عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان: نیازمند بازگشت به خانواده هستیم/ شب یلداها به تحکیم خانواده کمک می‌کند

رشت (پانا) - عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه شب یلداها می‌تواند به تحکیم خانواده کمک کند، افزود: خانواده روح و محتوای فرهنگ ایرانی - اسلامی ماست و نیازمند بازگشت به خانواده هستیم.

کد مطلب: ۹۸۷۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان: نیازمند بازگشت به خانواده هستیم/ شب یلداها به تحکیم خانواده کمک می‌کند

به نقل از خبرگزاری ایسنا ، جواد نظری‌ مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت : توجه به مناسک و آداب و رسوم کهن به شکل‌گیری هویت جمعی کمک می‌کند، گفت: جامعه از عناصر هویتی تشکیل شده و مردم تعلق‌خاطر به این عناصر دارند و سعی می‌کنند آنها را حفظ کنند.

وی با تاکید بر لزوم وجود انسجام اجتماعی در جامعه، افزود: خوراک، پوشاک، زبان، گویش، صنایع دستی، آداب و رسوم و مناسک و جشن‌های باستانی همچون عید نوروز و شب یلدا عناصر هویتی ماست و هرچقدر عناصر هویتی قوی‌تر و پررنگ‌تر شود انسجام اجتماعی تقویت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان اظهار کرد:‌ این دست از مناسک جامعه را با فرهنگ و تاریخ و تمدن خود پیوند می‌دهد لذا گرامیداشت عناصر هویتی از این جهت که به آحاد جامعه احساس حضور و تعلق‌خاطر می‌بخشد، نشاط اجتماعی ایجاد می‌کند.

نظری‌مقدم، زبان فارسی، ادبیات و حافظ را بخش مهمی از میراث فرهنگی و ادبی جامعه ما دانست که در مناسکی همچون شب یلدا بازتولید می‌شود و خاطرنشان کرد: در شب یلدا اعضای خانواده گرد هم جمع می‌شوند و حافظ می‌خوانند و تاریخ و ادبیات و سنت خود را احیا می‌کنند. جامعه ایرانی همواره سعی کرده عناصر هویتی خود را زنده نگه دارد و علیرغم همه مشکلات اقتصادی نسبت به انتقال آداب و رسوم ملی اهتمام داشته است.

وی جشن‌ها و اعیاد و عزاداری‌ها را جزو هویت ملی ایرانیان دانست و متذکر شد: جامعه به دنبال حفظ هویت خودش است، اما امروز به واسطه گستردگی فضای مجازی در معرض هویت غربی قرار گرفته‌ایم. به واسطه مشغله‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها کمتر همدیگر را می‌بینند و لذا جامعه نیازمند شادی و نشاط است که در کنار خانواده و شب‌نشینی‌های صمیمانه ایجاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، حافظ‌خوانی در شب یلدا را نمود فرهنگ ایرانی - اسلامی در خانواده دانست و متذکر شد: حافظ شناسنامه ایرانیان است و حافظ از این جهت حافظ نامیده می‌شود که قرآن را از حفظ بود و تجلی آیات در اشعارش هویداست لذا ایرانیان دوست دارند دین را تعظیم کنند و هویت ملی خودشان را با هویت مذهبی‌شان گره بزنند.

این جامعه‌شناس شب یلدا را فرصت طلایی برای معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی دانست و عنوان کرد: هم علما و هم نخبگان فرهنگی و سیاسی و اجتماعی باید مناسک فرهنگی و هویتی را پررنگ کنند، زیرا قوام و دوام جامعه ایرانی در عناصر هویتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار