کارگردانی عظیم موسوی 21 آذر تا 17 دی ماه ساعت: ۱۹:۴۵ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود. مژده ارجمند، سپیده دستینه، محمود راسخفر، حسین صادقیه، علی فتحعلی، سمیه کارگر، نگارمقدسی، مهدی نوری از بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «فیلادلفیا من دارم میام» در تماشاخانه‌ سپند

«فیلادلفیا من دارم میام» به نویسندگی برایان فریل و کارگردانی الهام صحت از ۷ آذر تا 11 دی ماه ساعت ۱۹ در سالن شماره‌ ٢ تماشاخانه سپند به صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی سامان ارسطو، سوسن پرور، مجتبی رجبی، کیوان ساکت اف، مسعود سالاری، پدرام عزیزی، غزال گل محمدی، شیماء ملکیان، صادق ملکی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش جدید صحرا فتحی در تماشاخانه ایرانشهر

گروه نمایش «پونز»، نمایشنامه «صحرا فتحی» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی و تهیه کنندگی مهدی کمالپور و امیر حسین منجمزاده از پنجم دی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر در ساعت ۱۷ روی صحنه خواهد رفت. تینو صالحی، غزل شجاعی، هامون سیدی، صحرا فتحی، نجلا نظریانی، سعید دشتی (به ترتیب ورود) به عنوان بازیگر در این پروژه نمایشی حضور خواهند داشت.

آتیلا پسیانی هم نمایش «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین» را از 16 آبان ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برد.

نمایش «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین» با نگاهی به فیلم «فرانکشتاین جوان» به کارگردانی مل بروکس است که با نویسندگی ، طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی به روی صحنه خواهد رفت. خسرو پسیانی، ستاره پسیانی، اصغر پیران، نوید جهان زاده، روح الله حق گو، سیما خوشنویس، مهدی صدر و فاطمه نقوی بازیگران اصلی و رامبد جوان و علی شادمان بازیگران مهمان این نمایش هستند.

«صورت پنهان» در تماشاخانه ملک

نمایش «صورت پنهان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نفیسه فدایی و امیر فرید از ۱۷ آذر ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه تماشاخانه ملک رفت.

«صورت پنهان» داستان عاشقانه یک زوج را روایت می کند که بر اثر یک امتحان ساده متحمل تبعاتی سخت می‌شوند. خاطره حاتمی، نگین خامسی، میلاد معیری و نیلوفر هوشمند بازیگران نمایش «صورت پنهان» هستند.

«اختراع والس» با حسن معجونی

نمایش «اختراع والس» به نویسندگی مهدی اسدزاده و کارگردانی سارا افشار از تاریخ ۱۷ آذر اجراهای خود را در سالن ارکیده این مجموعه آغاز کرد. محمدحسن معجونی، شبنم فرشاد جو، امیرحسین طاهری، محسن نوری و ایرج تدین از بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش هرشب ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود.

از اول دی ماه نمایش «دراکولای سفید» با طراحی و کارگردانی محسن میرزاخانی و تهیه‌کنندگی مشترک حسام آهنگر و محسن میرزاخانی در ساعت ۲۰:۳۰ در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

نمایش «ماسک» در تئاتر شهرزاد

نمایش «ماسک» به نویسندگی مشترک بهزاد اقطاعی و ماهک مجد و کارگردانی بهزاد اقطاعی از چهارشنبه ۱۳ آذر کار خود را آغاز کرد. نورالدین حیدرى ماهر مجرى طرح و شادى بابایى تهیه کنندگى این اثر نمایشى را به عهده دارند.

نادر فلاح، لیلا بلوکات، تینو صالحی، شهروز دل افکار، مهدی صباغی، نوید هدایت پور و پیام امیرعبداللهیان بازیگران این نمایش هستند. این اثر نمایشی هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

گزارش: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار