معاون وزیر نیرو خبر داد

معاون وزیر نیرو خبر داد: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز کاری نشده است

تهران (پانا) - معاون وزیر نیرو با اشاره به تاخیر ۲۵ساله در تامین مالی شبکه فاضلاب اهواز می‌گوید زیر تهران ۵۰۰ کیلومتر تونل و لوله‌گذاری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی انجام شده، اما در اهواز اقدامی انجام نشده است.

کد مطلب: ۹۸۷۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون وزیر نیرو خبر داد: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز کاری نشده است

به گزارش صدا و سیما، قاسم تقی‌زاده با بیان اینکه در تهران از ۹ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب پیش‌بینی شده ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری شده است، افزود: به علت مسطح بودن شهر اهواز، در این شهر مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود دارد و شبکه فاضلاب آن فرسوده است. شبکه فاضلاب اهواز ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول دارد که هزار و ۱۵۰ کیلومتر آن لوله بتنی و مربوط به ۵۰ سال پیش است که قابل استفاده نیست.

وی افزود: در سال ۷۳ شبکه جامع فاضلاب اهواز طراحی شد و قرار بود تسهیلات بانکی به این طرح اختصاص یابد، اما به دلیل تأمین نشدن منابع مالی، اجرای این طرح تاکنون تمام نشده است. تصفیه خانه شرق اهواز که در این دولت ساخت آن آغاز شد ۹۵ درصد پیشرفت دارد و با فاینانس چین و در صورت باز شدن ال سی، تصفیه خانه غرب اهواز نیز ساخته می‌شود. ۴۱ درصد طرح جامع فاضلاب اهواز انجام شده، اما برای ۶۰ درصد باقی مانده به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جمع‌آوری آب‌های سطحی بر عهده وزارت کشور است

تقی‌زاده ادامه داد: اجرای طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی بر عهده شهرداری‌ها و وزارت کشور است. با توجه به اینکه شبکه فاضلاب اهواز برای هدایت فاضلاب طراحی شده است اگر بخواهیم آب‌های سطحی را نیز به این شبکه هدایت کنیم مشکل ایجاد خواهد شد و شبکه جمع‌آوری فاضلاب پاسخگوی آب‌های سطحی نیست.

این مقام مسوول با بیان اینکه در اهواز ۹۰ میلی متر یعنی نصف میانگین بارندگی کل کشور در یک روز باران آمد، در پاسخ به اظهارات استاندار خوزستان مبنی بر حل شدن ۷۰ درصد مسأله آب‌های سطحی اهواز با بهره برداری از شبکه فاضلاب این شهر گفت: شبکه فاضلاب اهواز در این حد مشکل آب‌های سطحی این شهر را حل نمی‌کند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز گفت: اکنون مناطق پراکنده‌ای در اهواز مشکل آب گرفتگی دارند، اما دستگاه‌های مختلف در حال تخلیه آب و کمک به مردم این مناطق هستند. شهرداری و دستگاه‌های اجرایی پمپ‌هایی را برای تخلیه آب به کار گرفته اند و آب و فاضلاب کشور نیز از تهران چند پمپ را برای آب و فاضلاب اهواز ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه حجم بارش در چند ساعت در آبادان ۱۱۳ میلی متر و در اهواز ۹۰ میلی متر بود ادامه داد: به دلیل فرسوده بودن ۵۰ درصد شبکه فاضلاب اهواز و نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در این شهر برای مردم مشکلاتی ایجاد شده است که تلاش می‌کنیم در ۲۴ ساعت آینده مشکل آب گرفتگی رفع شود. طراحی فاضلاب شهر اهواز برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نبوده است و این شبکه ظرفیت جمع‌آوری این آب‌ها را ندارد.

استاندار خوزستان افزود: برای انتقال آب به تصفیه خانه فاضلاب در ایستگاه‌های پمپاژ و کُلِکتورهای اصلی مشکل داریم که اگر مشکل این دو بخش حل شود بقیه کارها را می‌توان در زمان‌های دیگری انجام داد. البته تعدادی از کلکتورها در کارون ساخته شده است و امسال پس از سیل، وزارت نیرو ۳۵۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل آب گرفتگی اهواز اختصاص داد که برخی از طرح‌ها در این زمینه به پایان رسیده و برخی در حال ساخت است.

وی گفت: در مناطقی که طرح‌ها به پایان رسید میزان خروج آب و فاضلاب افزایش یافته است و در این مناطق مشکلی نداریم. اگر اعتبارات تأمین شود در دو سه سال آینده مسأله فاضلاب اهواز حل خواهد شد، زیرا اکنون حدود ۲۲ پیمانکار روی خطوط فاضلاب کار می‌کنند اگر اعتبارات تخصیص نیابد کارها به تعویق خواهد افتاد. مشکلی در آب شرب اهواز نداشته ایم و در جلسه شورای مدیریت بحران تصمیم گرفته شد خسارت‌های آب گرفتگی برآورد و از اعتبارات بحران جبران شود.

جمع‌آوری آب‌های سطحی در خرمشهر صفر است

شریعتی گفت: شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی وظیفه شهرداری‌ها و شهرداری اهواز است، اما به علت هزینه ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومانی این طرح آن را انجام نداده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی از توان شهرداری اهواز خارج است افزود: اگر منابع مالی ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و کلکتورهای اصلی شبکه فاضلاب اهواز تأمین شود ۷۰ درصد مشکل آب‌های سطحی این شهر حل خواهد شد.

شریعتی با بیان اینکه ۵ تصفیه خانه در استان خوزستان در شهرهای آبادان، شادگان، ماهشهر، بندر امام و خرمشهر در حال ساخت است گفت: ۵۰ درصد خرمشهر شبکه فاضلاب دارد و چند طرح بزرگ در این شهر در حال اجراست که شبکه فاضلاب را در زمان مقرر به تصفیه خانه برسانیم. جمع‌آوری آب‌های سطحی در خرمشهر صفر است.

استاندار خوزستان گفت: ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب عمر این شبکه را کاهش می‌دهد و شهرداری اهواز باید برای جمع‌آوری آب‌های سطحی این شهر برنامه ریزی کند.

مرگ ۴ نفر به دلیل رعد و برق

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: در پی بارش و رعد و برق در اهواز، برق بیمارستان امام این شهر دچار مشکل شد و در آی سی یو ۱۲ تختخوابی این بیمارستان ۴ بیمار جان خود را از دست دادند. در هماهنگی با مسئولان استانی و دادستانی در حال بررسی علل حادثه هستیم و ممکن است یکی از دستگاه‌های برق اضطراری این بیمارستان دچار مشکل شده باشد. این بخش به حالت عادی بازگشت و در این بخش بیمار پذیرش می‌شود.

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در خرمشهر مشکل فاضلاب وجود دارد و دولت پاسخگو نیست. پیش از تحریم‌ها نیز دولت‌ها به این مسأله توجه نداشتند و اکنون حدود ۸۰ میلیارد تومان شبکه فاضلاب این شهر پول نیاز دارد. خرمشهر نباید منتظر فاینانس و ال سی باشد دولت باید برای آن دلسوزی کند.

غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان نیز گفت: فاضلاب آبادان ۵۰ ساله است و بخشی از آن در دوران جنگ تحمیلی تخریب شد و اگر بیش از ۲۴ میلی متر بارندگی شود فاضلاب آبادان ظرفیت انتقال آب‌های سطحی را ندارد. برای ساخت شبکه فاضلاب آبادان ۳۰۰ میلیارد تومان منابع گرفتیم، اما اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه فاضلاب آبادان منابع نیاز داریم.

اهواز شبکه جمع‌آوری فاضلاب ندارد

علی ساری، نماینده اهواز نیز گفت: اهواز، کارون، باوی و حمیدیه شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارند و شبکه فاضلاب نیز در برخی مناطق وجود ندارد. در سال ۹۶ که دولت طرح فاضلاب اهواز را مصوب کرد قرار بود در سال ۹۹ طرح تمام شود. بخشی از کار آغاز شده است، اما مشخص نیست طرح فاضلاب اهواز تا سال آینده به اتمام برسد.

وی افزود: شبکه فاضلاب اهواز قدیمی و ۵۵ درصد را پوشش می‌دهد و بیشتر از آن دچار ریزش می‌شود. دستگاه‌های مربوط بر کارهای تعمیراتی به جای کارهای توسعه‌ای در شبکه فاضلاب اهواز تمرکز کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار