ادامه اختلاف شهرداری و پلیس بر سر دوربین‌های خیابان‌های پایتخت

تهران (پانا) - موضوع اختلاف نظر پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران در مورد وضعیت دوربین‌های پایتخت کم کم در حال تبدیل شدن به یک داستان دنباله‌دار است، اختلافی که منشاء آن مشخص نیست اما قطعا دود آن به چشم مردم تهران رفته‌، دو دستگاه اجرایی که مشخص نیست چرا و بر چه اساسی با یکدیگر بر سر اجرای یک مطالبه به حق، به نتیجه واحد نمی‌رسند.

کد مطلب: ۹۸۷۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
ادامه  اختلاف شهرداری و پلیس بر سر دوربین‌های خیابان‌های پایتخت

به گزارش ایسنا،‌ اختلاف پنهان پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونت حمل و نقل بر سر دوربین‌های پایتخت و کنترل ناقص خودروهای متخلف و دودزا در حالی افشا شد که علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل و نقل 22 آبان ماه گذشته در حساب توییتری خود نوشت: "‏با آنکه دولت تصمیم گرفته بود از دیشب تا آخر هفته ورود کامیون‌ها به تهران مطلقا ممنوع باشد، عملا پلیس این تصمیم را اجرا نکرده است و واقعیت تلخ اینکه از ساعت ۱۰ دوشنبه‌ شب تا ۶ صبح امروز، ۳۸۳۸ تردد کامیون عمدتا دودزا در دوربین‌های ورودی- خروجی شهر ثبت شده است."

این توییت در حالی منتشر شد که چندی قبل با حضور مسئولان پلیس و شهرداری سامانه دوربینی در رینگ ورودی تهران بهره‌برداری شده بود و بعد از انتشار این توییت چند کلمه‌ای، موجی از سوالات مطرح شد که پس تکلیف سامانه‌های دوربینی چه شد؟ سامانه‌های دوربینی باوجود آنکه برای خریدش هزینه‌های زیادی آنهم از محل عوارض مردم صرف شده چرا کارآیی لازم را ندارند؟

محسن پورسیدآقایی، معاون پیشین حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در واکنش به فعالیت شائبه‌دار دوربین‌ها اظهار می‌کند: در یک سال گذشته پلیس راهور، کدهای جریمه را برای برخی از دوربین‌ها تعریف نکرده‌ است، در نتیجه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران به‌راحتی تردد و آلودگی تولید می‌کنند.

او با بیان اینکه دوربین‌های رینگ تهران و برخی دوربین‌های محدوده خروجی طرح کاهش آلودگی هوا هنوز توسط راهور کد جریمه ندارند، تصریح می‌کند: ما خواستار ورود قوه‌قضائیه به این موضوع هستیم.

با این حال سردار محمدرضا، مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت نیز در گفت‌وگویی در واکنش به غیرفعال بودن دوربین‌ها با اعلام اینکه پلیس حاضر نیست به هیچ عنوان کسی را به اشتباه جریمه کند به استاندارهای پلیس درخصوص دوربین‌ها پرداخته و می‌گوید: معاونت فنی ناجا برای دوربین‌های نصب شده یکسری استاندارد تعریف کرده است که بر اساس آن کارآیی و میزان خطای دوربین‌ها سنجیده می‌شود؛‌ بر اساس این استانداردها دوربین‌ها تست شده و اگر فاقد نقص باشند به کدهای جریمه مجهز می‌شوند و ما تمام دوربین‌هایی را که شهرداری به پلیس تحویل داده به دقت تست کردیم.

حتی برخی را دو سه بار مورد بررسی قرار دادیم؛ پلاک‌خوانی و میزان تشخیص دوربین‌ها باید برابر استانداردهای مورد نظر ناجا باشد؛ دوربین‌هایی که حد استاندارد پلیس را در پلاک‌خوانی و تشخیص خودروها نداشته باشند به کارگیری نشده و ایرادات آنها به‌صورت کتبی به شهرداری اعلام شده است؛ پلیس هم اعلام کرده که منتظر برطرف شدن نقص دوربین‌هاست تا بدون اینکه حقی از شهروندی ضایع شود کدهای جریمه برای دوربین‌ها لحاظ شده و بکارگیری شوند.

مشکل فنی دوربین، تنها یک بهانه

این سخنان رئیس پلیس راهور در حالی مطرح شد که جاهد مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران اظهار می‌کند: ادعای وجود مشکل فنی درخصوص 12 سامانه دوربین، بیشتر بهانه‌گیری به‌نظر می‌رسد چراکه این 12 سامانه در چهار نوبت تست شده و با حصول متوسط دقت و صحت 94 درصدی شرایط اختصاص کد را دارا هستند و این امر از چند ماه پیش به تأیید پلیس راهور تهران هم رسیده و متأسفانه باوجود اطلاع پلیس راهور تهران از واقعیت امر، ظاهرا با صلاحدید و دستور مقامات بالاتر هنوز کد به این دوربین‌ها تخصیص نیافته است.

جاهد ضمن اشاره به سایر سامانه‌های دوربینی نصب شده در شهر تهران، ادامه می‌دهد: موضوع تنها این 12 سامانه نیست بلکه در طول سال 98، غیر از این 12 سامانه، تعداد 125 سامانه دوربینی در محدوده کنترل آلودگی هوا، 6 سامانه در بهشت زهرا، 5 سامانه در میادین میوه و تره‌بار و یک سامانه ثبت تخلف جناغی (خروجی) نیز مورد تست و ارزیابی قرار گرفته‌اند و باوجود حصول نتیجه قابل قبول در تست، هنوز کد پلیس به آن‌ها اختصاص نیافته است و علاوه‌بر این، تعداد 76 سامانه دوربین سرعت، چراغ قرمز و پلاک‌خوان نیز در انتظار تست هستند.

ملاحضات غیرفنی در کد تخلف به دوربین‌ها

واحدی مدیر روابط عمومی شرکت کنترل ترافیک شهرداری نیز در مورد وضعیت دوربین‌های ترافیکی شهر و اختلاف نظر با پلیس می‌گوید: رییس پلیس تهران در سخنانی تعداد سامانه‌هایی که هنوز کد پلیس نگرفته‌اند را 12 سامانه ذکر کرده که تعداد واقعی سیستم‌های ثبت هوشمند تردد و تخلف فاقد کد پلیس در تهران 149 سامانه است و این در حالی است که 76 سامانه جدید دوربینی نیز جهت تست به پلیس معرفی شده‌اند و این در حالی است که که جانشین راهور تهران در میزگرد تلویزیونی بر ضرورت افزایش دوربین‌های هوشمند توسط شهرداری‌ها تاکید می‌کند!

او عدم‌تخصیص کد پلیس به دوربین‌ها به‌دلایل مشکلات فنی را بهانه خوانده و عنوان می‌کند: شاهدیم که سایر کلانشهرها نیز در صدور کد برای دوربین‌ها با مشکلاتی به‌مراتب بیشتر از تهران روبرو هستند که نشان می‌دهد فرایند تست و صدور کد دچار مشکلاتی از جنس ملاحظات غیرفنی است و شاید بهتر است یک نهاد نظارتی ادعاهای دو دستگاه پلیس و شهرداری را بررسی کند و نتایج را به مردم بگوید.

واحدی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه پلیس معتقد است دوربین‌های ثبت تخلفات شهرداری دارای ایراداتی است، اظهار می‌کند: براساس نامه رسمی پلیس میانگین نمره تست دوربین‌های شهرداری 94 بوده است و این در حالی است که نمره تست چند عدد از دوربین‌هایی که هنوز به آنها کد نداده، 100 هم بوده است و جای سوال است که پس چرا به آنها کد نداده است؟

واحدی با بیان اینکه شهرداری تهران نیز نمی‌خواهد شهروندی به اشتباه جریمه شود اما باید بین شهروند قانون مداری که معاینه فنی دارد و تخلف نکرده و شهروند متخلف تفاوت قائل شویم، می‌افزاید: دستورالعملی که پلیس براساس آن دوربین‌ها را تست می‌کند، در گذشته توسط ضوابطی بوده که شرکت کنترل ترافیک برای دوربین‌هایش تدوین کرده و حالا چطور می‌شود این ضوابط را اجرا نکنیم؟

در جدیدترین اظهار نظرها درباره اختلاف نظرهای شهرداری با پلیس پورسیدآقایی معاون مستعفی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز در مصاحبه‌ای از دستگاه‌ قضا خواستار شد تا با سازمان بازرسی به چرایی امتناع پلیس از دادن اطلاعات خودروها و کدجریمه‌ها ورود پیدا کند.

او از شکایت قضایی پلیس راهور از مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک خبر داد و از قوه‌قضاییه درخواست کرد ضمن بررسی دقیق این موضوع توسط سازمان بازرسی کل کشور، دلایل واقعی مخالفت‌های پلیس با طرح‌های مربوط به کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا را به افکار عمومی اعلام کند.

پورسیدآقایی در واکنش به تقاضای برخی از اعضای شورای شهر تهران مبنی‌بر افشای موانع به‌جای استعفا، ادامه می‌دهد: همین امروز مطلع شدم پلیس از مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران به اتهام نشر اکاذیب شکایت کرده است، چرا که این مدیر شهرداری در مصاحبه‌ای گفته بود دوربین‌های نصب‌شده توسط شهرداری کاملا ضوابط و استانداردها را رعایت کرده‌اند اما پلیس به آنها کد جریمه اختصاص نداده و نتیجه‌اش بی‌اثر شدن تلاش‌ها برای کنترل آلودگی هوا بوده است.

تهران پاییز آلوده‌ای را طی می‌کند، روزهای زیادی گروه‌های حساس برای نجات از آلودگی هوا و اثرات مخرب آن مجبور به خانه‌نشینی شدند و مراجعات شهروندان به مراکز درمانی برای دریافت کمک‌های درمانی ناشی از آلودگی، افزایش یافته و این در حالی است که سیستم نظارت دوربینی شهر که می‌تواند خودروهای دودزا و متخلف را شناسایی و اعمال قانون کند؛ تنها به‌علت اختلاف و یا هر چیز دیگری بلا استفاده مانده و تنها دود این اختلاف به چشم و ریه مردمی می‌رود که با پول آنها دوربین‌های چند صدمیلیونی خریداری شده اما تزئینی هستند و جای سوال است این دعوا تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ آیا بهتر نیست یک مرجع سومی وارد شود تا به این مشکلات پایان دهد؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار